Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith vd
Ik ben heel benieuwd wat jullie aan extra voedingsmiddelen/supplementen geven in de hoop je hond zo lang mogelijk gezond te houden.

Emy en Lily eten barf. Zoveel mogelijk biologisch, maar helaas ook plofkip en plofeend.
Daarnaast krijgen ze:
5x per week zelfgemaakte groentemix
2x per week een stukje wilde zalm
2x per week een rauw ei met schil
3x per week bokashi en veendrenkstof
4x per week kefir van rauwe melk (op de nuchtere maag)
3x per week zeewier (verschillende soorten)
2x per week gemalen lijnzaad en pompoenpitten
2x per week geweekt chiazaad.

Ik wil ze hiernaast nog krilolie geven.

Wat geven jullie extra en waarom?

Edit: 2x per jaar een maand diatomeeënaarde met 10 dagen inwendige parasietenmix
Door Lizzy
judith vd schreef: do 23 jan 2025, 19:59 Ik ben heel benieuwd wat jullie aan extra voedingsmiddelen/supplementen geven in de hoop je hond zo lang mogelijk gezond te houden.

Emy en Lily eten barf. Zoveel mogelijk biologisch, maar helaas ook plofkip en plofeend.
Daarnaast krijgen ze:

Wat een mooie mix van extra's! Emy en Lily zijn blij met je :) :-*

Ze krijgen hier zoveel mogelijk wild. Maar ook wel bio en plof.

* Elke dag groentenmix (van rond de 10 groenten) - voor vezels, micronutriënten en een goede darmflora.
* Eén keer per week wilde zalm voor vitamine D.
* Elke dag bone broth van biologische runder, lams of kippenbotten - voor Fritzi d'r gewrichten en Sjoerd z'n darmflora.
* Elke dag kefir (helaas niet van rauwe melk, ik kan niet aan rauwe Demeter melk komen en kies dan voor de kalfjes) - voor goede bacteriën.
* Keer of 3 per week een stuk roomboter - voor vitamine K en butyraat (voor de darmen).
* Twee keer per week een rauw ei met schil.
* Keer of 2 a 3 per week zeewier - voor jodium en prebiotica.
* Keer of 2 per week chiazaad, gekiemde zonnebloempitten (voor vitamine E) en pompoenpitten - voor zink en selenium.
* Eén a 2 keer per week oester (uit blik, en de rest bewaar ik in de vriezer) - voor extra zink.
* Elke dag visolie, wilde zalmolie of algenolie (Sjoerd vaker algenolie en Fritzi vaker visolie) - omega 3 vetzuren.
* Af en toe wat extra psylliumhusk of sunfiber - vezels en werkt als prebiotica.
* Paar keer per week spirulina en chlorella (en soms weken niet) - licht ontgiftend, bindt gifstoffen en voor micronutriënten.

Fritzi krijgt ook Golden Paste, groenlipmossel, Glucosamine + collageen type II voor haar platvoetje.
Sjoerd krijgt ook capsules met huminezuur en Fulvinezuur voor z'n darmen.
judith vd schreef: do 23 jan 2025, 19:59 Ik ben heel benieuwd wat jullie aan extra voedingsmiddelen/supplementen geven in de hoop je hond zo lang mogelijk gezond te houden.

Daarnaast krijgen ze:

Edit: 2x per jaar een maand diatomeeënaarde met 10 dagen inwendige parasietenmix
Hier krijgen ze
Kefir, rauwe melk
7 x per week zelfgemaakte groentemix
Omega Drie van Testa
Wilde zalm ,zo'n 2 x per week een stukje
Spier en orgaan is grasgevoerd of bio
Kipkarkas is bio
Rest van het vleesbot is plof
Beiden zijn helaas geen liefhebbers van wild
Haas , hert en gans voor tut
En haas en hert voor de sjeik
Van eieren moeten ze niets hebben
Van andere soorten vis ook niet
Ik denk dat ze me wel aardig vinden ::) .
Het bio wat ik ze geef is trouwens wild (gans, haas en ree).

Lizzy: waarom geef jij roomboter? En is dat dan van rauwe melk?
Ik neem aan dat je de bone broth van bio/wild maakt?

Smulpaap: haas, gans en hert zijn toch wild?
Door pike
judith vd schreef: vr 24 jan 2025, 13:46 Ik denk dat ze me wel aardig vinden ::) .

Gans van Smulpaap zal wel wild zijn maar gans is niet per definitie wild. Gans wordt ook gekweekt. Vooral in Frankrijk en Hongarije, Bulgarije, Roemenie, Polen. Voor het dons, voor de (vette) lever maar ook voor het vlees. Slachtleeftijd ligt dan op 7-8 weken. Vlees van wilde gans is rood gekleurd, tamme gans is heel licht van kleur.
Herten worden ook gehouden voor het vlees. In Nederland zijn een stuk of 5-6 fokkerijen.

Ik voer niet biologisch, wel deels wild.
Daarnaast haring en eitjes (als pup at hij die met schaal, nu laat hij die altijd liggen).
Visolie, gemalen gemengde noten, zeewier/kelp div. soorten, knoflook (gedroogd), gemalen pompoenpit, elke dag groentemix. Wilde zalm krijgt hij ook maar dat gaat gewoon als spiervlees in de bak. Momentel ook puur parasiet.
Door Lizzy
judith vd schreef: vr 24 jan 2025, 13:46 Ik denk dat ze me wel aardig vinden ::) .

Ik heb hierboven er even bij gezet waarom ik wat geef. Roomboter bevat butyraat en dat is goed voor de darmflora. Het bevat ook een beetje vitamine K (kefir ook). Helaas niet van rauwe melk. Zelfde probleem als met rauwe melk. Ik heb wel een boer hier in de buurt die rauwe biologische melk en boter en kaas verkoopt. Maar de kalfjes mogen niet bij hun moeder blijven. Dus daarom koop ik melk van Kalverliefde (dat is Demeter melk) en boter van Demeter (waar de kalfjes meestal bij de moeder mogen blijven, met dit keurmerk).

Bone broth maak ik van biologische runder, lams of kippenbotten.
Ik voer idd alleen wilde gans
Verder momenteel de haasschouders van Floris
Voorheen ook wel Exmoor vlees , maar ook dat is onbetaalbaar geworden
En hert is wel wild hert ( eigenlijk ook te duur , maar alleen plof is het ook niet hé)
En bv wilde eend , dat vinden ze niet te pruimen
Wild konijn hoeven ze ook niet
Heel goed dat je zo goed zorgt voor je honden! Mijn honden eten ook BARF, maar ik voeg soms kokosolie en spirulina toe. Kokosolie ondersteunt het immuunsysteem, terwijl spirulina rijk is aan eiwitten en vitamines. In plaats van diatomeeënaarde geef ik af en toe probiotica om de darmflora te ondersteunen. Ik raad ook aan om regelmatig eierdooiers toe te voegen, die zitten boordevol voedingsstoffen. Wat betreft krillolie, dat is een uitstekende keuze! Het zit vol met omega-3, wat goed is voor de gewrichten en vacht. Let wel op met de dosering, want het is vrij vet. Het is altijd goed om even met de dierenarts te overleggen over de juiste hoeveelheid :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door