Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#2133408
Het is bijna zover, als Duke z'n KVV op heeft begint ie aan het BARF-en (of mijn versie ervan dan)! Ik heb er bewust voor gekozen er geen fruit en groenten bij te doen, aangezien de hond dit zelf niet af kan breken (tenzij je het pureert). Ik heb wel bijproducten in vorm van rauwe eieren (met schil) en walnoten (lekker kraken en de nootjes opeten). En af en toe een beetje knoflook (1 teentje per week) tegen de vlooien :)
Ik heb nog extra vleesbot, spiervlees en orgaanvlees in de vriezer liggen, dus als z'n ontlasting niet goed is kan ik het altijd nog aanpassen.
Ik heb zalmlijven en koppen tot vleesbot gerekend. En een compleet menu per 3 weken gemaakt (voor de makkelijkheid van het ontdooien en verdelen). Duke weegt 26 kg en krijgt 500 gram KVV per dag.

Het komt niet op de gram uit, maar in grote lijnen klopt het.

Hier issie dan:


               Week 1-----------------------------Week 2----------------------------------Week 3
Vrijdag:---4 kippennekken-± 250 g--------3 eendennekken----± 300 g---------1 eendenrug---------± 250 g
-------------runderpens------± 150 g--------paardenvlees--------± 300 g---------runderstrot-----------± 250 g
-------------1 rauw ei---------±--60 g----------------------------------------------------2 walnoten-----------±---15 g

Zaterdag:-1 konijnenkop--± 250 g---------1 kwartelkarkas------± 200 g--------1 parelhoenkarkas---± 330 g
-------------kalfskopvlees---± 300 g---------konijnenniertjes------± 150 g---------konijnenniertjes-----± 150 g
-------------knoflook---------------------------2 walnoten------------±---15 g---------1 rauw ei--------------±   60 g
-------------------------------------------------- 1 rauw ei--------------±---60 g---------knoflook
-------------------------------------------------- knoflook

Zondag:--4 kippennekken± 250 g---------3 eendennekken----± 300 g---------4 kippennekken------± 250 g
------------lamsorgaan------± 300 g---------paardenvlees---------± 250 g---------paardenvlees--------± 150 g
------------2 walnoten-----±----15 g------------------------------------------------------kalfskopvlees--------± 150 g

Maandag:-1 konijnenkop ± 250 g---------1 kwartelkarkas-----± 200 g---------1 eendenrug----------± 250 g
-------------kalfskopvlees ± 250 g---------runderpens-----------± 300 g---------runderpens-----------± 300 g
-------------1 rauw ei-------±---60 g---------2 walnoten------------±-15 g---------knoflook
-------------knoflook

Dinsdag:4 kippennekken ± 250 g---------3 eendennekken-----± 300 g---------1 konijnenkop--------± 250 g
-----------runderpens------± 150 g---------paardenvlees---------± 300 g---------runderstrot------------± 250 g
-----------2 walnoten------ ±--15 g

Woensdag:1 konijnenkop± 250 g---------1 kwartelkarkas-----± 200 g---------1 kwartelkarkas------± 200 g
--------------kalfskopvlees ± 300 g---------konijnenniertjes-----± 150 g---------lamsorgaan------------± 120 g
-------------------------------------------------- 1 rauw ei--------------±   60 g---------2 walnoten------------±--15 g
---------------------------------------------------knoflook----------------------------------knoflook

Donderdag:-zalmlijf ------± 500 g----------zalmkop---------------± 500 g---------------1 zalmlijf--------± 500 g
----------------2 walnoten  ±--15 g---------1 rauw ei---------------±--60 g---------------2 walnoten-----±--15 g

------------------Vleesbot---------Orgaan----------Spiervlees------Bijproducten------Totaal
Gewicht:-------2000 gram------600 gram-------850 gram-------225-----------------3675 gram --> per week
Percentages±: 55%-------------16%--------------23%--------------6%-----------------100%


