Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Mike_v_E schreef: do 03 apr 2025, 19:11 Gepofte kippenpoot is gewoon een droge kippenpoot. Je kan het geen bot meer noemen. Zijn bij versvoershop te bestellen.
Ik kon me er niets bij voorstellen dus heb even gegoogled op versvoershop. En dan zie ik dat een kippenpoot dus in feite een voet is. De tenen. Dat valt bij mij niet onder vleesbot en ook niet onder voer maar onder snack. Die witte zijn ook nog eens met honing bereid....
Nou vanmorgen heeft mn pup weer der BARF maaltijd uitgekotst. Zalmkop dit keer. Lijkt wel alsof ze het alleen in de ochtend niet kan handelen... Der maaltijd gisteren ging gewoon goed.

Ik probeer de komende tijd in de ochtend en middag KVV te geven en in de avond BARF. Als dit niks is weet ik het ook niet meer
Mike_v_E schreef: do 03 apr 2025, 16:33 Heb de bevroren homp afgesneden tot 120 gram. Dus er zaten wel grotere stukken bij. Volgens mij was het de eendennek die misschien een iets te hard bot had. M'n moeder had der na der maaltijd ook nog een gepofte kippenpoot in de bench gegeven en blijkbaar had ik perongeluk 300 gram (zonder groente) gegeven ipv 300 gram (incl groente). Denk dat het allemaal te veel eten was ook.

Heb der net weer een maaltijd gegeven. Kauwen ging deze keer goed voor zover ik kon zien. Merk wel dat ze niet meer zo enthousiast eet als de eerste 2 maaltijden. Vraag me af of ze het misschien niet zo lekker vindt of dat ze is geschrokken omdat ze er misselijk van is geworden? Enige wat ze nu liet liggen was de lever, maar dat komt denk ik door de slijmerige textuur. Vanavond weer een maaltijd, kijken hoe dat gaat.
Ik moet de lever hier in mini stukjes knippen en mengen met iets lekkers als pens want anders vinden ze het niet eetbaar.

Ze moet gewoon even wennen denk ik. En honger maakt rauwe bonen zoet. Doordat ze nu echt eten krijgt is ze ook meer verzadigd en dus minder honger.
Heb je de nekken ook in kleinere stukjes gemaakt door het zo bevroren in porties te maken?

Want dat is uiteraard niet ideaal.
Dan zou ik ze zeker platmeppen de eerste tijd. Nekken zijn zowiezo al een risico op te vroeg doorslikken, maar in kleinere stukken al helemaal.
Heb je geen karkas? Dat is wss veiliger in het begin als de spijsvertering nog moet wennen.. Geef zo groot mogelijke stukken zodat ze wel moet kauwen en dat zo goed leert.
Zalm is ook een notoir item om uit te kotsen door een beginnend barfer. Heb je geen echte beginnersbotjes van kip of kwartel, of karkas van konijn of parelhoen?
Het gekke is dat zalm de vorige keer wel goed ging. Ik heb ook kwartel, kippenvleugeltjes en kip karkarkassen.

Kan ik wel in 1x van KVV naar BARF overstappen of moet ik langzaam meer BARF toevoegen aan de KVV maaltijden?
Mike_v_E schreef: vr 04 apr 2025, 20:13 Het gekke is dat zalm de vorige keer wel goed ging. Ik heb ook kwartel, kippenvleugeltjes en kip karkarkassen.

Kan ik wel in 1x van KVV naar BARF overstappen of moet ik langzaam meer BARF toevoegen aan de KVV maaltijden?
In de regel kan het in 1 keer, overstappen. Maar in jouw geval zul je beginnersvleesbotjes moeten gaan geven of vleesbot flink plat moeten meppen of eerst even terug moeten naar KVV en langzaam toe moeten gaan voegen. Het is eigenlijk allemaal erg hond afhankelijk.
Mike_v_E schreef: vr 04 apr 2025, 20:13 Het gekke is dat zalm de vorige keer wel goed ging. Ik heb ook kwartel, kippenvleugeltjes en kip karkarkassen.

