sylvia schreef:
ja dat is zo. mijn zwemmende honden zijn nooit tegen weil geent, ook niet toen ik in de randstad woonde.
Ik denk dat zo lang er waterrecratie door mensen plaatsvind het well meevalt, de meeste mensen zijn ook nooit tegen weil ingeent en die kunnen het net zohard krijgen tijden het recreeren in een besmet gebied.
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Nou, ja en nee denk ik. Water in Nederland wordt alleen maar gecontroleerd wanneer het officieel zwemwater is. Nou, neem het water in het Westerpark: is geen officieel zwemwater dus wordt niet controleert.
Er wordt daar wel heel veel gerecreeerd. Waterfietsen, bootjes, vissen, etc. En al deze mensen worden niet en nooit gevaccineerd, want er is in NL geen vaccin voor mensen te krijgen.
Maar. Er krijgen dus ook 40 mensen per jaar in Nederland de ernstige vorm van Lepto. En dat is de ziekte van Weil. Ongeveer 10% wordt in het buitenland besmet. Houd je zo'n 30 mensen over die dus ernstig ziek worden en een ziekenhuisopname nodig hebben. En van dit aantal sterft 5% tot 10%.
Er worden jaarlijks veel en veel meer mensen ziek door Lepto, denkt men. Maar omdat de symptomen mild verlopen en lijken op een griepje, worden deze gevallen dus nooit tot Lepto gerekend.
Met andere woorden: je kunt het niet gemakkelijk omrekenen naar de hondensituatie. En je kunt (denk ik) dus ook geen risico-analyse maken. Maar als er 40 mensen ziek worden, kun je er gevoegelijk wel vanuit gaan dat er jaarlijks ook honden ziek worden. Tenslotte zwemmen zij veel vaker in niet officieel zwemwater.
Misschien dat veel besmetting ook bij de hond mild verlopen en dus niet gekenmerkt worden als Lepto? Geen idee! Misschien dat er honden sterven zonder dat men er ooit achter komt dat het Weil was? Geen idee! De gemiddelde Nederlander laat geen autopsie plegen. Misschien dat het bij honden niet vaak verkeerd afloopt juist omdat de meeste geent zijn? Ik weet het antwoord op al deze vragen echt niet.... En vraag het aan je dierenarts, die weet het volgens mij ook niet....