Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Solange
Wat een toffe site is dit!! Al mijn vragen worden in geen tijd beantwoord!! Super, bedankt iedereen.
Mijn handen jeuken om hier eens vlug wat pottekes "gezond " te gaan maken

groetjes
Door tieneke
Solange schreef: Wat een toffe site is dit!! Al mijn vragen worden in geen tijd beantwoord!! Super, bedankt iedereen.
Mijn handen jeuken om hier eens vlug wat pottekes "gezond " te gaan maken

groetjes
Sucses straks met je zelf bereide maaltijden ;)
Door Lizzy
Marielle schreef: Ik las laatst ergens anders dat de groentemix zo'n 1/3 deel van de voeding moest zijn.
Weet iemand hoe dat zit?
Dat lijkt me het percentage dat wordt Mogens Eliasen wordt gehanteerd:

1/3 rauw vlees en orgaanvlees
1/3 gepureerde rauwe groentes
1/3 rauw vet en botten

Nou ben ik niet zo ster in rekenen, maar volgens mij komt dat neer op zo'n slordige 33% gepureerde rauwe groentes?
Door Lizzy
Marielle schreef: Ja, idd 33 1/3 procent.
Maar dat is wel veel meer dan 20 %
Hoe weet ik nu wat ik aan moet houden? ???
Persoonlijk vind ik 33% echt veel maar dan ook veel te veel groentes... Want tja, het blijft wel een carnivoor, een hond. En als je hem zoveel groentes gaat voeren, dan houd je maar 67% over voor producten van dierlijke afkomst (vlees, vleesbotten en orgaanvlees). En zelf vind ik 67% gewoon te weinig.

Mij bevalt een percentage van ongeveer 15% goed. Je houdt dan 85% over voor producten van dierlijke afkomst, de hond krijgt zo nog lekker wat (groente)vezels binnen, wat vetzuren en wat chlorofyl en vitamines en mineralen enzo en ik vind het niet teveel en niet te weinig.

Maar, het kan natuurlijk geen kwaad om zelf wat te experimenteren! Er zijn ook mensen die helemaal geen groentes voeren en die vinden dat hun hond het daar het beste op doet (op vlees, vleesbotten, orgaanvlees, vis en wat tafelrestjes).

(ik heb ook behoorlijk met het percentage groente geexperimenteerd, maar boven de 20% ben ik nooit gegaan omdat ik dat niet reeel vind. Mijn honden deden het op heel veel groente niet goed en op heel weinig ook niet, vandaar dat ik ergens rond de 15% ben uitgekomen).
Door tieneke
Marielle schreef: Ik las laatst ergens anders dat de groentemix zo'n 1/3 deel van de voeding moest zijn.
Weet iemand hoe dat zit?
Dat is wel veel zeg,denk dat ze niet echt blij gaan zijn of erger dat ze het echt niet meer eten.
Ik geef iets minder groenten dan mijn berekening,doe ik meer dan gaan ze alletwee lopen meuten ::)
Door Solange
Als ik lees dat er mensen zijn die helemaal geen groenten geven, dan vraag ik me af of je hond dan geen tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen?
Is het dan wel nodig dat ik vol enthousiasme groentprutjes maak? Als ik het doe, dan wil ik het ook doen goed hé! ;)

groetjes
Laatst gewijzigd door Solange op vr 07 okt 2005, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Solange schreef: Als ik lees dat er mensen zijn die helemaal geen groenten geven, dan vraag ik me af of je hond dan geen tekort krijgt aan bepaalde voedingsstoffen?
Is het dan wel nodig dat ik vol enthousiasme groentprutjes maak? Als ik het doe, dan wil ik het ook doen goed hé!

groetjes
Daar zijn de meningen over verdeeld.... Er zijn mensen die volgens het 'hele prooidier model' voeren en zij vinden dat de hond geen groentes nodig heeft. Een wolf eet namelijk geen maaginhoud van zijn prooidier (van grote prooidieren - kleine prooidieren zal de wolf helemaal opeten, ook de maag/darmen. Maar deze maaginhoud bevat zooooo weinig materiaal). De maag wordt leeggeschud. En de wolf eet maximaal (als hij tenminste voldoende prooidieren tot zijn beschikking heeft) 3% plantaardig materiaal. Een keer een besje, knolletje en wat gras. Zij voeren dus vlees, vleesbotten, orgaanvlees, hele prooidieren, wat vis en soms wat tafelrestjes.

