20%orgaan is echt het maximum. Ergens tussen 15-18 is prima als je enkel lever-hart-nier voert.
Voor katten kan je daar ook nog kippenmaag bij doen en dan mag je wel naar 20% gaan. Hoeft niet, mag wel.
5% lever is een mooi richtgetal voor katten. Dat is de hoeveelheid lever in muis (modelprooi voor katten).
In grotere prooien, zoals koe of schaap ( natuurlijke prooi van de wolf) is de lever in verhouding kleiner.
Hoe dan ook blijf je voor je percentage lever en nier samen best onder de 10%.
Er zijn mensen die 10% hart voeren. Ik vind dat persoonlijk te veel. In een prooi is het maar 3%. Het bevat wel veel nuttige stofjes maar ook veel magnesium ( zit in struviet). Nu heeft de vorming van gruis met de pH te maken en kan je dat niet verhinderen door magnesium te beperken, maar overload lijkt me nu ook niet nodig. Balans, daar draait alles om. Dus ergens tussen 4-8% is voor mij prima. Wat precies moet je zelf uitmaken, waar jij je zelf het beste bij voelt.. je mag ook prima gewoon van alle organen 5%voeren..
Ik voer mijn katten vaker eendagskuikens ( wat eigenlijk een ei is, alleen lekkerder en afval) of ei dan 1x per week. Dat is een eigen keuze. Zeker kittens, die nog erg veel eten, zouden bij mij best wat kuikentjes of eitjes krijgen. Het is geen compleet voer dus mag het gewone voer niet vervangen, maar het kan ook geen kwaad.
Vis voer je max 10%. Of je dat nu in 1 of 3 keer per week voert maakt niet veel uit. Elke dag zou ik wel niet aanraden, maar alles in 1 keer kan weer heel zwaar vallen omdat alleen vette vis echt nuttig is. Het werkt ook laxerend, dus 2x kans op buikpijn in grote hoeveelheden.
Voor verhalen en tips en tricks kan je best veel topics doorlezen. Vooral ook die over menu's. Daar vind je meer nuttige dingen dan ik nu kan bedenken.
Veel succes!
Als je vragen hebt, mag je die uiteraard altijd stellen.