Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

#3205434
Even een update en jammer genoeg niet erg positief. :(

We zijn inmiddels 2 langdurige AB-kuren verder ( Doxycicline.)
Jammer genoeg heeft dit niet afdoende geholpen en is de tekenziekte veroorzaakt door die Anaplasma chronisch geworden.

Bij Winston uit zich dit in regelmatige koortsaanvallen ,mank/kreupel lopen ,gewrichtspijnen en erg moe zijn.
Van tijd tot tijd zwellen zijn ellebogen op ,soms zelfs met tennisballen vol vocht.Hij loopt dan alsof hij zich elke keer verstapt.
Dit verdwijnt ook vanzelf weer.
De frequentie hoe lang het aanhoudt varieert tussen 3 dagen en 2 a 3 weken.
Soms gaat het ook weken goed .Dat wil zeggen : hij kan dan normaal mee wandelen.Meerdere kortere stukjes dan voorheen,maar toch .

We moeten afwachten hoe zich dit verder gaat ontwikkelen,maar zolang Winston zonder pijn en met plezier z'n dingetjes kan doen is het te doen.
Hij krijgt metacam als pijnstilling als het nodig is en daar reageert hij goed op.

De besmetting is ook gemeld aan het RIVM.
Ook is het gebied doorgegeven waar deze besmetting heeft plaatsgevonden.Grens Overijssel/Drenthe.
Het tekenseizoen is hier al weer sinds een week of 6 flink bezig .Ik word echt niet goed van die beesten.
Ik heb nu inmiddels grof geschut ingezet ( gif) omdat sprays en alle andere tekenwerende middelen niet afdoende blijken.

En nog een besmetting erbij ...ik moet er niet aan denken.

http://www.tekenbeetziekten.nl/co-infecties-ehrlichia/
#3205473
Ah bah Hilje, wat vervelend en afschuwelijk voor de grote knuffel! Ik hoop dat hij nog lang relatief gezond blijft.
Heeft hij die teek in het Staphorsterbos opgelopen?

Lola is een tekenmagneet dus bij haar gebruikte ik al de scalibor band die overigens bij haar geweldig werkt.
Iemand die ik ken heeft zijn hond ook al verloren aan een tekenbeet, nu zo'n 4 jaar geleden, nu weet ik niet meer goed hoe die ziekte heette, maar dat was in de omgeving Wezep, daar wandel ik ook regelmatig dus ik nam al geen risico....
#3205492
Ik had helaas het topic gemist, hier een hond met barbesia en ehrlichia. Wel een buitenlandse, maar....
Negatief getest in het buitenland. Maar hier in Nederland ziek geworden, ik woon ook in drenthe. De symptomen begonnen toen ik een langere periode op de camping in bakkeveen zat.

Gezien de incubatietijd kon ze het niet hebben opgelopen in het buitenland. En moet het dus hier zijn geweest.

Het enige "voordeel" wat ik had, was dat mijn hond uit spanje komt en het eerste waar je dan op (zou) moeten testen is middelandse zee ziekten, hierdoor was bij ons snel duidelijk wat er aan de hand was. De behandelmethode is nogal soft in nederland, dat is waar je weer alert op moet zijn.
Een kuur van 4wk ab eigenlijk te kort... Het dubbele was veel beter geweest. Ik heb het ook geschreven in het topic van charmed. http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=129966
In spanje testen ze of het gehoplen heeft zo nee dan behandelen ze weer opnieuw.



Als je wil kan ik je een email adres geven van iemand die er veel verstand van heeft. Meer dan de meeste da.
Wie weet kan hij je nog van tips of oplossingen voorzien.
#3205498
Winston heeft 2 kuren gehad van 4 weken doxycicline.In totaal 8 weken achter elkaar.
Waarschijnlijk zat de besmetting er al langer ( te denken valt aan 3 of 4 maanden)
En als je bedenkt dat honden een veel kleinere kans lopen besmet te raken door een tekenbeet vraag ik mij af hoeveel mensen er inmiddels mee rondlopen.

De meeste DA's hier in de regio zijn als het goed is nu op de hoogte gesteld dat ook hier ( Staphorsterbos,Dwingelderveld) Zuid -Drenthe/Overijssel die Ehrlichia/Anaplasma bacterie rondwaart.Maar ook hoor ik berichten dat deze bacterie meer en meer gevonden wordt op de Noord-Veluwe.

