Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
Lazy Garfield schreef:Ik lees dat de hond 500 gram per dag eet. Dan ligt het toch niet te lang in de vriezer, ook als je meerdere diersoorten geeft?
Ik zou dan per kilo of twee bestellen.
Je hebt vriezers en vriezers toch :biggrin2:
Door Shanti en co
Lazy Garfield schreef:Ik lees dat de hond 500 gram per dag eet. Dan ligt het toch niet te lang in de vriezer, ook als je meerdere diersoorten geeft?
Ik zou dan per kilo of twee bestellen.
Wij in totaal bijna 500l vriesruimte voor de dieren, met 2 honden en 2 katten die vers eten gaat er hier zo'n 1,5kg per dag doorheen.
Daar past maximaal 500/3=166kg, als ze 1 keer helemaal zouden zijn en alles tegelijk op gaat is dat 166/1,5=111 dagen. Dat kan maar met 500g per dag zou het vlees er tot een jaar in liggen.

En vlees via lijntjes kan vaak niet per 1-2kg maar gaat per 5 of 10kg. Dan kun je iets minder afwisselen maar de prijs en kwaliteit zijn vaak beter. En betere kwaliteit vind ik belangrijker dan nog weer extra afwisseling (als je wel minimaal 4-5 diersoorten voert).
Fenixjuh schreef:Ik kom met bot wel op 4 diersoorten per week, normaal 5 maar hij krijgt nu even geen zalmkarkas.
Vlees en orgaan wisselt dus niet heel veel, maar gelukkig zijn er meerdere hondjes die dat hebben. En de smaken wisselen wel, alleen pas na een week of 4/5.. En soms is dat 1 smaak, soms is dat al een mix van 3 smaken, net hoe het uit komt.
Dat is prima toch zo, genoeg afwisseling in totaal. :)
Door Hope
Variatie is belangrijk, maar dat is kwaliteit ook.
Ik voer daarom liever minder diersoorten en betere kwaliteit als dat betekend dat ik daardoor wat minder diersoorten kan voeren.

Bijvoorbeeld: ik kon 10 kilo wild konijnkarkas kopen. Daardoor is er geen plek voor nog 3 verschillende soorten spiervlees maar geef ik er maar twee. In een week voer ik 6 diersoorten dus dat is voldoende.
Ik zou ook 5 kilo tam karkas kunnen kopen, dan heb ik vijf kilo ruimte voor extra spiervlees. Maar tam betekend minder kwaliteit, meer ab en meer dierenleed. Ik geloof dat de voedingswaarde met dit kwaliteitsvlees en 2 soorten spiervlees beter is dan mindere kwaliteit en meer variatie.
Door frodo quin
Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat je beter 5 diersoorten voert en van goede kwaliteit dan 10 van slechte kwaliteit. Mijn katten eten soms is kvv en dat koop ik dan van diersoorten die niet in het menu zitten, zo krijgen ze nog wat extra afwisseling. Spier en vleesbot samen is hier minstens 6 diersoorten, op langere termijn komen daar nog 2à3 diersoorten bij. Orgaan is over het algemeen van 4 diersoorten(meestal 2 diersoorten per orgaansoort), waarvan er 1 ook bij het vleesbot zit. Ik kan gerust aan meer soorten geraken, maar die zijn dan van mindere kwaliteit en dan zie ik er echt geen voordeel in.
Door Syrae
ik kan via lijntjes inkopen en inslaan voor ongeveer 3 maanden.

Elke x dat ik wat nieuws bestel om de vriezer aan te vullen zorg ik dat dat iets anders is dan wat ik al had als het even kan.

Ik heb nu best veel kip (kip snijdsels, kip karkas, kippenek en kippenhart) dus dat koop ik voorlopig niet bij

Ik voer qua diersoorten kip, eend, hert, paard, fazant en lam. Kip, hert en paard spier, hert, lam en kip orgaan en kip, fazant, lam vleesbot en de eendjes gaan compleet.

Bij de volgende bestelling zorg ik dat er andere diersoorten bij komen, zo zorg ik op de lange termijn voor een heel divers voedingsaanbot.
Door Aquillo
Ik voer al 10 jaar lang gemiddeld 7 soorten als het zo uitkomt. Ik prop het niet allemaal in een week. Het gaat er om dat er variatie in het vleesaanbot zit. In de winterperiode voer ik vrij veel wild omdat er dan makkelijk veel heel prooi te koop is. Vis voer ik maar eens in de 3 weken. dat willen ze hier niet zo vaak eten. Meestal is dat gewoon zalmkop of zalmlijven. Haring en makrelen. Ik koop dat altijd op de markt per 5 kg.

Ik koop groot in. Vaak via een lijntje van bp als het enigszins in de buurt komt. Ik koop gemiddeld 30 kg per keer in een bestelling. De honden hebben een eigen vriezer waar gemiddeld zo'n 50 kg in kan. Dus doorgaans een keer in de 3 maanden grote bestelling en tussendoor als iets opraakt of iets in de aanbieding is ter aanvulling.
Een bestelling verwerk ik de dagen erna tot makkelijke porties. Waardoor ik per hond de juiste hoeveelheid in een keer kan pakken en ontdooien, Orgaan vries ik los in. Krijgen niet elke dag orgaan maar geef het zoals het uitkomt als ze iets hebben waar geen orgaan in zit. :cool:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door