Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#2140513
Duke staat nu één week volledig op BARF. (voor zijn menu: zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,93679.0.html) hiervoor stond hij op KVV.

Ik geef hem regelmatig een rauw eitje met wat knoflook en groente erdoorheen (toch maar wel wat groenten gaan voeren). Nu mijn probleem: hij is al vanaf dag 2 aan de diarree! De eerste dag waren z'n drollen wel zachter en was het ook meer dan daarvoor. Daarna heeft ie eigenlijk alleen maar diarree gehad op 1 dagje na (die dag had hij meer bot).

Nu had ik in mijn oorspronkelijke menu het percentage van vleesbot op 55% gezet. Maar na aanraden van ervaren BARFers heb ik dit teruggebracht naar 50%. Hij krijgt daarnaast 20% orgaan en 23% spiervlees. En de overige 7% zijn dus bijproducten zoals groenten, rauwe eieren, walnootjes. (Moet het lijstje bijproduct nog gaan uitbreiden)

Ik dacht eerst van: dat zal wel komen van het overstappen, dat komt wel weer goed. Maar vind een hele week toch wel erg lang, en een beetje sneu voor hem (en voor mij, want ik moet er 's nachts ook elke keer uit).

Doe ik iets fout?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2140562
Misschien toch wat minder orgaan en wat meer spiervlees voeren?
En hoe veel knoflook voer je en hoe vaak? Misschien dat hij daar ook last van heeft? Of misschien dat hij reageert op 1 van de groentes?

Ben wel benieuwd wat de ervaren Barfers er van denken...
Door Sassol
#2140573
Hij krijgt maar een heel klein beetje knoflook (half teentje) en maar 2x per week.

Hij heeft tot nu toe alleen maar wortel en wat blaadjes van spruitjes gehad (hier kunnen ze wel winderig van worden, maar hij had daarvoor al diarree)

Is het niet verstandig om dan toch het vleesbot wat meer omhoog te doen?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2140579
Ikzelf zou dan eerder minder orgaan geven, maar ik ben echt een beginner wat dat betreft dus ik zou er niet te veel waarde aan hechten als ik jou was  ;)
Wat voor orgaan voer je? Pens schijnt nogal laxerend te kunnen werken heb ik eens gelezen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2140589
Ik denk dat je het wat anders moet verdelen. Niet zoveel orgaan in een keer geven bij die zachte botjes. Je hebt er dagen biij dat je meer spiervlees of orgaanvlees geeft dan bot. Volgens mij kan het dan niet anders of er wordt zacht gepoept. Zeker ook omdat kippenekjes vrij zacht zijn, en konijnekop zelf ook nog orgaan bevat (o.a. hersenen). Zalmlijf bevat nauwelijks bot dus als daar niets anders bijgaat poept  hij ook zacht.
Door smulpaap
#2140611
Ik denk dat je idd even goed naar je verdeling en combinatie moet kijken . Ik zie in je menu bv eendenrug staan in combinatie met runderstrot , runderstrot kan als je er teveel van geeft best zorgen voor dunne ontlasting , eendenrug is best wat vettig . Ik zie ook eendenrug met pens , en dat is idem . Verder geef je op een dag bv 300 gram orgaan . Dat kan voor een beginnende Barf hond best veel zijn . Je kan dus bv je orgaan over wat meer dagen per week verdelen in kleinere porties . Als je nu bv konijnenkoppen geeft kan je daar weer prima pens bij voeren . Geef je bv nekken dan kan je bv paardenvlees erbij geven . Wil je lever voeren dan bv weer niet bij vetter vlees . Sommige beginnende Barf honden gedijen (tijdelijk ) beter als je zo gelijkmatig mogelijk voert . Dus elke dag dezelfde porties orgaan , spiervlees , vleesbot en groenten . Ook voor een ei geld , als je wat vetter voert op een dag dan bv een eitje op een dag waarop je weer wat magerder voert . Misschien gaat het over een tijdje beter en kan je bv drie keer per week orgaan voeren . Kijk ik nu naar mijn eigen honden , er is er eentje bij die nog steeds haar porties orgaan heel gelijkmatig verdeeld moet hebben , grotere hoeveelheden zorgen bij haar voor dunne ontlasting
Door Lizzy
#2140738
Sassol schreef: Duke staat nu één week volledig op BARF. (voor zijn menu: zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,93679.0.html) hiervoor stond hij op KVV.

