Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lely1234
Beste katten eigenaars,

Wij krijgen binnenkort 2kittens die rauw voer krijgen. Graag willen we dit voortzetten. Ik heb het boek rauw voer gelezen en het wordt steeds duidelijker voor me. De praktijk moet nog beginnen alleen.

Hebben jullie goede beginners tips, foutjes waarvan jullie iets hebben geleerd?

Wat betreft orgaan vlees en percentages. In het boek staat 20% orgaanvlees, waarvan lever niet meer dan 5% en hart 10%. Dus 5% over voor evt nieren? Andere organen hebben niet zoveel toevoegingen toch? Ik lees nog wel eens 10% lever op het forum. Wat is nu de juiste orgaan verhouding? En volgens wie?

Verder is er een verhouding wit vlees rood vlees (waaronder wild denk ik). Vs is 1x per week max en eitje ook (volgens het boek althans)

Graag hoor ik jullie ervaring en wijsheden

Lilian
20%orgaan is echt het maximum. Ergens tussen 15-18 is prima als je enkel lever-hart-nier voert.
Voor katten kan je daar ook nog kippenmaag bij doen en dan mag je wel naar 20% gaan. Hoeft niet, mag wel.
5% lever is een mooi richtgetal voor katten. Dat is de hoeveelheid lever in muis (modelprooi voor katten).
In grotere prooien, zoals koe of schaap ( natuurlijke prooi van de wolf) is de lever in verhouding kleiner.
Hoe dan ook blijf je voor je percentage lever en nier samen best onder de 10%.
Er zijn mensen die 10% hart voeren. Ik vind dat persoonlijk te veel. In een prooi is het maar 3%. Het bevat wel veel nuttige stofjes maar ook veel magnesium ( zit in struviet). Nu heeft de vorming van gruis met de pH te maken en kan je dat niet verhinderen door magnesium te beperken, maar overload lijkt me nu ook niet nodig. Balans, daar draait alles om. Dus ergens tussen 4-8% is voor mij prima. Wat precies moet je zelf uitmaken, waar jij je zelf het beste bij voelt.. je mag ook prima gewoon van alle organen 5%voeren..

Ik voer mijn katten vaker eendagskuikens ( wat eigenlijk een ei is, alleen lekkerder en afval) of ei dan 1x per week. Dat is een eigen keuze. Zeker kittens, die nog erg veel eten, zouden bij mij best wat kuikentjes of eitjes krijgen. Het is geen compleet voer dus mag het gewone voer niet vervangen, maar het kan ook geen kwaad.

Vis voer je max 10%. Of je dat nu in 1 of 3 keer per week voert maakt niet veel uit. Elke dag zou ik wel niet aanraden, maar alles in 1 keer kan weer heel zwaar vallen omdat alleen vette vis echt nuttig is. Het werkt ook laxerend, dus 2x kans op buikpijn in grote hoeveelheden.

Voor verhalen en tips en tricks kan je best veel topics doorlezen. Vooral ook die over menu's. Daar vind je meer nuttige dingen dan ik nu kan bedenken. ;)

Veel succes!
Als je vragen hebt, mag je die uiteraard altijd stellen.
Door Rik01
Lely1234 schreef: do 12 sep 2024, 22:20 Als de katten wat ouder zijn en meer gaan eten (2 katten van ca 6 kilo, samen 500gr per dag). Dan wordt het best een dure grap. Ik dacht dat barf dan misschien wat gunstiger is?
Ik weet niet of barf goedkoper is. Ik geef zelf kvv.
Maar 500 gram voor twee katten? Is dat niet veel?
Hier geef ik 250 gram aan twee katten in 3 maaltijden (een krijgt 120gr en ander 130gr. Ze zijn 5 en 6 kg).

