Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Nelly
Angelique schreef: Als je dat nou eens wel deed hoefde je misschien met je pup niet zo te twijfelen. In dit forumonderdeel lees je namelijk nog wel eens heel interessante artikelen, zonde om over te slaan.
Dat twijfelen doe ik overigens alleen omdat hier aan de overkant weleens bruine ratten lopen. En omdat mijn da de Weil enting perse wil combineren met parvo. Kan niet anders zegt hij. Trouwens wat is er fout aan twijfelen? Ik ben er niet de persoon naar om zomaar de mening van andere mensen, met alle respect voor Lizzy, voor waar aan te nemen ::)
Door Angelique
Nelly schreef: Sorry, maar ik zit via een foon-lijntje te bpen en moet m'n uren dus een beetje doseren. Kan niet, zoals velen van jullie het ding de hele dag online gooien. Als ik een dag, zoals vandaag, lang online ben geweest, dan moet ik weer 1 of 2 dagen overslaan. En kabel aansluiting kan hier helaas niet. :-\
Dan moet je je aandacht beter verdelen, vooral als het entvraagstuk hot item is wat betreft je pup.
Maar inderdaad, in de bar is het ook gezellig.
Door Nelly
Angelique schreef: Dan moet je je aandacht beter verdelen, vooral als het entvraagstuk hot item is wat betreft je pup.
Maar inderdaad, in de bar is het ook gezellig.
Lama. ::)
Door Angelique
Nelly schreef: Dat twijfelen doe ik overigens alleen omdat hier aan de overkant weleens bruine ratten lopen. En omdat mijn da de Weil enting perse wil combineren met parvo. Kan niet anders zegt hij. Trouwens wat is er fout aan twijfelen? Ik ben er niet de persoon naar om zomaar de mening van andere mensen, met alle respect voor Lizzy, voor waar aan te nemen ::)
En waarom wil jou DA dan perse die gecombineerde enting geven? Kan alleen als reden hebben dat hij te belazerd is om ze los te bestellen. Daarbij heeft blijkbaar geen DA jou in 20 jaar voorgelicht over het feit dat die enting maar 6 maanden werkzaam is. Mij ook niet en ik heb tig jaren mijn honden in augustus laten enten, dus eigenlijk qua Weil compleet doelloos. Dan neem ik het gegeven dat die honden dagelijks in de sloot lagen en niemand die er ooit ziek van is geworden.
Juist als je twijfelt lijkt het me van belang alles daarover te lezen en dat je niks zomaar aan neemt lijkt me niks mis mee. Overigens ventileert Lizzy hierboven niet haar mening maar een aantal feiten die ze her en der gevonden heeft.
Door oebaya
Tegenwoordig is er Nobivac Lepto en dat heeft wel een geldigheid van een jaar. Het is dit vaccin, dat als oplosmiddel voor andere, gevries droogde vaccins wordt gebruikt.
Wel of niet enten tegen Weil:
overweeg het volgende: waar kom je met je hond, zwemt je hond, kan hij in contact komen met ratten of muizen (het is weinig geweten, maar ook muizen kunnen leptospirose overbrengen), drinkt hij tijdens wandelingen uit sloten, plassen e.d., jaagt de hond op ratten zodat er het risico van een beet is of vangt hij muizen en eet die op.
Ook hier geldt: je moet de risico's afwegen. Maar zeker is: leptospirose is in de meeste gevallen dodelijk en de hond is afschuwelijk ziek, omdat de lever wordt aangetast.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
Deze overweging vind ik toch te simpel gesteld Nicolette. Want ik weet niet of er ratten zitten waar ik kom.... Hoe moet ik dat weten? Er staat nergens een bordje "hier zitten ratten".

En waarom mag er wel gerecreeerd worden (je kunt er roeiboten huren, waterfietsen huren en kano's huren) en je kunt er vissen. En je hoort nooit over besmetting van mensen.... Nooit. Waarom zou recreeren voor de mens daar wel veilig zijn? En zwemmen voor mijn honden niet?

OK, ze drinken ook van dit water en dat doen mensen niet, maar de Lepto bacterie is ontzettend gevoelig voor een zure pH waarde. Een pH waarde van 6.8 overleeft de bacterie al niet. In de maag is er een pH waarde van 1. Met andere woorden, opgedronken water kan nauwelijks voor besmetting zorgen. Tenzij de hond wondjes in de bek heeft.

Dus ik vind mijn vragen wel degelijk relevant. Daarnaast is het nog eens zo dat er geen enkele enting zoveel schadelijke bijwerkingen heeft als de Lepto enting. Wegen de nadelen van de enting op tegen de voordelen? Ik weet het niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 09 feb 2005, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Als er besmette ratten zijn is het niet eens nodig om het water te drinken, mensen die daar langs de waterkant zitten kunnen zo ook besmet raken en recreanten krijgen altijd wel iets van het water binnen als ze in het water zijn.
Door Lizzy
Ja klopt Syl.

