Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
Martine-Tom schreef: *meld zich* :biggrin2:

Het lastige is dat pancreatitis lastig is vast te stellen, je zou de FpLI test kunnen doen maar ook die heeft een betrekkelijk hoog vals-negatief percentage. Het enige wat katten met Pancreatitis (of eigenlijk EPI als je over tekort aan enzymen spreekt) gemeen hebben lijkt de vreethonger en vermageren te zijn.
Beiden komen door het slechte verwerken van voedingsstoffen. De ontlasting is vaak stopverf maar ook evenvaak niet. Meestal wijkt de ontlasting idd wel af en is ie "onregelmatig", je kan ook stukjes eten terug vinden omdat het slecht verteerd.

Dat pancreas laxeert, geen idee maar het lijkt me wel logisch klinken voor gezonde katten, ik weet in elk geval wel dat het geen kwaad kan om enzymen of pancreas toe te voegen. En nee gezonde dieren hebben het niet nodig, pancreas is heel bitter dus als ze de kans hebben slaan ze die over ;)

Als ik het zo lees zou ik het gewoon eens een gooi geven, zet hem eens een paar dagen op pancreas (of die rollen van carnibest) om te zien wat het doet. Eet ie verder wel goed?
Moet zeggen dat ik het zo niet gelijk als pancreatitis/epi vind klinken, maar dat zegt ook niet altijd evenveel dus als je je zorgen maakt, haal gewoon eens die rollen van carnibest en kijk hoe hij het daarop doet (of verse pancreas toevoegen, of de enzymen als je die nog hebt) Heeft ie in het verleden wel eens iets aan zijn galgangen gehad, of aan zijn lever?

Oh en mijn volledige naam is Marchien Maatje Martine van Ouwerkerk...graag wit en melk, ik zie ze graag tegemoet :biggrin2:
Die test is een tijd terug gedaan, maar daar kwam dus niks uit. Ook zijn er toen andere testen gedaan (geen idee meer voor wat allemaal), maar alles bleek normaal. :-\

Ruis heeft altijd goede trek, niet abnormaal, en alleen zijn vacht werd dun met hier en daar kale plekjes. Verder viel hij af. Zijn ontlasting is steeds één behoorlijk grote, harde, uitgedroogde drol. Niet wit! Maar wel vaak met wat vettig slijm er omheen. Overgeven en duidelijk pijn doet/heeft ie als hij wil poepen.
Bubbles heeft epi gehad en dat was duidelijk anders qua ontlasting.

Naast een gebitsrenovatie (lees=alles getrokken) heeft hij nooit gezondheidsproblemen gehad! Het is allemaal begonnen na de overgang op vers. Ik heb nav verschillende adviezen al van alles door z'n eten geprakt -- groente (mn bladgroenten) vlozaad vezels, zalm en olijfolie, meer spier/orgaanvlees, mifloran KH, laxeerzout (huisdierendokter), gebroken lijnzaad... :-\ Na de mifloran is z'n vacht opgeknapt. Hij krijgt nu nog een half theelepeltje gebroken lijnzaad en laxeerzout.

Ik ben afgelopen donderdag al begonnen met carnibest pancreas, ongeveer 50 gram dagelijks door zijn normale gemalen menu. Verse carnibest wist ik niet zo snel aan te komen en hoewel dit voor de hond is -- ik bespeurde ook een stukje pens -- eet hij het prima op. Wat dat betreft is hij een gemakkelijke kater. :)

Als je je adres stuurt krijg je 3Ms wit/melk rond sinterklaas :biggrin2:
Martine-Tom schreef: Vroeg me trouwens nog even af, wat voor merk is Ruis?
Ruis is een lilac cornish rex (oud engels type) met een zgn. molsvacht :)
Door Martine-Tom
Nee dan vind ik het niet epi/pancreatitis klinken  :)
Enige wat me zo te binnen schoot was Cushing (Vanwege de kale plekken) en iets met de nieren vanwege de harde ontlasting, maar dat laatste hadden ze uit de bloedtesten wel moeten halen.

Geen idee...en zijn spiervleespercentage omhoog schroeven zou dat helpen?

Aha, ik zag op fb een foto voorbijkomen dat ie op zijn kop hing en toen leek ie wat oosters over zich te hebben, en oosterlingen staan erom bekend om vaker dan gemiddeld epi/pancreatitis te hebben ;)
Door Ruisje
Martine-Tom schreef: Nee dan vind ik het niet epi/pancreatitis klinken :)
Enige wat me zo te binnen schoot was Cushing (Vanwege de kale plekken) en iets met de nieren vanwege de harde ontlasting, maar dat laatste hadden ze uit de bloedtesten wel moeten halen.

Geen idee...en zijn spiervleespercentage omhoog schroeven zou dat helpen?

Aha, ik zag op fb een foto voorbijkomen dat ie op zijn kop hing en toen leek ie wat oosters over zich te hebben, en oosterlingen staan erom bekend om vaker dan gemiddeld epi/pancreatitis te hebben ;)
Nee hè :-\ De kale plekken zijn over na die mifloran, ook is ie toen wat aangekomen, blijft de ontlasting over... Sinds de pancreas erdoor heeft ie wel al 2x gepoept zonder problemen, maar misschien beginnersgeluk.

