Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
202spots schreef: ;D Ik moest effe denken...maar het is nu zeker KOUD geworden bij jullie he? 8) 8) 8)
;D12 >:( graden >:( >:( >:( >:( >:(
Door pike
morgen ligt een kalfsschouderblad voor Pike bij de slager te wachten :D dat wordt vast feest
hij had wel een kaal lamsschouderblad liggen, maar dat was zo klein en zag er heel zacht uit. Dat is vast zo weg gekraakt en dat is dan teveel bot voor Pike in een keer lijkt me zo.
Een kippelevertje heeft me laatst een slapeloze nacht opgeleverd. Is er een veilig percentage voor lever? Of verschilt dat weer van hond tot hond?
Door Twiz
Bij lever misschien even de kook erover, dan laxeert het minder, maar als je lever in combinatie met een schouderblad geeft, heb je kans dat het één het ander opheft. Kaal bot stopt en lever laxeert.

Ik heb Twizzle met schouderbladen nooit eindeloos door laten knagen. Tien minuten of zo is zat, zeker als het een rappe knager is. Ook kalfsschouderblad is vrij zacht bot.
Dus op dat kale schouderblad niet te lang laten knagen om verstopping te voorkomen.
Ik weet niet of mijn "limiet" qua knagen (tien minuten) voor elke hond opgaat, dus ik hoop dat de experts ook nog even reageren.
Door 202Spots
Ligt eraan hoeveel er na 10 min.knagen is weggegknaagd..de punt van 'n kalfs shouder is bijna kraakbeen, en dat word er hier in 2 tellen vanaf gehaald, de rest van de bot is harder,en duurd langer voordat er wat van af is.
Dus even kijken hoe snel het verdwijnt, en wanneer het langzaam gaat, dan haal ik na 20-30 min, de rest weg.

Ik was even vergeten wat er met de kippenlever was?
Of wat het probleem was? ALs het met rauwe lever heeft te maken, dan heel even koken of bakken, en zolas Twiz al schreef...gekookte lever werkt niet laxerend.
VOORdat je de schouderblad geeft, zou ik eerst wat spiervlees of pens geven, en dan pas de kale schouderblad.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 15 jun 2006, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
ik zal hem goed in de gaten houden met dat bot, als het te snel gaat bijtijds wegpakken. Ik weet ook niet hoe kaal het zal zijn. En eerst wat vlees geven, doe ik.

Het rauwe kippenlevertje resulteerde in nachtelijk geknetter en leegloop. Ik zal het in vervolg dan maar eventjes koken.

Vanochtend vijf uur was ook alarm. :o Hij moest weer gras of zijn leven er van af hing. Maar in tegenstelling tot voorheen heeft hij zich deze keer niet leeggepoept. Ook het gras is er niet uitgekomen. Geen gepruttel of geknetter te horen zoals voorheen. Hij heeft 1x normaal gepoept en toen was hij rustig en is bij thuiskomst lekker gaan slapen. In tegenstelling tot baas die is maar een pot koffie gaan zetten :P
Door pike
Twiz schreef: .

Ik heb Twizzle met schouderbladen nooit eindeloos door laten knagen. Tien minuten of zo is zat, zeker als het een rappe knager is. Ook kalfsschouderblad is vrij zacht bot.
Dus op dat kale schouderblad niet te lang laten knagen om verstopping te voorkomen.
Ik weet niet of mijn "limiet" qua knagen (tien minuten) voor elke hond opgaat, dus ik hoop dat de experts ook nog even reageren.
10 minuten? De eerste 10 minuten heeft hij gebruikt om al piepend rondjes om het bot te lopen: zo van help hoe moet ik dit opeten??? Mag het in stukjes baas??
Door pike
202spots schreef: Ligt eraan hoeveel er na 10 min.knagen is weggegknaagd..de punt van 'n kalfs shouder is bijna kraakbeen, en dat word er hier in 2 tellen vanaf gehaald, de rest van de bot is harder,en duurd langer voordat er wat van af is.
Dus even kijken hoe snel het verdwijnt, en wanneer het langzaam gaat, dan haal ik na 20-30 min, de rest weg.
Niets dus. Ik ben het net als de kipnekjes vast gaan houden. Toen begon hij het af te likken. En na verloop van tijd begon hij te schrapen. Toen heb ik het weer neergelegd en is hij doorgegaan met schrapen. Echt knagen dat duurde nog een half uur langer voor hij dat doorhad. Maar ik zag in het begin niet echt iets verdwijnen hij probeerde het aan alle kanten. Uiteindelijk heeft hij wat van het uiteinde (daar waar de opperarm erin valt) afgeknaagd.
Toen is botje gaan slapen in de koelkast.
Door pike
En het gras is er om vijf uur vanmiddag met de nodige prut uitgekomen, dus 12 uur nadat hij dat heeft opgegeten!
Hij heeft gewoon een barfmaaltijd gehad vanochtend en vanavond ook. Ik heb ook de hoeveelheid wat opgeschroefd want ik vond hem toch wel schraal worden. Nu naar 3%, kijken hoe dat gaat.
Door pike
pike eet 100% barf nu en dat gaat best wel goed! :D
maar met alleen kippenekjes als rvb zijn we er natuurlik nog niet dus tja we moesten er eens mee beginnen. Vannacht vleugeltjes ontdooid en naast de hamer ook de snoeischaar gehanteerd. Voor de zekerheid met één vleugeltje beginnen, ook nog een paar meppen erop gegeven. Onderin het bakje gestopt. Ja hoor, snuf snuf snuf hééé een vleugeltje, dat werd er dus als eerste uitgevist oeioei als dat maar goed gaat. Nou, hij heeft dat met zo'n plezier staan kraken-neerleggen-kraken-neerleggen tot er niets meer was echt een genot om naar te kijken - en ik was bang om het te geven! Ik heb nu pas echt het idee dat ik mijn hond 3,5 jaar lang tekort heb gedaan : :'( Het liefst zou ik hem nu een hele kip geven ;D.
moet ik de nekjes nog blijven hameren?
hoelang vleugeltjes geven voor hij karkas mag?
en moet zo'n karkas ook "bewerkt" worden met de hamer??
groente is niet zijn favoriet, maar hij eet wel het meeste op zo'n 90% schat ik, mag ik daar tevreden mee zijn of krijgt hij dan te weinig binnen (sinds vandaag krijgt hij het ook helemaal gepureerd)? en moet ik er iets mee doen om het smakelijker te maken?
Door Cin
pike schreef: hoelang vleugeltjes geven voor hij karkas mag?
Ik heb zo'n karkas natuuuurlijk uitentreure bestudeerd (omdat ik geen kippennekken had...) voordat ik die aan mijn anti-barf honden gaf...
Het is aan alle kanten om te buigen, dus ik had het idee dat het zacht genoeg was om zo te geven zonder er een hobby-hamer-middag op los te laten.
En dat is ook erg goed gegaan, netjes alles goed gekauwd (ik had het niet vastgehouden trouwens, gewoon gegeven en er duimendraaiend bij gaan staan)