Edit: sorry voor de streepjes, maar die waren nodig om het nog enigszins op een ordelijk rijtje te krijgen. (Menu is uit wordpad gekopieerd)
Laatst gewijzigd door Sassol op do 13 okt 2011, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2133528
Sassol schreef: Het is bijna zover, als Duke z'n KVV op heeft begint ie aan het BARF-en (of mijn versie ervan dan)! Ik heb er bewust voor gekozen er geen fruit en groenten bij te doen, aangezien de hond dit zelf niet af kan breken (tenzij je het pureert). Ik heb wel bijproducten in vorm van rauwe eieren (met schil) en walnoten (lekker kraken en de nootjes opeten). En af en toe een beetje knoflook (1 teentje per week) tegen de vlooien :)
Ik heb nog extra vleesbot, spiervlees en orgaanvlees in de vriezer liggen, dus als z'n ontlasting niet goed is kan ik het altijd nog aanpassen.
Ik heb zalmlijven en koppen tot vleesbot gerekend. En een compleet menu per 3 weken gemaakt (voor de makkelijkheid van het ontdooien en verdelen). Duke weegt 26 kg en krijgt 500 gram KVV per dag.
Jammer, dat je er voor kiest om geen groenten te geven. Honden hebben namelijk zeker wel wat aan rauw gepureerde of gekookte groenten.
Het komt niet op de gram uit, maar in grote lijnen klopt het.

Hier issie dan:


               Week 1-----------------------------Week 2----------------------------------Week 3
Vrijdag:---4 kippennekken-± 250 g--------3 eendennekken----± 300 g---------1 eendenrug---------± 250 g
-------------runderpens------± 150 g--------paardenvlees--------± 300 g---------runderstrot-----------± 250 g
-------------1 rauw ei---------±--60 g----------------------------------------------------2 walnoten-----------±---15 g

Zaterdag:-1 konijnenkop--± 250 g---------1 kwartelkarkas------± 200 g--------1 parelhoenkarkas---± 330 g
-------------kalfskopvlees---± 300 g---------konijnenniertjes------± 150 g---------konijnenniertjes-----± 150 g
-------------knoflook---------------------------2 walnoten------------±---15 g---------1 rauw ei--------------±   60 g
-------------------------------------------------- 1 rauw ei--------------±---60 g---------knoflook
-------------------------------------------------- knoflook

Zondag:--4 kippennekken± 250 g---------3 eendennekken----± 300 g---------4 kippennekken------± 250 g
------------lamsorgaan------± 300 g---------paardenvlees---------± 250 g---------paardenvlees--------± 150 g
------------2 walnoten-----±----15 g------------------------------------------------------kalfskopvlees--------± 150 g

Maandag:-1 konijnenkop ± 250 g---------1 kwartelkarkas-----± 200 g---------1 eendenrug----------± 250 g
-------------kalfskopvlees ± 250 g---------runderpens-----------± 300 g---------runderpens-----------± 300 g
-------------1 rauw ei-------±---60 g---------2 walnoten------------±-15 g---------knoflook
-------------knoflook

Dinsdag:4 kippennekken ± 250 g---------3 eendennekken-----± 300 g---------1 konijnenkop--------± 250 g
-----------runderpens------± 150 g---------paardenvlees---------± 300 g---------runderstrot------------± 250 g
-----------2 walnoten------ ±--15 g

Woensdag:1 konijnenkop± 250 g---------1 kwartelkarkas-----± 200 g---------1 kwartelkarkas------± 200 g
--------------kalfskopvlees ± 300 g---------konijnenniertjes-----± 150 g---------lamsorgaan------------± 120 g
-------------------------------------------------- 1 rauw ei--------------±   60 g---------2 walnoten------------±--15 g
---------------------------------------------------knoflook----------------------------------knoflook