Ik zou zelf de komende paar dagen spiervlees, orgaanvlees, groenten en kwartelkarkasjes geven. Als dat goed gaat, kipvleugeltjes en deze even inknippen (beide botjes van de vleugels). Of even meppen met een hamertje. Als dat goed gaat, kipkarkasjes.

Ik zou zelf niet zo gauw terug gaan naar KVV. Maar goed, als jij dat wel fijn vindt moet je het doen natuurlijk! Want kwaad kan het niet. Alleen ja, je moet toch weer vleesbot aan gaan wennen en dan moet je toch weer beginnen met kwartelkarkasjes.
Heb zojuist weer BARF gegeven. Heb de kippennek plat gehamerd. Heb dit keer ook geen rauwe geitenmelk, bone broth of tarwegras poeder toegevoegd.

Mn pup heeft alles op en het lijkt goed te gaan!

Misschien was het wel de tarwegras poeder?

Edit: en net opnieuw BARF gegeven (karkas), ook dit ging goed. Ze kauwt netjes alles in kleine stukjes.

Ik denk echt dat het door de tarwegras poeder komt of misschien omdat BARF op een lege maag niet goed valt
Oh goeeeed! En mijn complimenten over hoe je alles uitprobeert. Sommige mensen geven na 1 keer gelijk op, jij niet, je zoekt verder.

Het kan, dat het tarwegras irriteerde. Hier reageren ze ook wel eens slecht op toevoegingen.

En in de wen-fase kan het ook hoor, dat een BARF maaltijd moeilijk valt. Alles kan eigenlijk wel, het is zo individueel.
Lizzy schreef:Oh goeeeed! En mijn complimenten over hoe je alles uitprobeert. Sommige mensen geven na 1 keer gelijk op, jij niet, je zoekt verder.

Het kan, dat het tarwegras irriteerde. Hier reageren ze ook wel eens slecht op toevoegingen.

En in de wen-fase kan het ook hoor, dat een BARF maaltijd moeilijk valt. Alles kan eigenlijk wel, het is zo individueel.
Ja ik wil der wel echt BARF blijven geven. Heb net toch even een risico genomen en der barf (kippennek) als ontbijt gegeven. Het ziet ernaar uit dat het goed gaat. Merkte wel dat ze ze toch weer naar binnen inhaleerde dus ben benieuwd.

Kan het ook zijn dat haar spijsvertering minder doet als ze slaapt? Want beide keren dat ze kotste was het toen ze sliep.
Kippennekken worden door bijna alle honden in 1 keer naar binnen gesleurpt. Dat is ook geen kauwwerk. Daarom sla ik ze plat.

Ik moet even kijken wanneer het spijsverteringssysteem ook alweer in rust ging. Ik dacht in de nacht. Maar daarom wordt wel aangeraden niet meer zo laat eten te geven.

Wat kotste ze eigenlijk uit?
Is altijd even zoeken, dus je bent super goed bezig.
Overstap van KVV naar BARF kan in 1x maar doe ik meestal ook geleidelijk, zeker als je hond nog moet leren dat kauwen handig is.
Ik heb gelukkig honden die keurig alles netjes kauwen, maar soms moeten ze die rust even vinden.

En soms komt het er ook gewoon weer uit, ik heb wel geleerd dat een hondenmaag wat dat betreft vrij slim is en heel goed weet wanneer iets niet goed valt en dan komt het er vrij eenvoudig ook weer uit. Gisteravond geleerd dat een maag ook maar een deel terug kan gooien... ik had mijn BC wat te veel gegeven (wist ik wel, maar gunde haar het kauwwerk en ze kan het hebben). Ongeveer een kwart kwam vrij snel na het eten weer naar buiten. Dat was blijkbaar te veel, daarna is ze heel tevreden gaan slapen.

De ene hond reageert enorm op toevoegingen, de ander juist weer helemaal niet. Orgaan is wel iets wat zelfs mijn wandelende kliko niet altijd eet. Dat is iets wat klein moet, liefst gemengd met andere lekkere dingen.

Gewoon rustig blijven uitproberen en dan komt het helemaal goed. Elke hond heeft zo zijn eigen voorkeuren en als je ze dan uit eindelijk ziet genieten van het eten is dat de beste beloning die ik maar kan krijgen.

Karen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door