En er komt ook nog eens bij dat in Amerika blijkt (er is mij tot nu toe geen data bekent over Europa - wij lopen hier altijd achter....) dat er steeds minder honden besmet raken met de Lepto Icterohaemorrhagia. Dit is dus de bacterie voor de ziekte van Weil. Honden schijnen wel steeds meer besmet te raken met de L. grippotyphosa and L. pomona.

Nu zit er dus in het vaccin L. icterohaemorrhagiae and L. canicola. En nu is het ook nog eens zo dat als je tegen de ene bacterie vaccineert er GEEN/NUL immuniteit wordt opgebouwt tegen de andere bacterie.

Dus je vaccineert tegen L. icterohaemorrhagiae and L. canicola, daar raken steeds minder honden mee besmet (komt minder vaak voor) en ze worden vaker besmet door L. grippotyphosa and L. pomona waarvoor ze dus NIET immuun zijn.

Nu blijft de L. icterohaemorrhagiae natuurlijk een van de gemeenste bacterieen, waar we bij de mens (die besmet is geraakt) een percentage dodelijke slachtoffers zien van 5%. Maar alle bovenstaande feiten opgeteld vraag ik me dus echt oprecht af of je moet enten ja of nee.

En eerlijk waar, als blijkt dat het gewoon echt beter is om een Weil entingen te geven, dan ben ik de eerste die bij de dierenarts staat voor een Weil enting. Ik wil alleen niet zo'n rot-enting in mijn honden zetten als de feiten uitwijzen dat een Weil enting eigenlijk volstrekt zinloos of onzinnig is. En DAAR probeer ik dus een antwoord op te krijgen.....
Door oebaya
Lizzy schreef: Deze overweging vind ik toch te simpel gesteld Nicolette. Want ik weet niet of er ratten zitten waar ik kom.... Hoe moet ik dat weten? Er staat nergens een bordje "hier zitten ratten".

En waarom mag er wel gerecreeerd worden (je kunt er roeiboten huren, waterfietsen huren en kano's huren) en je kunt er vissen. En je hoort nooit over besmetting van mensen.... Nooit. Waarom zou recreeren voor de mens daar wel veilig zijn? En zwemmen voor mijn honden niet?

OK, ze drinken ook van dit water en dat doen mensen niet, maar de Lepto bacterie is ontzettend gevoelig voor een zure pH waarde. Een pH waarde van 6.8 overleeft de bacterie al niet. In de maag is er een pH waarde van 1. Met andere woorden, opgedronken water kan nauwelijks voor besmetting zorgen. Tenzij de hond wondjes in de bek heeft.

Dus ik vind mijn vragen wel degelijk relevant. Daarnaast is het nog eens zo dat er geen enkele enting zoveel schadelijke bijwerkingen heeft als de Lepto enting. Wegen de nadelen van de enting op tegen de voordelen? Ik weet het niet.
Vind niet dat je vragen niet relevant zijn, maar alleen dat je risico's moet wegen, zoals ook bij de andere entingen. Als ergens ratten zitten, dan wordt dat echt wel bekend. Ik heb jarenlang in de binnenstad van Delft gewoond en het was bekend, dat daar ratten zaten, de gemeente waarschuwde daar regelmatig voor. Ook met betrekking tot voedsel neerleggen voor de eenden. Vaak was dat eten, dat de eenden echt niet op aten, maar ratten kwamen er wel op af.
In België is nog geen erg best rioolstelsel op alle plaatsen en daar zijn plekken waar dus echt veel ratten zitten. Het is dus om er achter te komen of er ergens ratten zijn of niet, een kwestie van ogen en oren open houden.
En de hond van mij die doodging aan leptospirose had zijn hele leven geen brokken gegeten. Was er ook niet tegen ingeënt. Maar op het moment van besmetting misschien net niet helemaal goed in orde waardoor de zuurgraad in de maag niet hoog genoeg was of stiekem iets gegeten wat zie zuurgraad had verlaagd? Niemand zal het weten. Ik ent heel spaarzaam, maar m.b.t. leptospirose laat ik toch mijn honden die zwemmen of muizen eten, ook die kunnen het nl. overbrengen, enten. De anderen als ik het kan vermijden niet. D.w.z. dat ik dus voor mijn 5 honden niet hetzelfde ent-programma hanteer.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
Even voor de duidelijkheid over wanneer je nou precies zou moeten enten tegen Weil. Volgens mij maakt dat niet uit (in welke maand je dus ent) als je met Nobivac Lepto vaccineert. Zij 'garanderen' 1 vol jaar bescherming tegen Weil.