Bij mij ging alles goed dus (op die knetterharde knikkers na die nu aan de andere kant eruit vliegen) Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cin op ma 19 jun 2006, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
bijna 7 keer achter elkaar 'n Pike bericht.. ??? 8)
Zit jij zelf reacties op je eigen topic te zetten??? ;D
Je beantwoord je eigen vragen prima hoor!! ;D
Wanneer je vleugels geeft, eerst even in de bochten gewrichtjes in knippen zodat het geen bocht meer kan maken,is effe veiliger wanneer er besloten word om de vleugel in 1 keer door te slikken.
Door pike
202spots schreef: bijna 7 keer achter elkaar 'n Pike bericht.. ???
tjonge hoe tel jij? maar goed, af en toe moet ik even wat kwijt, sorry hoor, en van die vleugeltjes dat weet ik nou wel hoor, vandaar die snoeischaar :P. En mijn vragen zijn naar mijn idee niet beantwoord, ook niet door mijzelf ???
Door 202Spots
Sorry Pike, je doe 't prima hoor! ;)
Wanneer de ontlasting TE hard is,is er meestal TEveel bot, dus dan MEER spiervlees erbij.(of pens of orgaan)
en eventueel 'n theelepeltje olijfolie op de bot smeren.
Het liefst zou ik hem nu een hele kip geven .
moet ik de nekjes nog blijven hameren?
hoelang vleugeltjes geven voor hij karkas mag?

Nog effe wachten met de hele/halve kip. ;)Wanneer ie de nekken niet in 1 keer doorslikt en er op kauwt dan hoef je niet meer plat te slaan, of sla de helft van wat je eerst deed..1-2 rake klappen is wel genoeg ..
Wanneer ie nekken en vleugels netjes eet, dan geef je maar 'n onbewerkt karkas.
groente is niet zijn favoriet, maar hij eet wel het meeste op zo'n 90% schat ik, mag ik daar tevreden mee zijn of krijgt hij dan te weinig binnen (sinds vandaag krijgt hij het ook helemaal gepureerd)? en moet ik er iets mee doen om het smakelijker te maken?
Geef je alleen de mix of met wat anders?
De meeste honden eten 't niet tenzij er iets anders doorheen zit.
Maak het lekker met pens of stukjes orgaan of ander vlees, of blikje sardientjes met eitjes erbij.
Of probeer gewoon iets minder groentes te geven, en kijk wat ie er mee doet.

Ben ik nog wat vergeten?
Door pike
Dank je wel voor deze uitgebreide beantwoording ;D
De groentemix is nog puur, ik roer wel zijn vlees en orgaan en nekjes erdoorheen, zodat de meeste mix overal aan vastplakt. Op die manier gaat de meeste mix er wel in, maar wat dan nog in het bakje blijft daar likt hij mooi omheen. Ik zal eens kijken of ik het met een eitje smakelijker kan maken, ei heb ik nog niet geprobeerd. (ben altijd huiverig om nieuwe dingen te proberen, nog steeds)

Verder gaat het allemaal super eigenlijk. Hij ligt altijd heel geduldig te wachten tot zijn bakje klaar is; het is een heerlijke eter, hij neemt er echt de tijd voor . hij kraakt zijn nekjes en vleugeltjes lekker, hij kauwt elk stukje vlees op zijn gemak (en dat verbaast me nog het meest. Het is een genot om hem te zien eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door