Ik geef hem regelmatig een rauw eitje met wat knoflook en groente erdoorheen (toch maar wel wat groenten gaan voeren). Nu mijn probleem: hij is al vanaf dag 2 aan de diarree! De eerste dag waren z'n drollen wel zachter en was het ook meer dan daarvoor. Daarna heeft ie eigenlijk alleen maar diarree gehad op 1 dagje na (die dag had hij meer bot).

Nu had ik in mijn oorspronkelijke menu het percentage van vleesbot op 55% gezet. Maar na aanraden van ervaren BARFers heb ik dit teruggebracht naar 50%. Hij krijgt daarnaast 20% orgaan en 23% spiervlees. En de overige 7% zijn dus bijproducten zoals groenten, rauwe eieren, walnootjes. (Moet het lijstje bijproduct nog gaan uitbreiden)

Ik dacht eerst van: dat zal wel komen van het overstappen, dat komt wel weer goed. Maar vind een hele week toch wel erg lang, en een beetje sneu voor hem (en voor mij, want ik moet er 's nachts ook elke keer uit).

Doe ik iets fout?

Het kan natuurlijk zijn dat de diarree niet voer gerelateerd is maar dat je hond een virusje heeft opgelopen. Er heerst van alles. Het kan ook zijn dat je hond even moet wennen aan zoveel nieuw eten. Wat ik zou doen: ik zou even geen rauwe eieren en geen noten geven. En even terug gaan naar de basis.

En dan kun je best 55% vleesbot gaan geven. En bijv. 15% orgaan, 23% spiervlees en 7% groenten. Zoals jij oorspronkelijk van plan was. Experimenteer! Dat is het hele idee achter zelf samenstellen, jij creeert een menu waar jou hond het perfect op doet. Dus durf gerust weer aan te passen! Wat je ook kunt doen is wat smulpaap schrijft. Kijk goed naar de combinaties die je geeft en pas ze aan. Als je bijv. eendenrug in combinatie met een ei geeft, kun je best dunne ontlasting krijgen (vandaar dat ik ook zeg : stop even een week of 2 met ei. Begin daarna weer met ei maar geef het bijv. in combinatie met kip of rund, en niet met dingen die vet zijn of laxeren). Ei met vette vis of ei met lever is ook geen goed idee, want alle 3 laxeert en je krijgt dan laxerende voedingsmiddelen + laxerende voedingsmiddelen = diarree.
Door Sassol
#2140855
Bedankt voor de reacties iedereen!

Ik zal vandaag maar eens met de weegschaal aan de gang gaan en het orgaan meer verdelen, iets verminderen en het bot omhoog gooien.
Eitjes haal ik er even uit, walnoot zal ik sporadisch doen.
Zal me ook even verdiepen in wat meer vettig is en wat voor bot ik daar dan het beste bij kan geven.

Als ik vandaag m'n nieuwe menu heb voor deze week post ik hem weer even voor nieuwe reacties :)

Weer genoeg te puzzelen vandaag dus!
Door IraPablo
#2142376
Hoi,
in het eerste jaar Barf ging het bij mij altijd mis met het eitje.
Gaf ik dat overdag dan was er niks aan de hand. Was dat 's avonds, dan hadden we daar allemaal 24 uur plezier van :D
Duurde wel even voor ik daar achter was.
Dus gingen de eitjes voortaan naar de ochtend en was het probleem weg.
Het duurde maar een half jaartje; toen konden de eieren ook 's avonds.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door