Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door LienLayla
Hoi allemaal!

Ik geef mijn hondje al 1,5 jaar Alroda KVV, maar ik mis het kauwwerk. Het is hap-slik-weg🙈 Ik ga haar visdag nu veranderen naar zalmkoppen/kabeljauwkoppen/lijven, zodat ze al 1 dag per week kauwwerk heeft.

De kwartel-zoektocht loopt nog steeds, dat zou dag 2-3 kunnen zijn.

Zijn er hier mensen die BARFEN met een 6kg hondje? Hoe pakken jullie dit aan?

Ik heb nog wat spiervlees hert in de vriezer liggen (krijgt ze heel af en toe)
En ik heb een -geitenbokje met been- besteld 500 gram. Ik vraag me eigenlijk af of ik dat uberhaupt wel aan haar kan geven? Ik ben heel bang voor een scheve verhouding spier/orgaan/bot.

Ik hoor graag alle adviezen, en tips!

Liefs, Eline
Door Lizzy
LienLayla schreef: di 10 jun 2025, 17:54 Hoi allemaal!

Ik geef mijn hondje al 1,5 jaar Alroda KVV, maar ik mis het kauwwerk. Het is hap-slik-weg🙈 Ik ga haar visdag nu veranderen naar zalmkoppen/kabeljauwkoppen/lijven, zodat ze al 1 dag per week kauwwerk heeft.

De kwartel-zoektocht loopt nog steeds, dat zou dag 2-3 kunnen zijn.

Zijn er hier mensen die BARFEN met een 6kg hondje? Hoe pakken jullie dit aan?

Ik heb nog wat spiervlees hert in de vriezer liggen (krijgt ze heel af en toe)
En ik heb een -geitenbokje met been- besteld 500 gram. Ik vraag me eigenlijk af of ik dat uberhaupt wel aan haar kan geven? Ik ben heel bang voor een scheve verhouding spier/orgaan/bot.

Ik hoor graag alle adviezen, en tips!

Liefs, Eline
Geitenbokjes met been: het hangt er helemaal van af hoe oud het diertje was en welke botten er nog aan zitten. Dragende delen kun je het vlees vanaf halen maar het bot moet je niet voeren. Bij niet dragende delen zul je moeten kijken of je hondje dat op kan eten. Gebruik eerst een snoeischaar om te testen hoe hard het bot is. Sommige botten zijn boterzacht, andere knetterhard. Die knetterharde : daar kun je bone broth van maken! Ook van de dragende botten!

Je kunt verder prima af en toe een deel van zo'n bokje voeren zonder je zorgen te maken. Je voert de dag erop gewoon weer de missende "delen" zoals bijv. orgaanvlees en groenten. Qua vleesbot is het handig om delen van kip, eend, konijn en kwartel te voeren ja. Je kunt die zelf met een snoeischaar goed in stukken knippen die je nodig hebt qua gewicht.

Hoeveel eet je hond van verse voeding? Ongeveer 360 gram? Als je wilt gaan barfen zul je zeg 40% vleesbot moeten geven, 10% a 15% orgaanvlees, 10% pens, 10% groenten en de rest spiervlees. Je kunt de barfrekenhulp gebruiken:

https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/

Ik heb zelf grote honden maar zijn er verder nog vragen die je hebt?

Barfplaats wordt gesponsord door