Mijn persoonlijke visie heb ik al zo vaak op Barfplaats gezet dat het een beetje eentonig word, dus het zou leuk zijn als andere mensen hun visie daar ook eens op geven!!

(in het kort komt mijn visie op het volgende neer: een wild prooidier is helaas niet te vergelijken met het vlees dat wij uit de bio-industrie verkrijgen. Zo bevat (voorbeeldje) vlees uit de bio-industrie nauwelijks omega 3 vetzuren terwijl vlees van wilde dieren dit wel bevat. Ik voer groentemixen omdat ik denk dat een hond daar profijt van heeft omdat hij verder met slechts bio-industrie dieren gevoerd wordt. Zou je aan uitsluitend wild/biologisch vlees kunnen komen, dan zou groentemix mogelijk probleemloos weggelaten kunnen worden. Ik denk wel dat er nog een andere voorwaarde verbonden zit aan het weglaten van groentemix. Ik denk dat je een grote diversiteit aan verschillende prooidieren/denkbare prooideren moet voeren. Zoveel mogelijk verschillende vlees, vleesbot en orgaanvleessoorten van zo veel mogelijk verschillende dieren).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 07 okt 2005, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
Persoonlijk ben ik nog altijd niet overtuigd van het nut van groentes geven. Toch doe ik het af en toe voor de zekerheid, maar zeker niet dagelijks. Ook geef ik af en toe tafelresten, maar ook niet dagelijks. Ik blijf het een moeilijke materie vinden en ga dan liever op zeker, hoewel m'n honden ook genoeg gelegenheid hebben om zelf gras en kruiden te zoeken en dat ook doen. Feit is in ieder geval dat ik een paar mooie, gespierde, zgn. "droge" honden heb met een prima vacht en een, kennelijk, ijzeren conditie en gezondheid. Thank God. :D
Door Solange
Het vlees van een koebeest of rund wordt afgekeurd voor menselijke consumptie ... als blijkt dat het dier een lintworm heeft. Toch gebeurt het dat zulke besmette dieren de keuring doorgeraken . Als wij mensen dit vlees goed bakken dan kan dit voor ons geen besmetting meebrengen . Wat als je hond dit vlees opeet. Dan kan hij volgens mij wel besmet worden met lintworm. Weet iemand hier meer over?
Door Peet
Over het algemeen is het maagzuur van een vers-etende hond dermate zuur dat dat de bacterien en andere mogelijke besmettingen doodt. Een gezonde hond zal daar geen problemen van ondervinden.

Mocht je echter een hond met een kwakkelende gezondheid hebben, dan zou ik er wel alert op zijn en echt goed vlees kiezen. Maar nogmaals, een normale gezonde hond zal niet snel besmet raken hoor.
Door Lizzy
Ik heb er mijn twijfels over, of vlees + worm nog wel door de keuring komt. Ik geloof van niet te meer mensen ook rauw vlees nuttigen (denk maar aan tartaar, American Filet, etc). Maar, ik zal dit eens nagaan. Over mijn honden ben ik al helemaaaaaaal niet benauwd. Die vreten dooie konijnen-lijken op in het bos die daar al drie weken liggen en praktisch uit zichzelf 'weglopen' en zelfs daar krijgen ze geen wormen van, worden ze niet ziek van en lachen ze mij uit als ik walgend sta toe te kijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door