Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mootje
#3111096
Hallo , ik ben Jolanda en heb een cc pup van 17 weken , ze heeft vanaf 4 weken alleen kvv gehad en haar snacks ga ik zelf drogen.
Nu zou ik haar graag een paar keer per week iets van bevleesd bot willen geven zodat ze lekker kan knagen , maar ik vind het best eng , wat is een goed begin ?
Moet ik haar kvv dan verminderen of mag dit gewoon erbij? , we kunnen aan forel komen , moet die eerst twee weken ingevroren worden of mag ze die meteen en hoeveel mag ze dan hebben? ik wil me er in gaan verdiepen en in de toekomst een paar barf dagen inlassen , maar wil graag een beginnetje maken daarom deze vragen ;D

Groetjes jolanda
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3111234
Welkom op bp.  :)

Voor beginnersbot voor grote rassen zou ik zelf kippennek overslaan en starten met een eendennekje. Vasthouden zodat ze kan afhappen. Als dat goed gaat zonder schrokwerk kan je verder gaan met een klein karkasje als konijn of parelhoen. zacht bot iig.. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... d,801.html

Forel zou ik persoonlijk nog niet voeren, eerst maar eens een sardientje. Klein beginnen.  forel moet inderdaad wel 2 weken in de vriezer.

De barf rekenhulp is heel handig, zeker met opgroeiende pups. Wel altijd goed blijven kijken hoe ze groeit.
http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3111506
Ik vind eend al redelijk hard om echt te beginnen. Ze krijgt wel al een tijdje kvv, dus het kan op zich wel.
De karkasjes van kleine zoogdieren of gevogelte zijn wel vaak zachter (niet wild, dat is harder) en die kan ze ook zeker niet gewoon inslikken als je stukken geeft die groot genoeg zijn. Probeer er wel op te letten dat ze mooi gevleesd zijn, geen kale stukken voeren.

Je kan ook zeker een stukje spiervlees of stukje pens geven. 
Als je af en toe eens een vleesbotje extra voert, is dat geen probleem met je verhoudingen.  Maar hoe meer je gaat voeren, hoe meer je best rekening houdt met je verhoudingen en al wat spiervlees extra toevoegt.  Goed haar ontlasting in de gaten houden is de boodschap.  Vanaf 2 volle dagen barf in de week zou ik bij een pup al wat orgaan toevoegen ook.  Kwestie van de verhoudingen een beetje in orde te houden. 
Qua hoeveelheid is het goed kijken naar haar lijn en daarmee spelen.  Bij een pup is dat nog elke week aanpassen. ;)

Als je vis wil gaan voeren, houdt er dan ook rekening mee dat dat iets dunnere ontlasting kan geven. Vis is laxerend.
Je kan er dan een vleesbotje naast geven, of met kleine beetjes vis per keer werken.  Kleine visjes, of grotere visjes die je in stukken hakt.  Forel vind ik nog niet zo groot, ik had er die even groot waren als de sardienen die ik had (ok, die sardienen waren ook wel heel groot  :P).  Maar als je graag hele visjes in een keer wil voeren, kan je ook sprot, spiering of dergelijke voeren.  Zalmkop kan je beter nog wat mee wachten.  Deze kunnen redelijk hard zijn.  Super mooi bevleesd zalmkarkas is niet zo hard, maar persoonlijk zou ik eerst kijken of ze op ander vleesbot zeker goed kauwt voor je die graten geeft. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 12 mei 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door