Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

pike schreef: Ik begrijp het niet zo goed. We voeren geen brok, o.a. vanwege de granen want daar kan een hond niks mee. En dan zou je ze via een supplement wél gaan geven????
Zonnebloempitten? omega 6 en daar krijgen ze al voldoende van
LIjnzaad? Inactieve omega 3 die maar moeizaam omgezet wordt
Zouten zitten er voldoende in het vlees
Het wordt geadviseerd als vervanger voor vuile pens, want wilde vleeseters eerst de maag met inhoud op. Dit laatste is discutabel, maar als je de vuile pens al niet vuil en gezond genoeg vindt kan je biologische nemen of biologische boekmaag. Gezond en bacterieën te over. Kost een stuk minder dan € 22 per kilo.
Dan vind ik het toch vreemd dat het door een holistische / pro-vers dierenarts wordt geadviseerd om te gebruiken...?
Ik vind inderdaad dat er in de Bokashi van Ron te veel granen zitten. Zelf maak ik ook wel eens Bokashi (heb het nu al een poos niet meer gedaan) maar dan van groenten.
Fermentatie zorgt voor een legio aan natuurlijk nutriénten, gemaakt door de schimmels, bacterién en gisten die er in zitten. Ik denk zeker dat het gezond is, maar niet als er granen in zitten.

De Japanners eten allerlei gefermenteerde producten en dat wordt toch wel erg gezond geacht te zijn.
Hitam schreef: Ik vind inderdaad dat er in de Bokashi van Ron te veel granen zitten. Zelf maak ik ook wel eens Bokashi (heb het nu al een poos niet meer gedaan) maar dan van groenten.
Fermentatie zorgt voor een legio aan natuurlijk nutriénten, gemaakt door de schimmels, bacterién en gisten die er in zitten. Ik denk zeker dat het gezond is, maar niet als er granen in zitten.

De Japanners eten allerlei gefermenteerde producten en dat wordt toch wel erg gezond geacht te zijn.
Ik zit me ongans te zoeken naar de Amerikaanse site van een of andere barfende dame, die haar recept voor een soortgelijk iets heel goed beschrijft.
Ik denk altijd de dingen zo weer terug te kunnen vinden, maar dat is dus vaak niet zo. :D

Zou jij het vervelend vinden jouw recept voor Bokashi groenten hier neer te zetten?
En gebruik jij het dan in de plaats van de groenten, of gewoon zo eens af en toe erbij ter afwisseling? Of in geval van ziekte, verminderde weerstand?
Hitam schreef: Ik vind inderdaad dat er in de Bokashi van Ron te veel granen zitten. Zelf maak ik ook wel eens Bokashi (heb het nu al een poos niet meer gedaan) maar dan van groenten.

Is de Bokashi die u maakt voor de verkoop?

Zijn er andere fabrikanten die Bokashi maken welke naar uw idee beter geschikt voor honden?

En wat is uw mening over de combinatie met veendrenkstof voor het zgn symbiotische effect?
tschabo schreef: Er wordt daar volgens mij bedoeld dat de pens tegenwoordig niet zo vuil meer is ivm met allerlei bewerkingen en antibiotica en dat er veel essentiële bacteriën ontbreken Vandaar dat de aanvulling van Bokashi goed zou zijn.

Wat de hond met al die toevoegingen moet dat staat bij de productomschrijvingen. Of dat ook werkelijk zo is weet ik ook niet, vandaar dat ik het hier ter discussie stel. Ik ben eigenlijk altijd op zoek voor verbeteringen in het dieet van mijn honden en sta op voorhand overal voor open.

Ik heb Bio-Ron op de hoogte gesteld van dit topic en verzocht om te reageren op de reacties hier. Ik hoop dat hij dat zal doen. Ik ga er vanuit dat hij in kan en in wil gaan op de vragen en opmerkingen hier.
Hieronder de reactie van Bio-Ron die ik per e-mail heb ontvangen:

Ik vindt het geen probleem dat je deze discussie gestart bent, ben er zelfs een voorstander van dat mensen op deze manier hun inzichten delen.