Donderdag:-zalmlijf ------± 500 g----------zalmkop---------------± 500 g---------------1 zalmlijf--------± 500 g
----------------2 walnoten  ±--15 g---------1 rauw ei---------------±--60 g---------------2 walnoten-----±--15 g

------------------Vleesbot---------Orgaan----------Spiervlees------Bijproducten------Totaal
Gewicht:-------2000 gram------600 gram-------850 gram-------225-----------------3675 gram --> per week
Percentages±: 55%-------------16%--------------23%--------------6%-----------------100%


Edit: sorry voor de streepjes, maar die waren nodig om het nog enigszins op een ordelijk rijtje te krijgen. (Menu is uit wordpad gekopieerd)

Percentage vleesbot is wat aan de hoge kant. Ik zou zelf 5% a 10% minder geven. Orgaan (inclusief pens) mag naar 20%. Zit er in je menu ook lever? Kalfskopvlees zou ik vervangen door runderkopvlees. Dat is rijker aan voedingsstoffen. Je afwisseling is top!
Door Sassol
#2133698
Hoi Lizzy, bedankt voor je reactie.

Ik zal het vleesbot iets naar beneden brengen en het orgaan iets omhoog. (Dat wordt weer even puzzelen met alle karkasjes e.d.)
Ik heb een lamsorgaanpakket (ong. 900 gram) die bestaat uit hart, lever en long. Ik had begrepen dat je lever beter niet teveel kon geven vanwege de afvalstoffen die er in zitten? Dan zou ik dus goed zitten met m'n pakketje?
Hij zal het helaas even moeten doen met het kalfskopvlees, is het dan beter om die week iets meer van dat vlees te geven? (Wél is dit vlees bij deze van mijn bestellingslijstje af geschrapt)

Als iemand nog suggesties heeft voor nuttige bijproducten (geen groente of fruit) hoor ik het graag, want dat is nog een beetje saai zo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2134150
Als ik zo vrij mag zijn even een kritisch vraag te stellen?
Je zegt geen groenten of fruit te willen geven omdat ze dat niet goed zelf kunnen verteren tenzij je het pureert, maar geeft dan wel walnoten? Waarom dan? Die verteren toch ook niet goed (plantaardig materiaal)?
Persoonlijk denk ik dat een wortel of appel minstens zo goed verteert als een walnoot en wat is er mis met even pureren?
Enfin, je kiest het natuurlijk zelf, maar ik kan je redenering niet zo goed volgen.  :-*

En verder weet ik niet hoe de ervaren mensen erover denken, maar je zegt weinig lever te willen geven omwillen van de afvalstoffen, maar die zitten in nieren ook en die geef je dan wel veelvuldig (erg veel als je het mij vraagt).  De goede stoffen in de lever hebben ze wel heel erg nodig ivm tekorten. Als je dan zo inzit met afvalstoffen zou je voor biologische lever kunnen gaan, dan is dat geen punt meer.
Ik zou zeker niet meer nier dan lever geven en ook nog eens zoveel hart.  Maar misschien ben ik daar te rechtlijnig in...  :-X

Als bijproduct wordt ook wel eens yoghurt of cottage cheese gegeven, maar dat is dan ook weer een melkproduct wat in de natuur zelf niet gegeten wordt, en als er nog lactose in zit (dat weet ik eigenlijk niet  :-\) wordt dat ook meestal niet goed verteerd (aangezien je geen groenten wil geven, wil je dit misschien ook niet?).
Verder kan je verschillende dierlijke producten geven natuurlijk zoals garnalen en scampi's, tong (kan je onder orgaan en/of spiervlees rekenen), schelpdieren enz... Beetje creatief zijn.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 14 okt 2011, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sassol
#2134277
[quote="pearlsofpassion"]
Als ik zo vrij mag zijn even een kritisch vraag te stellen?
Je zegt geen groenten of fruit te willen geven omdat ze dat niet goed zelf kunnen verteren tenzij je het pureert, maar geeft dan wel walnoten? Waarom dan? Die verteren toch ook niet goed (plantaardig materiaal)?
Persoonlijk denk ik dat een wortel of appel minstens zo goed verteert als een walnoot en wat is er mis met even pureren? [/quote]