Mocht je naar kvv kijken... kijk dan zeker naar de 1kg worsten als dat mogelijk is. De 250gr en 500gr verpakkingen zijn vreselijk duur voor katten. De 1kg van bv KB Raw of Barfmenu cattery zijn dan een stuk voordeliger.
Door hannabelgje
Ik vind voor katten barf handiger dan kvv. Maar hier eten ze met de hond mee dus dat scheelt al iets. Katten hebben meer behoefte aan vlees van goede kwaliteit dan honden. Ik heb niet het idee dat er fatsoenlijk vlees zit in de meeste kvv soorten. Zeker als ik zie hoe zwaar Bob wordt op kvv. En dan eet hij echt niet zoveel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lely1234
Rik01 schreef: do 12 sep 2024, 22:29 Ik weet niet of barf goedkoper is. Ik geef zelf kvv.
Maar 500 gram voor twee katten? Is dat niet veel?
Hier geef ik 250 gram aan twee katten in 3 maaltijden (een krijgt 120gr en ander 130gr. Ze zijn 5 en 6 kg).

Mocht je naar kvv kijken... kijk dan zeker naar de 1kg worsten als dat mogelijk is. De 250gr en 500gr verpakkingen zijn vreselijk duur voor katten. De 1kg van bv KB Raw of Barfmenu cattery zijn dan een stuk voordeliger.

Ik las dat 30-40gr per kilo voor volwassen katten goed is en voor kittens 80-100 gr/kilo
Is dat beiden in de praktijk veel te veel?
Door Lely1234
hannabelgje schreef: vr 13 sep 2024, 09:06 Ik vind voor katten barf handiger dan kvv. Maar hier eten ze met de hond mee dus dat scheelt al iets. Katten hebben meer behoefte aan vlees van goede kwaliteit dan honden. Ik heb niet het idee dat er fatsoenlijk vlees zit in de meeste kvv soorten. Zeker als ik zie hoe zwaar Bob wordt op kvv. En dan eet hij echt niet zoveel.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Ook bij goed merken , zoals bibi, cattery mix, tammenga, bandit, carnibest, barf menu?
Veel vet misschien erin?
Door Lely1234
pearlsofpassion schreef: ma 09 sep 2024, 22:21 20%orgaan is echt het maximum. Ergens tussen 15-18 is prima als je enkel lever-hart-nier voert.
Voor katten kan je daar ook nog kippenmaag bij doen en dan mag je wel naar 20% gaan. Hoeft niet, mag wel.
5% lever is een mooi richtgetal voor katten. Dat is de hoeveelheid lever in muis (modelprooi voor katten).
In grotere prooien, zoals koe of schaap ( natuurlijke prooi van de wolf) is de lever in verhouding kleiner.
Hoe dan ook blijf je voor je percentage lever en nier samen best onder de 10%.
Er zijn mensen die 10% hart voeren. Ik vind dat persoonlijk te veel. In een prooi is het maar 3%. Het bevat wel veel nuttige stofjes maar ook veel magnesium ( zit in struviet). Nu heeft de vorming van gruis met de pH te maken en kan je dat niet verhinderen door magnesium te beperken, maar overload lijkt me nu ook niet nodig. Balans, daar draait alles om. Dus ergens tussen 4-8% is voor mij prima. Wat precies moet je zelf uitmaken, waar jij je zelf het beste bij voelt.. je mag ook prima gewoon van alle organen 5%voeren..

Ik voer mijn katten vaker eendagskuikens ( wat eigenlijk een ei is, alleen lekkerder en afval) of ei dan 1x per week. Dat is een eigen keuze. Zeker kittens, die nog erg veel eten, zouden bij mij best wat kuikentjes of eitjes krijgen. Het is geen compleet voer dus mag het gewone voer niet vervangen, maar het kan ook geen kwaad.

Vis voer je max 10%. Of je dat nu in 1 of 3 keer per week voert maakt niet veel uit. Elke dag zou ik wel niet aanraden, maar alles in 1 keer kan weer heel zwaar vallen omdat alleen vette vis echt nuttig is. Het werkt ook laxerend, dus 2x kans op buikpijn in grote hoeveelheden.

Voor verhalen en tips en tricks kan je best veel topics doorlezen. Vooral ook die over menu's. Daar vind je meer nuttige dingen dan ik nu kan bedenken. ;)

Veel succes!
Als je vragen hebt, mag je die uiteraard altijd stellen.
Dankjewel voor je bericht, heel fijn.
Inderdaad merk ik dat veel lezen helpt.
Kvv is wel makkelijk omdat de verhoudingen daar al goed im zitten. Zijn er ook merken die ik beter kan mijden?