Niet dat je op mijn mening zit te wachten ;D, maar ik ga mijn pup waarschijnlijk WEL laten enten tegen Weil. Gewoon, omdat ik te schijterig ben om het niet te doen. Ten eerste ben ik van mening dat een pup zelf nog een lage weerstand heeft tegen ziektes omdat een jong hondje nog niet vaak met ziektes in aanraking is gekomen, gewoon in de natuur zeg maar. Ten tweede heb ik gelezen dat tijdens het wisselen van de tandjes de pup extra gevoelig is voor het oplopen van een besmetting door het drinken van water uit plassen of sloten, doordat het open wondjes in het tandvlees heeft en daar de bacterie door naar binnen kan dringen. En ten derde zal mijn pupje waarschijnlijk in de zomer/najaar juist aan het wisselen en opgroeien zijn, want ons pupje wordt hopelijk van de zomer geboren en zomer/najaar is dus een risico-periode.

Neemt overigens niet weg dat alle bovenstaande nog steeds staat. Neemt niet weg dat er in Europa toch nog wel eens jonge hondjes sterven aan Lepto (dus niet per definitie of met zekerheid aan Weil!), zelfs als ze wel gevaccineerd zijn. Ik weet ook natuurlijk niet wat wijsheid is, daarom heb ik ook zoveel vragen mbt Lepto!
Door Timmy
oebaya schreef:maar m.b.t. leptospirose laat ik toch mijn honden die zwemmen of muizen eten, ook die kunnen het nl. overbrengen, enten. De anderen als ik het kan vermijden niet. D.w.z. dat ik dus voor mijn 5 honden niet hetzelfde ent-programma hanteer.
Ook honden die niet zwemmen kunnen lepto oplopen via urine, speeksel, sperma, modder en voedsel. Om voor lepto dus een ander vaccineerprogramma te gebruiken is niet zinvol en eigenlijk een beetje onzin.

Gr.
Linda
Door Timmy
Lizzy schreef:*Kan de hond de mens besmetten?
Ja, de hond kan de mens besmetten via direct, maar ook indirect contact.
Lizzy schreef:*Is deze ziekte van Weil werkelijk ook dodelijk voor honden?
Welke bedoel je? De icterohaemorrhagiae? Hangt van een aantal omstandigheden af, waaronder de snelheid waarmee een therapie wordt ingesteld.
Lizzy schreef:*Ik las ook dat het vaccin niet voorkomt dat de urine van een besmette hond ook besmettelijk BLIJFT.
De hond blijft geen besmette urine uitscheiden; dat is maar tijdelijk, alhoewel het wel een "lang" tijdelijk is, namelijk ongeveer een jaar en soms langer (maar niet constant).

Gr.
Linda
Door oebaya
Timmy schreef: Ook honden die niet zwemmen kunnen lepto oplopen via urine, speeksel, sperma, modder en voedsel. Om voor lepto dus een ander vaccineerprogramma te gebruiken is niet zinvol en eigenlijk een beetje onzin.

Gr.
Linda
Ja dat weet ik, maar bij urine gaat het om urine van al besmette honden, dat geldt ook voor speeksel. Wat voor voedsel kan besmetten, dat weet ik niet. Dan moet ik toch rare dingen gaan voeren en modder is hetzelfde als plassen regenwater.
Maar de basis van de besmetting zijn ratten en muizen, vandaar mijn keuze. Ook voor mij geldt: je moet een afweging maken van de risico's en een muizen etende hond heeft een groter risico, dan één die het niet doet.
Dus toch maar verschillen in enten.
gr.
Nicolette
Door Hitam
Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat in alle open wateren in Nederland ratten voorkomen. Wij hebben ze ook om huis, hoewel er geen water direct in de buurt is.

En om de discussie te compliceren wil ik even opmerken dat in Amerika er een verschuiving is van icterohaemorrhgiae naar gripposa en pomona. Er is geen kruisbescherming voor deze soorten als de hond geënt is tegen icterohaemorrhgiae.
En het is niet bekend met welke soort honden die ziek worden besmet zijn, want dat wordt bij mijn weten niet onderzocht.

Toen er een aantal jaren geleden een uitbraak van leptospirose was in Nunspeet zijn zowel geënte als niet-geënte honden ziek geworden. Maar ik weet niet hoe lang geleden de geënte honden geënt waren.
Door Hitam
Met andere woorden: je hebt niet genoeg feiten om een weloverwogen beslissing te nemen. Als je echt geen risico wilt lopen zou ik dus wel tegen lepto enten.

Zelf doe ik het niet, maar ik weet dat ik daarbij een risico loop.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door