Omdat Duke gék is op walnoten! En ik nergens heb zien staan dat je noten moet pureren? En hij tot nu toe geen enkel stuk fruit of groente lust wat ik hem voorschotel. Ik laat me dus een beetje door hem vertellen wat wél en niet in z'n dieet komt. (En om nou een papje te gaan maken en te verstoppen zodat ie het wél opeet, dat vind ik een beetje ver gaan) Kunnen honden wel de voedingsstoffen uit kleine besjes halen of moet je die ook pureren? En zoals je ziet geef ik per week 45gram walnoten, dat komt niet eens in de buurt van de aanbevolen 5 à 10 % groenten volgens de barfpercentages. Het is dus meer als leuk/lekker extraatje (een toetje als het ware :biggrin2:)

[quote="pearlsofpassion"]
En verder weet ik niet hoe de ervaren mensen erover denken, maar je zegt weinig lever te willen geven omwillen van de afvalstoffen, maar die zitten in nieren ook en die geef je dan wel veelvuldig (erg veel als je het mij vraagt).  De goede stoffen in de lever hebben ze wel heel erg nodig ivm tekorten. Als je dan zo inzit met afvalstoffen zou je voor biologische lever kunnen gaan, dan is dat geen punt meer.
Ik zou zeker niet meer nier dan lever geven en ook nog eens zoveel hart.  Maar misschien ben ik daar te rechtlijnig in...  :-X[/quote]

Hmmm... nu je het zegt heb ik me niet heel erg verdiept in de verhoudingen van de soorten orgaan. Ik had begrepen dat van alles een beetje wel goed was! Dus ik dacht goed te zitten met mijn hart, lever, nier en long. Weet jij dan hoe dat zit met verhoudingen qua soorten organen? (Moet toch nog wat extra pens halen, dus dan kan de rest er ook meteen bij ;))

[quote="pearlsofpassion"]
Als bijproduct wordt ook wel eens yoghurt of cottage cheese gegeven, maar dat is dan ook weer een melkproduct wat in de natuur zelf niet gegeten wordt, en als er nog lactose in zit (dat weet ik eigenlijk niet  :-\) wordt dat ook meestal niet goed verteerd (aangezien je geen groenten wil geven, wil je dit misschien ook niet?).
Verder kan je verschillende dierlijke producten geven natuurlijk zoals garnalen en scampi's, tong (kan je onder orgaan en/of spiervlees rekenen), schelpdieren enz... Beetje creatief zijn.  ;)
[/quote]
Ik had er inderdaad voor gekozen geen zuivelproducten te geven. Oeh schelpdieren, dat is wel heel exotisch, haha. Dan mag hij het zeker niet meer saai noemen. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2134417
Ik denk dat iedereen het een beetje anders in verhouding geeft, die organen. Maar ik denk dat hart, lever en nier in ongeveer dezelfde verhouding een goede leidraad is, waarbij nier het minst belangrijke.
Long bevat niet zoveel nuttigs, dus is meer extra dan het iets toevoegt.
Zo heb ik het toch begrepen.
Door Sassol
#2135779
Dan zal ik de nier iets omlaag brengen en in ruil daarvoor een ander orgaan kiezen. Even kijken wat de slager hier in de buurt heeft zitten.

Duke heeft gisteren overigens z'n eerste maaltje op en wist in het begin niet zo goed wat ie er mee aan moest. En ipv de pens te rukken en af te scheuren heeft ie het vooral zacht gekauwd :P Maar dat leert ie vanzelf wel denk ik.
Z'n ontlasting was goed maar wel meer als wanneer hij kvv gegeten heeft. (Maar misschien komt dit door de manier waarop hij z'n pens gegeten heeft?)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door