Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoi Roger, OK, ik had moeten zeggen "katachtigen" ;D

Wat betreft de dikke middelvinger: gedurende het samenwonen met de mens heeft een hond blijkbaar besloten dat hij zich laat mishandelen door de mens. Hij laat zich schoppen, hij laat zich zelfs vegetarisch voeren. Ik geloof dat dit wel veel zegt over de tolerantie van de hond.... En 1 stap verkeerd en we laten hem inslapen.... Dat is de andere kant van de medaille van het samenwonen met de mens.... Feitelijk zijn veel mensen ondankbare wezens, als het om honden gaat....

Enne, wees maar blij dat niet veel mensen een wolfshond hebben. Ik geloof dat veel mensen niet zouden kunnen accepteren dat ze de middelvinger krijgen van hun hond... Ik denk dan ook dat de wolfshond op de lijst "beschermde diersoorten" zou moeten komen, wanneer veel mensen dit soort honden gaan houden. Laten we eerlijk zijn Roger, de meeste mensen eisen van hun hond dat ze in de houding springen.. Nou goed, da's weer een totaal andere discussie. Maar, niet alleen het voedingspatroon is aardig aangepast aan de wensen van de mens, ook het gedrag van de hond is aardig aangepast aan de wensen van de mens!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 31 okt 2003, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Die middelvinger heb ik ook menig keer gezien ;D ;D ;D
Loopt ze een stukje van je vandaan, zeg je op z'n allerliefst 'chooky hieieieieieier', kijkt ze je aan met zo'n blik van, 'ja dag! ik hoor je wel;, zie je wel, maarre moet even wat anders doen, doei!' en mevrouw verdwijnt over het heuveltje heen en je kunt weer eens een half uurtje gaan zitten wachten...
Ik heb overwogen zo'n visserskrukje mee te nemen op wandelingen, voor dit soort gevallen, maar gelukkig is ze daar nu een beetje overheen en blijft ze maar een minuutje of 10 weg, hoogstens... ;D
Ach, Bassets, zucht.............. :-*

Een Bassethound laat zich niet commanderen, en kan ook niet tegen een harde hand! Het is een heel eigenwijs watje eigenlijk ;) Maar zoooooooooooo lief.
Ik wil ook geen hond om te commanderen, maar een hond omdat ie hond is, met al zijn goede en slechte eigenschappen!
roger schreef:

How maar, dan moet je eens een wolfhond houden, wedden dat je daar op terug komt, en vooral wat die middelvinger betreft.
]
Of een witte herder, die wat dat betreft dichter bij een wolfhond staat dan bij bijv. een Duitse of Belgische herder.
Maar nu even nog wat anders; n.a.v. bovenstaande discussie over de voeding en het al/dan niet bestaan van verschil in het maag/darmkanaal van hond en wolf kom ik toch nog even met de zgn. "spagghetti-wolven" uit het Italiaanse Abruzzen-gebergte. Daar leven wilde wolven dus letterlijk op de vuilnishopen van de mensen. Hiermee wil ik absoluut niet beweren dat wolven/honden geen carnivoren zouden zijn, integendeel, ik ben ervan overtuigd dat ze carnivoren zijn, maar ik wil hiermee aangeven dat wolven, en dus ook honden zódanig in staat zijn hun leef/voedingsgewoonten aan te passen dat ze zelfs in dergelijke omstandigheden kunnen overleven. En zich zelfs voortplanten! Wolven/honden zijn in mijn ogen super-overlevers! In feite carnivoren, maar in staat om op een omnivoor dieet te (over)leven en zich voort te planten! Dientengevolge ook op een brokken-dieet. Dat de ellende er na jaren uitkomt is in feite logisch! Dat zal bij die "spagghetti-wolven" ongetwijfeld ook gebeuren!
Slotsom (volgens mij) honden en wolven zijn absoluut carnivoren en dienen overeenkomstig gevoed te worden, en wat groenten/granen betreft, ik denk niet nodig, maar als ze het lusten en er niet ziek van worden, zou af en toe een beetje geen kwaad kunnen :D Gewoon op je onderbuik-gevoel afgaan Lizzy!
Door roger
Het antwoord van Lonsdale op mijn vraag over het waarom van obligate carnivoren en carnivoren:

When they started to cook foods for cats and dogs, the "scientists" found that cats needed high level ot total protein and some specific amino acids, taurine, preformed vit .A and arachidonic acid. These things are either not in plants or in very low levels.
Dogs by comparison can make do with less protein and don't have the same exacting needs for amino acids.

Het is wel opmerkenlijk dat hij schrijft "When they started to cook food.....the "scientists" found out......"

Dus wie heeft die term obligate carnivoor gelanceerd?

Dr Johan Joubert geeft van zijn kant aan dat het gebit , van zowel kat als hond niet toelaten onbewerkte groenten, granen enz. te kunnen vermalen.
Honden hebben wel molaren die kunnen pletten maar het kontakt tussen de raakvlakken is zo klein dat ze geen laterale bewegingen kunnen maken om groente, grassen, planten en granen te kunnen malen.

Voor mij is het hele verhaal van onderscheid tussen obligate C. en C. met daaruit de afleiding dat een hond meer naar het "omnivoor zijn" neigd een broodje aap verhaal.

Gr.
Roger.
Door roger
<<Maar nu even nog wat anders; n.a.v. bovenstaande discussie over de voeding en het al/dan niet bestaan van verschil in het maag/darmkanaal van hond en wolf kom ik toch nog even met de zgn. "spagghetti-wolven" uit het Italiaanse Abruzzen-gebergte. Daar leven wilde wolven dus letterlijk op de vuilnishopen van de mensen. <<<

Nelly, dan is ie waarschijnlijk door omstandigheden oa. te weinig prooidieren in het natuurlijke milieu of te groot geworden wolvenpopulatie binnen het gebied gedwongen dit te doen.

Akkoord,een wolf is ook dus een stuk opportunist en aaseter maar de nabijheid van mensen schuwd hij als de pest , en hij heeft gelijk, tenminste naar heel veel exemplaren van ons ras toe.

Deze afschuw zit hem in de genen, een wolf die zich te veel laat zien word al eeuwen en eeuwen afgeslacht omdat hij zogezegd voedselconcurrent is voor de mens.
Dus als wolven gedreven worden om op vuilnisbelten te scharrelen dan is daar een reden voor volgens mij.

Ik wens jullie veel plezier morgen op de wandeling, ik zal de groeten doen aan Freund in Merzig . ;D ;D ;D

Roger.
Hey Roger,

Je noemde honden ooit omnivoren met een carnivore basis. Ben je daarvan afgestapt? Of wil je dat anders nog eens uitleggen? Ik vind dit een erg interessant onderwerp, maar heb gewoon ook even een praktisch vraagje (want dat interesseert mij uiteindelijk toch het meest): voeren jullie nog granen en groenten aan jullie honden?? Zo ja, hoe veel? Roger, Lizzy, anderen?

Groetjes,

Anna.
Door roger
<<Je noemde honden ooit omnivoren met een carnivore basis. Ben je daarvan afgestapt? Of wil je dat anders nog eens uitleggen? Ik vind dit een erg interessant onderwerp, maar heb gewoon ook even een praktisch vraagje (want dat interesseert mij uiteindelijk toch het meest): voeren jullie nog granen en groenten aan jullie honden?? Zo ja, hoe veel? Roger, Lizzy, anderen?<<

Ze kunnen alles eten, MAAR om gezond te leven hebben ze een basis nodig van dierlijke rauwe producten.

Qua gebit en spijsverteringstelsel is ie voor mij altijd een vleeseter geweest.

