Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gewoon rustig blijven uitproberen en dan komt het helemaal goed. Elke hond heeft zo zijn eigen voorkeuren en als je ze dan uit eindelijk ziet genieten van het eten is dat de beste beloning die ik maar kan krijgen.
Gaat zeker goed komen! Gisteren middag, avond en vanmorgen heeft ze het gewoon netjes binnen gehouden. Ik denk dus dat het de tarwegras poeder was. Mijn pup weet heel goed hoe ze moet kauwen, alleen bij de kippennekken heeft ze daar minder zin in haha.

Denk dat ik vandaag maar weer wat nieuwe maaltijden ga klaarmaken!
Mike_v_E schreef: zo 06 apr 2025, 10:42 Het kwam uit de koelkast. De groente mix geef ik wel als ijsblokje.
Ik zou alles goed op kamertemperatuur serveren. Ik denk dat de koude de oorzaak zou kunnen zijn. Ook de groentenmix moet goed ontdooit zijn.

Desnoods 's avonds al op je aanrecht zetten, in een afgesloten box (tegen de vliegen in de zomer).
Ik zou alles goed op kamertemperatuur serveren. Ik denk dat de koude de oorzaak zou kunnen zijn. Ook de groentenmix moet goed ontdooit zijn.

Desnoods 's avonds al op je aanrecht zetten, in een afgesloten box (tegen de vliegen in de zomer).
Dat zou heel goed kunnen! Ik zal er op letten
Ik heb nog een ander vraagje. Ipv nog een topic te maken, stel ik de vraag hier wel.

Mijn Tamaskan pup is nu 4 maanden en krijgt 3x 300 gram BARF. Ik merk dat ze na elke maaltijd nog veel honger heeft.

Kan ik haar meer geven per maaltijd en zo ja, hoeveel? Of kan ik zelfs al overstappen naar 2 flinke maaltijden van 450 gram per dag? Als dit nog tr vroeg is, vanaf welke leeftijd zou dit wel kunnen?
Mike_v_E schreef: zo 06 apr 2025, 20:56 Ik heb nog een ander vraagje. Ipv nog een topic te maken, stel ik de vraag hier wel.

Mijn Tamaskan pup is nu 4 maanden en krijgt 3x 300 gram BARF. Ik merk dat ze na elke maaltijd nog veel honger heeft.

Kan ik haar meer geven per maaltijd en zo ja, hoeveel? Of kan ik zelfs al overstappen naar 2 flinke maaltijden van 450 gram per dag? Als dit nog tr vroeg is, vanaf welke leeftijd zou dit wel kunnen?
Tot 3 maanden: 4 keer per dag.
Tot 6 maanden 3 keer per dag.
Tot 12 maanden 2 keer per dag.

Dit is een grove richtlijn.

Hoeveel weegt je pup nu?
Ik weet niet hoe ze is qua gewicht? Is ze heel slank? Ik vind dat een jonge hond niet te dun mag zijn. Ze moeten wel goed uitgroeien en daarvoor is veel voer (energie) nodig. Ze mag ook best meer. 5% van haar lichaamsgewicht is heel normaal en dat is al 1 kg per dag. Maar 6% is ook heel normaal en dat maakt al 1200 gram. Op de leeftijd van 4 maanden eten mijn Dalmatiërs gemiddeld 7% van hun lichaamsgewicht (zijn natuurlijk zeer energieke honden).
Betreft de groente bij de BARF maaltijden. Tot op heden deed ik eigen groente mixen en dan in ijsblokjes gieten. Maar moet eerlijk zeggen dat ik dat, naast het bereiden van het vlees, echt een rot werk vind.

Nu zag ik dat je Darf Bio Groentemix en Bandit Bio groentemix hebt. Zou ik deze 2 ook kunnen geven ipv elke keer zelf pureren? Weet namelijk niet of dat wat is
Pups hebben tussen de 5 en 10% van hun lichaamsgewicht aan voer nodig.
Zelfs met de extra kvv die je voorstelt, zit je dus aan het absolute minimum.

Als ze op deze leeftijd al slank is, zou ik dat toch wat ophogen tot je merkt dat er een beetje bijkomt.
De kans is nl groot dat ze niet meteen te mager wordt als ze te weinig krijgt, maar in de eerste plaats gewoon minder gaat groeien. En dat wil je natuurlijk niet, haar groei belemmeren.
Mike_v_E schreef: wo 09 apr 2025, 09:08 Betreft de groente bij de BARF maaltijden. Tot op heden deed ik eigen groente mixen en dan in ijsblokjes gieten. Maar moet eerlijk zeggen dat ik dat, naast het bereiden van het vlees, echt een rot werk vind.

Nu zag ik dat je Darf Bio Groentemix en Bandit Bio groentemix hebt. Zou ik deze 2 ook kunnen geven ipv elke keer zelf pureren? Weet namelijk niet of dat wat is
Ja hoor, dat kan prima.
Vers is denk ik wel beter, maar ik vind het zelf ook altijd best een klus en wissel het dus af met kant en klaar.
Ik zou niet overstappen op uitsluitend kant en klaar omdat de samenstelling eigenlijk altijd gelijk is en je wilt toch afwisseling, ook in de groentes.
Maar je hond kan prima een paar weken de kant en klare groentemix eten en daarna weer een paar weken "verse" en dan weer kant en klaar bijv.

Ik maak altijd voor 2 weken hun menu's en gooi dan ook meteen de groenteprut er al bij.
Dat heeft als voordeel dat je het menu gewoon in zijn geheel kan laten ondooien/op kamer temperatuur kan laten komen op de dag dat je het wil geven en je niet afzonderlijk ook nog met de groente bezig moet.

Karen
Heb besloten een sap pers te kopen en de groente gewoon zelf te pureren, aangezien die kant en klare groentes bijna nergens verkrijgbaar zijn.
Ding 1x geprobeerd en is de beste 80,- die ik voor mn pup heb uitgegeven haha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door