De kennis bij de meeste artsen is idd.niet optimaal.Niet iedereen houdt alles bij wat o.a.het RIVM publiceert.
Er wordt dan wel getest op Borelia ,maar Anaplasma/Ehrlichia vinden ze niet nodig omdat dat " alleen in Zuid-Europa voorkomt"
Niet dus.
Overal waar reeen ,vossen en muizen enz. lopen en waar veel hoger gras staat stikt het nu alweer van de teken .En het groeiseizoen moet nog beginnen!

Jammer genoeg is Winston overgevoelig voor anti-teekmiddelen uit de pyrethroide groep dus een scalibor band( brandblaren om de hals bij kontakt) en veel spot-onmiddelen kunnen niet bij hem.

Het is echt een probleem om een middel te vinden zonder grof geschut .Ook al checken we de honden elke dag tig keer ,er is altijd wel een teek die vastzit ergens in de dikke vacht.Sprayen om de teken af te weren lost niets op ,dan kruipen ze via kleedjes of huidkontakt naar de andere honden.Of naar onszelf :-X

Ik ben al eens een hond verloren aan Borelia 8 jaar geleden en sindsdien ben ik pagus voor die rotbeesten.
Ook probeer ik zoveel mogelijk info over tekenbeetziektes bij te houden.

http://www.licg.nl/ContentSuite/upload/ ... n6_03T.pdf

@ Petralita ,ik stuur je een PB ;)
#3206026
Verdikkeme Daantje, dat is niet fijn te lezen dat de kuren niet hebben geholpen.
Heeft hij lang genoeg aaneengesloten doxycycline gehad?
Heb je verder bloedonderzoek laten doen, zoals oa. eiwitspectrum etc.
De persoon die petralita je ws. door zal sturen heeft veel kennis van bloedonderzoeken en van deze rotziektes.
Heeft mij ook geholpen met interpretatie van bloedwaardes ;)

Roxy is drager van Ehrlichia en ondanks behandeling blijven haar antistoffen veel te hoog> klinische verschijnselen zijn nog niet heel duidelijk, maar ik overweeg toch om opnieuw Doxycycline te geven voor langere tijd (Min. 8 weken).
Ook heeft ze Babesia, gelukkig nog geen ernstige bloedarmoede, dus ik stel de belastende behandeling voorlopig uit, maar blijf haar bloed met regelmaat checken. Maar ja, ze is een Spaans "mormeltje" en ze was al bekend met de ziektes.

Heel veel sterkte voor jou (ook met je voet) en voor Winston :bigarmhug:
#3207463
O bleh, Hilje, dat is helemaal niet leuk om te lezen! Wat een zorgen allemaal. Zijn je andere welpjes wel goed gezond?

Heb geen tips, behalve misschien verhuizen naar Noord-Zweden, waar ook wel teken zijn, maar na een winter met -20 graden gemiddeld en drie meter sneeuw toch wat minder dan bij jullie. :-* Sterkte met de hele toestand.
#3209082
Sorry dat ik even hier niet reageerde ,er ging iets mis met PB versturen vorige week.
Ik zal PetraLita alsnog eentje sturen , ik blijf zeer geïnteresseerd in alle interessante info over die materie.

@ Rosmin , Winston heeft in totaal 8 weken bijna aaneengesloten doxicycline gehad , maar het heeft te weinig effect gehad :(
Hij heeft alle bloedonderzoeken gehad die je maar kunt bedenken.

De andere honden hebben nergens last van gelukkig.
En naar Noord Zweden verhuizen is sowieso een leuk idee :biggrin2:
#3209171
Daantje schreef:Sorry dat ik even hier niet reageerde ,er ging iets mis met PB versturen vorige week.
Ik zal PetraLita alsnog eentje sturen , ik blijf zeer geïnteresseerd in alle interessante info over die materie.

@ Rosmin , Winston heeft in totaal 8 weken bijna aaneengesloten doxicycline gehad , maar het heeft te weinig effect gehad :(
Hij heeft alle bloedonderzoeken gehad die je maar kunt bedenken.

De andere honden hebben nergens last van gelukkig.
En naar Noord Zweden verhuizen is sowieso een leuk idee :biggrin2:
Gezellig! Ik zet de koffie vast op! ;D
 Terug naar “Bibliotheek Medisch”

Barfplaats wordt gesponsord door