Let er wel op dat alleen orgaan geven op een dag (dus zonder vleesbot of spiervlees) weleens voor dunne ontlasting kan zorgen. Orgaan kun je het beste combineren met iets anders, en meestal is dat vleesbot, want dat heft het laxerende effect van orgaan weer op.
Zelf doe ik het zo: ik heb uitgerekend hoeveel vleesbot, spiervlees, orgaan, pens en groente ze per week moeten krijgen. Vleesbot en spiervlees voer ik iedere dag, dus die weekhoeveelheid deel ik door 7 dagen. Dat vleesbot en spiervlees vul ik dan iedere dag aan met iets anders: 2x in de week met pens (dus die weekhoeveelheid deel ik door 2), 2 x per week met groente (dus die weekhoeveelheid gaat ook door 2), 1 x per week met de hele weekhoeveelheid hart, 1 x per week met de hele weekhoeveelheid lever en 1 x per week met de hele weekhoeveelheid nier.
Voorbeeldje: Max krijgt per week 2,8 kilo vleesbot, 1,4 kilo spiervlees, 400 gram pens, 400 gram groente, 200 gram hart, 200 gram nier en 200 gram lever. (Die hoeveelheden heb ik uitgerekend aan de hand van de percentages die hier op bp worden aangeraden voor de juiste verhouding bot-spier-orgaan.) Vleesbot en spiervlees geef ik iedere dag = 400 gram bot per dag en 200 gram spiervlees per dag. 2 dagen in de week vul ik dat aan met pens (dus bij die 400 gram bot en 200 gram vlees komt op 2 dagen in de week 200 gram (= 400 gram : 2) pens), 2 dagen met groente (dus ook 200 gram per keer), 1 dag met hart (200 gram), 1 dag met nier (200 gram) en 1 dag met lever (200 gram).
En als je je nou afvraagt hoe dat allemaal zo keurig in hoeveelheden van precies 400 en 200 gram kan: nou, dat kan dus door te schuiven met je percentages!

Ik vind 400 gram en 200 gram makkelijk om te onthouden, en dus heb ik de percentages die ik hem voer daaraan aangepast. Ik voer dus geen 20% orgaan waarvan 10% pens, maar iets van 18% orgaan waarvan 8% pens, of zo. Dat komt dus niet zo nou, met die percentages. Als het maar ongeveer in de juiste verhouding is (dus geen 10% vleesbot en 40% lever, om maar iets te noemen).
Snap je het nog?