Ik moet denken aan mij hollandse herder waar ik schapentraining mee heb gedaan.
En geiten kan hij ook hoeden en drijven,dus ik zou hem denk ik nooit een heel geitje geven.
[/quote]
ik denkn niet dat dit enigsinds een invloed heb op de gedrag van honden die geleerd hebben te drijven. Wat wel een invloed zou kunnen hebben is als ze zelf de geitje of lammetje hebben gejaagd en doodgebeten, als eenmaal de lol ervan hebben geproefd zullen ze mogelijk als ze de kans krijgen het nogmaals doen, dan nog kan je heel goed met een hond werken die zonder toezicht van de baas schapen/geiten heeft gejaagd. (ik heb het dan wel over werkende honden)
Wij hebben op de boerderij heel veel borders gehad, iedere dag waren er een aantal die los mochten, wel als je weg ging, moest je ze of meenemen of in de kennel doen. Dat was de eigenaar van de boerderij en zijn vrouw vergeten toen ze weg gingen....... 4 van de 5 border collies hebben een veldje in getrokken waar een stuk of 5 ooien met jonge lammetjes stonden, ze hebben gejaagd... een lammetje doodgebeten (niet gestopt om op te eten) en doorgejaagd. Toen ik thuis kwam was er echt heel veel schade aangericht, een aantal lammetjes waren gebeten maar leefde nog, een ooi hadden ze ook behoorlijk beschadigd. Het waren twee volwassen honden, een hond van een maand of 5-6 en een pup van een maand of 3. Ik heb de honden allen van de schapen afgeroepen, prijzen omdat ze meteen kwamen, honden in kennels, schapen verzorgd. (op gestorven lammetje na allen gelukkig goedgekomen)
Al deze honden hebben later gewoon weer voor de baasje gewerkt, zonder probleem. Als je werkende honden zonder toezicht hun gang laten gaan zullen ze als ze de gelegenheid krijgen gaan "werken" en schapen werken is niets anders dan een jacht instinct gecontroleerd toepassen