En een kat wat mij betreft , net hetzelfde, basis behoefte vlees, en daar zal misschien de basisbehoefte hoger liggen dan bij de hond, omwille van een aantal factoren als taurine, maar om dat dan een verplichte vleeseter te noemen, dan durf ik stellen dat om gezond te leven beide verplichte vleeseters zijn.

De ene soort tegenover de andere zal meer aaseter zijn, de andere meer oportunist, de andere meer jager maar allen drijven ze op prooideren.

Om goed gezond te blijven zijn ze verplicht vlees, bot, orgaan, vet enz. te eten.

Het gaat volgens mij niet op om binnen de groep van vleeseters een subgroep obligate te noemen , om een andere subgroep te creeeren die dan voldoet aan een doelgroep om er brokken in te kunnen stoppen.

Kan je nog volgen.

Dat groenten een "must" zijn om een gezonde hond gezond te houden, daar geloof ik niet meer in, ik geef geen gf mixen meer, wel nog granen een maal in de week , op een vleesloze dag.
Als ie graag groente eet, geef je ze hem, eet hij ze niet , geenprobleem volgens mij, hij kan best zonder en enkel drijven op hetgeen ik hierboven heb geschreven.

Groetjes,

Roger.
OK, hier ben ik weer...
Ik wil niet in herhaling vallen, maar een eerdere vraag van mij bleef tot op heden min of meer onbeantwoord. Waarom een vleesloze dag?? (Ik bedoel hiermee geen vastendag.) Wat is het nut ervan? En wat voeren jullie dan in de plaats? Granen?
Roger, je geeft geen gf-mixen meer... Ook geen kiemen?? (Heb ik o.m. op jouw aanraden in huis gehaald. En venkel ook. En nog een paar dingen...)
En hoe zit het met kruiden en JdBL? Ben je ook van mening veranderd over haar ideeen?
Ben heel benieuwd!! ;)

Groetjes,

Anna.
Door roger
<<Ik wil niet in herhaling vallen, maar een eerdere vraag van mij bleef tot op heden min of meer onbeantwoord. Waarom een vleesloze dag?? (Ik bedoel hiermee geen vastendag.) Wat is het nut ervan? En wat voeren jullie dan in de plaats? Granen?<<

Ik dacht dat die vraag al beantwoord was, ja toch
Dat idee heb ik van Juliette de Bairacli die 5 vleesmaaltijd , 1 vleesloze maaltijd en een dag zonder voeding per week adviseerd.
Kijk ook eens naar de theorie van Mogens Eliassens waar hier elder op het forum door Luc naar verwezen word ivm. 3 to 4 vleesmaaltijden per week, het volle maaggevoel bij de hond, de vastendag en het waarom.

<<Roger, je geeft geen gf-mixen meer... Ook geen kiemen??<<

Kiemen geef ik nog, momenteel tarwekiemen, gekiemde zonnebloempitten en alfalfa kiemen 4 X per week gepureerd door het vlees.
Dus die 10 tot 15 % gf mixen zoals Billinghurst ze beschrijft doe ik al 6 maanden niet meer , maar ik dacht dat ik dat hier toch al ergens gepost had?

<<En hoe zit het met kruiden en JdBL? Ben je ook van mening veranderd over haar ideeen?<<

Neen, kruiden doe ik wel., een vaste basis, vnl. peterselie, paardebloem,munt, waterkers en soms look.
Een fijngepureerde mengeling ter grote van een ijsblokje 4 X per week.
Waarom, omdat die allemaal ondersteunenende werking hebben ivm. het spijsverteringstelsel, en baat het niet dan schaad het niet, weliswaar in kleine hoeveelheden.

De Bairacli schrijft dat honden het vermogen om kruiden te selecteren hebben verloren , op het op het opzoeken van enkle grassoorten na.
Wolven hebben volgens haar dat vermogen nog wel, en Freund heeft bevestigd dat koeipens geschut worden (wat ik vroeger ook al aangaf) en reepens, van een ree die in de natuur is opgegroeid niet.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op wo 05 nov 2003, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door