Maar persoonlijk zal er niet aan deelnemen, mijn antwoorden komen vanzelf wel in beeld uit de discussie die er ontstaat en ieder mag daar zijn eigen conclussie uit trekken.

vriendelijke groeten,

Ron Hofman
Lizzy schreef: Tja. Ach ja, dierenartsen verkopen wel vaker dingen waar ik van denk " ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? "
Ben ik helemaal met je eens, maar het advies op het gebied van voeding door een pro-vers / holistische dierenarts daar hecht ik toch wel waarde aan.
tschabo schreef: Ben ik helemaal met je eens, maar het advies op het gebied van voeding door een pro-vers / holistische dierenarts daar hecht ik toch wel waarde aan.
Ja, de een hecht waarde aan wat de DA in het dorp zegt, de ander wat een pro-vers DA zegt en de volgende gaat gewoon zelf op onderzoek uit. En voor mij blijft het heel eenvoudig: een hond heeft geen graan nodig, sterker nog, een hond is slechter af met graan. Dat is de conclusie die ik trek, als ik zelf onderzoek doe. En geen enkele DA maakt mij wat anders wijs, al is ie 10 keer holistisch :biggrin2:. Maar ja, dat is zoals ik er in sta. Als jij het zo graag wilt proberen, dan doe je dat toch gewoon!
Lizzy schreef: Ja, de een hecht waarde aan wat de DA in het dorp zegt, de ander wat een pro-vers DA zegt en de volgende gaat gewoon zelf op onderzoek uit. En voor mij blijft het heel eenvoudig: een hond heeft geen graan nodig, sterker nog, een hond is slechter af met graan. Dat is de conclusie die ik trek, als ik zelf onderzoek doe. En geen enkele DA maakt mij wat anders wijs, al is ie 10 keer holistisch :biggrin2:. Maar ja, dat is zoals ik er in sta. Als jij het zo graag wilt proberen, dan doe je dat toch gewoon!
Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over een heel klein beetje graan. Als ik me niet vergis is het bijvoorbeeld ook volgens Mogens Eliasen geen probleem om een heel klein beetje te gebruiken.

Als ik eerlijk ben is het graan in de Bokashi van Bio-Ron ook het enige wat mij tegenstaat. Voor de rest lijkt het mij een goede en verantwoorde aanvulling voor de honden. Maar goed, ik heb onvoldoende kennis om dat met zekerheid te kunnen zeggen.
tschabo schreef: Hieronder de reactie van Bio-Ron die ik per e-mail heb ontvangen:

Ik vindt het geen probleem dat je deze discussie gestart bent, ben er zelfs een voorstander van dat mensen op deze manier hun inzichten delen.

Maar persoonlijk zal er niet aan deelnemen, mijn antwoorden komen vanzelf wel in beeld uit de discussie die er ontstaat en ieder mag daar zijn eigen conclussie uit trekken.

vriendelijke groeten,

Ron Hofman
Hieronder het vervolg van de mailwisseling:

Bedankt voor uw reactie.

Zoals u kunt lezen in de discussie vind dierenarts Tannetje Koning / Hitam (ik neem aan dat u
haar wel kent) dat er teveel granen zitten in uw Bokashi. Zij denkt dat Bokashi zeker gezond
is voor honden wanneer er geen granen inzitten.

Wat vind u van haar reactie?

Zou het een idee zijn om een Bokashi variant te produceren voor vleeseters waar geen granen in
verwerkt zijn?

Ik ken Tannetje en haar ideen daarover. Andere (holistische) dieren artsen hebben daar geen problemen mee.

In mijn optiek zijn de granen in bokashi gefermenteerd en daarmee niet meer de granen zoals wij ze kennen. Er heeft nl een omzetting plaatsgevonden door de micro-organismen en daarmee heeft hebben ze niet meer de evt. belastende eigenschappen die hele / onbewerkte granen kunnen hebben. Integendeel ze hebben in deze vorm juist een positieve werking.

Granen zijn bovendien de zaden van grassen, welke een onderdeel zijn van het dieet van de meeste planten eters / prooidieren en daarmee dus ook voor de vleeseters die in het wild leven.

Onze bokashi wordt al door een grote groep eigenaren gevoerd in Nederland, Belgie en Duitsland en met succes.

Daarnaast is het ook mogelijk zelf bokashi te gaan maken en dan bv granen achterwege te laten, maar wij houden deze receptuur aan omdat deze zijn positieve werking ruimschoots heeft bewezen.

Zo blijft iedereen zijn persoonlijke opvattingen hebben en dat is prima.

Vriendelijke groeten.

Ron
ulla schreef: Granen in brok zijn ook bewerkt en die willen wij ook niet voeren.
Dat is juist. Vanwege de koolhydraten. Ik weet het niet, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat na het fermentatieproces de koolhydraten in het graan zijn afgenomen of zelfs verdwenen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door