Als de katten wat ouder zijn en meer gaan eten (2 katten van ca 6 kilo, samen 500gr per dag). Dan wordt het best een dure grap. Ik dacht dat barf dan misschien wat gunstiger is?
Wel moeilijk samen stellen is het alleen. De percentages aanhouden van 1 soort zou nog wel gaan, maar in de gaten houden dat je per categorie (spiervlees, vleesbot,orgaan) ook van 5 verachillende diersoorten doet per week is best even nadenken. Ik ben wat huiverig om te tekort te doen qua voedingsstoffen.
Iemand zei me dat ik botmix met kittens best kan nemen, omdat kuiken en nekken kraakbeen is. En vleugels misschien te lastig? De botmix van dogmeat is ook maar 1 keuze is.
Bestaan er ook ergens bestanden met model menu’s uitgewerkt voor katten.

Nog een praktisch vraagje. Nog tips hoe ik best de menu’s per week of langer samenstellen. Wat is jullie ervaring kn handigheid?
Door Rik01
Lely1234 schreef: vr 13 sep 2024, 12:09 Ik las dat 30-40gr per kilo voor volwassen katten goed is en voor kittens 80-100 gr/kilo
Is dat beiden in de praktijk veel te veel?
Dat is een richtlijn. Voor volwassen katten heb ik het gevoel dat teveel is (net als wat er op de blikken en zakken staat van natvoer en brokken). In ieder geval voor mijn katten.

Hier staat het inderdaad ook hoor...
https://voerwijzer.com/hoeveel-kvv-of-b ... nd-voeren/

Maar eigenlijk is het belangrijkste dat je kijkt hoe je katten het er op doen. Worden ze niet te dik? Regelmatig wegen op een digitale keukenweegschaal die tot 10kg kan gaan (of een babyweegschaal) is dan wel handig om het goed in de gaten te houden.

Misschien heb ik hele luie katten die te weinig bewegen en hebben ze dus voldoende aan 125gr gemiddeld per dag. Overigens krijgen ze er hier af en toe ook nog wel een eendagskuiken of kippennekje bij als snack.

(Met 6kg x 30gr of 6kg x 40gr zit je nog wel onder de 500gr voor twee katten. Voor kvv is het dan ook even kijken hoe je het doet met de porties. Bij mij is 250gr dus ideaal aanvullend met snacks als het te weinig zou zijn)

Ik vind barf ook lastig. Zeker ook omdat ze dus maar 40+gr krijgen per maaltijd. Een kwart kwartel was al voldoende voor een hele dag.
Door Lely1234
Rik01 schreef: vr 13 sep 2024, 12:23 Dat is een richtlijn. Voor volwassen katten heb ik het gevoel dat teveel is (net als wat er op de blikken en zakken staat van natvoer en brokken). In ieder geval voor mijn katten.

Hier staat het inderdaad ook hoor...
https://voerwijzer.com/hoeveel-kvv-of-b ... nd-voeren/

Maar eigenlijk is het belangrijkste dat je kijkt hoe je katten het er op doen. Worden ze niet te dik? Regelmatig wegen op een digitale keukenweegschaal die tot 10kg kan gaan (of een babyweegschaal) is dan wel handig om het goed in de gaten te houden.

Misschien heb ik hele luie katten die te weinig bewegen en hebben ze dus voldoende aan 125gr gemiddeld per dag. Overigens krijgen ze er hier af en toe ook nog wel een eendagskuiken of kippennekje bij als snack.

(Met 6kg x 30gr of 6kg x 40gr zit je nog wel onder de 500gr voor twee katten. Voor kvv is het dan ook even kijken hoe je het doet met de porties. Bij mij is 250gr dus ideaal aanvullend met snacks als het te weinig zou zijn)

Ik vind barf ook lastig. Zeker ook omdat ze dus maar 40+gr krijgen per maaltijd. Een kwart kwartel was al voldoende voor een hele dag.
Dankjwel voor je advies
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door