Marije Doedens schreef:
Op het moment dat mensen stoppen met eieren kopen van bioindustie kippen, waar de kuikentjes vandaan komen, lost dat het probleem vanzelf op. Scharreleieren idem dito, dat heeft namelijk weinig met een fijn leven voor de kip te maken.
Hier lopen de hanen ook gewoon rond. Als ze genoeg ruimte hebben is dat geen probleem. Onze hanen liepen vroeger ook los over het erf. Als de opperhaan oud begon te worden en zwakker werd was het wel eens vechten voor de macht maar verder nooit problemen.
Misschien moeten we met z'n alle wat meer terug naar vroeger, als je eieren wilt moet je kippen nemen en vlees is niet iets wat dagelijks gegeten wordt. Dan zijn dit soort problemen ineens veel kleiner. Ik geloof namelijk niet dat tegenwoordig nog veel mensen in staat zijn om zelf een kip of een konijn te slachten en daar door ook respect te krijgen voor het dier. Nu koop je alles kant en klaar in de supermarkt en veel kinderen weten niet eens meer dat een biefstuk van een koe af komt.
(oke hier op het forum waarschijnlijk wel heel veel doe het zelf slachters
maar dat vindt de gemiddelde mens ook maar smerig)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen het eten van vlees. Ik ben tegen de manier waarop de mens zich als opperwezen boven alles stelt en geen millimeter respect meer heeft voor de natuur en alles wat daarin leeft. Hoe vaak ik niet hoor dat er niet zo 'gezeurd' moet worden over dieren welzijn want ; 'we moeten toch eten en het leven is al duur genoeg'
Daar ben ik het 100, maar dan ook 100% mee eens!
Echt waar.
Ik ben blij te horen dat die boer van jou zijn hanen erbij laat lopen. Klasse.
Ik heb dus ook zelf kippen voor mijn eieren. En wat teveel is geven we weg. Ik koop zeer zelden eieren in de winkel.
En ik heb spijtig genoeg ook ooit kippen geslacht. Heb het daar serieus lastig mee, dat is waar.
Ik denk gewoon niet dat die kuikens een verschil maken of je ze koopt of niet, enkel de eieren. Want het is hem die producenten om de eieren te doen, niet om de kuikens. Zolang andere mensen eieren blijven kopen, blijven de kuikens gedood worden, maar omgekeerd zal dat niet zou zijn, denk ik.
En ik zou absoluut willen dat dat zou stoppen, maar daar kan ikzelf enkel maar mijn best doen door zelf kippen te houden, meer niet. En dat doe ik al.
Dan zie ik geen probleem in de fout van een ander (de kuikens) toch nog een doel te geven en eigenlijk het afval te gebruiken. Mede dus omdat mijn katten het zo lekker vinden (ale, eentje moet nog altijd wennen aan het vachtje, maar de anderen vallen erop aan), en het zo gezond is. Dat speelt zeker mee.
Maar het is niet door mijn toedoen dat dat afval er komt.
Tis een beetje als die discussie die er in het begin van het jaar was, of het toegelaten is om een doodgeboren lam te voeren. Ik weet niet wat jouw mening in de kwestie was, maar ik vind dat dat absoluut beter is dan het lammetje verloren laten gaan.
Hier heeft dan niemand schuld aan, het lam is doodgeboren zonder dat iemand er wat aan kon doen. En dat is heel jammer, maar daarom hoeft het toch niet verloren te gaan? Dan is het toch net goed om het toch nog te gebruiken ipv het te verbranden. En in de natuurlijke samenleving zou zo'n lam ook naar de honden gegaan zijn.
Net omdat het dan als voedsel dient kunnen andere lammetjes blijven leven (want de hond eet toch vlees).
Ik vind het altijd al zonde om eten weg te gooien (nog een reden om kippen te houden), maar van vlees vind ik dat helemaal. Daar is een dier voor gestorven! Het meest eervolle dat je dan kan doen, is het minstens consumeren anders is het leven helemaal verspilt. En dat geldt, in mijn ogen ook voor de kuikens. Als ze dan toch sterven, dan tenminste niet helemaal voor niets, en dan redden ze allemaal samen misschien een kip meer die ik niet aan mijn katten voer. Romatisch gesteld dan, want ik voer natuurlijk geen hele kippen en voer ook enkel wat de mens toch al slacht omdat hij de filets en poten wel wil maar de rest niet.
Maar het gaat om het idee.