Ik heb even in de agenda gekeken, hij is begin februari naar de da geweest voor die tests. Misschien maar weer eens opnieuw laten doen? Want nu jij harde ontlasting bij nierproblemen schrijft, bedenk ik me dat hij de laatste tijd wel erg veel water drinkt in vergelijking met de andere katten. :-[

Oud engels type cornish rex, ja, maar er zit vast oosters doorgeprakt :biggrin2: Rond de tijd dat Ruis geboren is werd er al veel met m.n. Siamezen gekruist voor de si-rex ;)
Door Martine-Tom
Cushing is wsl ook wat vergezocht, schoot me te binnen omdat mijn diabeet (en epi, en cushing en....) dat dus als symptoom had  ;)
Nog een keertje nierwaardes testen...het kan in elk geval geen kwaad, zeker niet als ie meer drinkt...neem dan ook de fructo even mee...als je dan toch bezig bent  ;)
Door Ruisje
Martine-Tom schreef: Cushing is wsl ook wat vergezocht, schoot me te binnen omdat mijn diabeet (en epi, en cushing en....) dat dus als symptoom had ;)
Nog een keertje nierwaardes testen...het kan in elk geval geen kwaad, zeker niet als ie meer drinkt...neem dan ook de fructo even mee...als je dan toch bezig bent ;)
ja, diabetes ook, misschien die pancreastest nog een keer... alhoewel. Nou ja, ik ga morgen de DA eens bellen voor een afspraak.
Gaat weer leuk worden als er nu wel wat uitkomt waar hij een voer voor heeft :D

Maar jeetje, jij bent echt ervaringsdeskundige met je kat! :(
Door Martine-Tom
Ruisje schreef: ja, diabetes ook, misschien die pancreastest nog een keer... alhoewel. Nou ja, ik ga morgen de DA eens bellen voor een afspraak.
Gaat weer leuk worden als er nu wel wat uitkomt waar hij een voer voor heeft :D

Maar jeetje, jij bent echt ervaringsdeskundige met je kat! :(
Ik had 2 pancreas klanten hiervoor, ging met nummer 1 voor de FpLI test, die gaat tot max 50, Joris had 49 de da wist niet eens dat het zo hoog kon. Kom ik met Youp...48 "zo hoog heb ik nog nooit gezien" ja hoor... :biggrin2:

Joh volgens mij weet je er genoeg vanaf om repliek te geven, diabetes zou je niks beter dan vers kunnen geven, nieren is aan te passen, cushing...geen idee, vast ook wel :biggrin2:
En mogelijk is er helemaal niks...en dan heb je ook geen brok nodig...oppelost :biggrin2:
Door Ruisje
Vanmiddag met Ruis bij de DA geweest! Gevoeld, gewogen, bekeken, geluisterd en toen bloed en later ook urine afgenomen voor de tests. Urine omdat Ruis 3 uur voor de tests nog gegeten had. Pancreas test vond hij niet nodig want was zooooo onwaarschijnlijk.
Er is iets verhoogd, maar hij vond het zo weinig dat hij niet wilde zeggen dat Ruis nierproblemen heeft! Nu ben ik natuurlijk kwijt wat het precies was, vandaar de uitslag hieronder. :biggrin2:
Blijft het ontlasting probleem nog over -- "oudere kat, minder beweging..." Tja, kan. Denk dat ie elke dag maar mee uit met de honden moet. ;D In iedergeval heeft ie me isogel aangesmeerd. Het was op, dus moet ik vrijdag gaan halen. Heb er geen ervaring mee, dus weet het niet... Hij blijft wel lekker vers eten!!

Afbeelding

Dit is wel heel erg off topic geraakt, moet het bericht niet verplaatst, geschoond of iets anders worden?
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 09 okt 2013, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
Ruisje schreef: Dit is wel heel erg off topic geraakt, moet het bericht niet verplaatst, geschoond of iets anders worden?
Dan moet ik weer aan het werk!
:P

Nee, het is nog in de lijn van je originele vraagstelling. Wat ook scheelt, is dat het je eigen topic is hè.
Door Martine-Tom
Goed nieuws! Ik zeg koop een laserlampje en uitputten die kat  :P
De crea is verhoogd, hoeft bij een verseter idd niks te zeggen, heeft Tom ook al zo lang als ik me kan heugen  ;)
phylisium husk hoor ik hier volgens mij vaak over, is mss nog iets om even te lezen en anders idd isogel, valt in het scala van dieetvoer en medicatie nog wel mee :biggrin2:
Door Ruisje
Je denkt toch niet dat Ruis achter een laserlampje aan gaat rennen hè ;D Hij is helaas niet zo speels meer...
Ja, de crea is verhoogd. De DA zei ook dat dat niet zoveel zei, omdat ie a) vers eet en b) er altijd wat katten zijn die normaal iets te hoog zijn -- was trouwens bij zijn vorige test ook en niets om druk over te maken. Het vele drinken valt achteraf ook wel mee. Ik zie hem s morgens na het eten naar de waterbak gaan en op z'n gemakkie drinken, Henny (die bijna de hele dag thuis is) ziet hem alleen maar op de bank snurken :biggrin2: Ik had me dus de ruim €100 kunnen besparen, hahahahaha ;)

Maar ik ben nu toch gerustgesteld en we gaan de isogel proberen vanaf vrijdag! Phylisium husk (vlozaad) heeft ie een tijd door z'n eten gehad en ging heel goed, tot het niet meer werkte... :-\

Bedankt voor het meedenken, ook namens Ruis! En chocoladeletters kunnen geregeld worden als jullie je adres in een pm sturen. :)
koekje schreef: Dan moet ik weer aan het werk!
:P

Nee, het is nog in de lijn van je originele vraagstelling. Wat ook scheelt, is dat het je eigen topic is hè.
Om ook daarop terug te komen... Als Ruis regelmatiger poept zonder problemen ga ik het eens proberen met hem en de konijnenkoppen mix. Tot die tijd moet ie het doen met een beetje dons, af en toe een kuiken door z'n menu. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door