Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3100094
Hallo Bexke,

Veel succes met de nieuwe pup. Hier loopt er een Beagle rond van nu 10 maand.

Ik ben ook van België, namelijk van Temse.
Ik geef KVV. Ook mijn Beagle is bij de kweker grootgebracht met brokken. Maar toen hij bij ons kwam, wou hij meest van de tijd zijn brokken niet. Nadat hij toch begon te vermageren ben ik direct overgestapt op KVV. Ik had toen toch alles al in huis, maar ik dacht eerst: Ik ga hem de eerste dagen nog brokken geven, er is al zoveel veranderd op korte tijd voor het pupje.
En de eerste keer dat ik hem KVV gaf wist hij eerst niet wat hij kreeg. Eerst voorzichtig reuken, dan eens likken en dan in 1 keer alles naar binnen geschrokt.
Tot nu toe heeft hij zijn eten nog nooit laten staan. Met uitzondering van een bakharing en kvv van naturis compleet.

Even een korte uitleg over hoe ik het doe.

Ik bestel mijn KVV altijd bij onderstaande webwinkel. Ze zijn super vriendelijk. Leveren op zaterdag aan huis of je kan alles zelf ophalen in de winkel te Aartselaar.
Je kan er ook verschillende barf producten kopen.

website is: www.natuurvoedingvoorhondenkat.be

Ik ben vooral tevreden over volgende merken.
- Alaska, Tinlo barfmenu, Haaksbarf (weet wel niet of het hier in belgie al terug verkrijgbaar is), Tamro, All animal en Alroda puur.
Bij Tinlo moet je wel oppassen dat de stoelgang van je hond niet te hard word. Tinlo bevat een hoger bot % en sommige honden hebben hierdoor een moeilijkere stoelgang.

Het merk naturis compleet heb ik ook geprobeerd, maar omdat hier een premix is aan toegevoegd kreeg mijn hond diarree en lekker vond hij het niet.

Deze merken voer ik door elkaar en van elk merk heb ik verschillende diersoorten in huis.
Bij Alaska en Haaksbarf zitten er ook al groenten onder en bij de andere merken voer ik soms een (zelf gemaakte) groentenmix bij.
Ik voer minstens 5 verschillende diersoorten verspreid over 3 weken. Omdat mijn hond nu ongeveer 400gr per dag eet, neem ik gewoon een rol van 1kg uit en hiervan heeft hij ongeveer 2.5 dagen eten.
Vroeger verdeelde ik de rol in porties voor 1 dag, maar dan moest ik altijd de rollen doorzagen en toen heb ik het mij gemakkelijk gemaakt door de rollen in zijn geheel te laten.

Dan geef ik hem ook ongeveer 1 maal per week een rauw eitje. Je kan het eitje met of zonder de schil geven. Ik geef het zonder schil, want mijn hond vind de schil niet te eten. ;)
Dan geef ik ook 1 maal per week 5% van zijn weektotaal (het totaal aantal grammen dat hij op een volledige week aan KVV eet) aan vis. Ik geef soms zalm filet of anders een rol kvv vis (bv: alaska zalm), hier zaag ik dan ongeveer de juiste hoeveelheid van die hij nodig heeft per week. Hier is dat ongeveer 125gr.
Ik heb volledige bakharingen geprobeerd, maar dat vond hij al helemaal niet te eten. Zelfs in hele kleine stukjes gesneden en een nachtje laten trekken in zijn normaal eten moest hij het niet hebben. Hij keek mij echt aan alsof ik hem ging vergiftigen. Zijn normale eten at hij op en de kleine stukjes haring liet hij lekker liggen.

Wel zou ik investeren in een extra diepvries. Als je er de plaats en het geld voor hebt. ;)
Hier stak ik eerst ook alles in onze diepvries, maar dan kon ik maar beperkt bestellen en nu hebben wij een extra diepvries gekocht (in de reclame bij de makro) en nu bestel ik ongeveer 25 kg per keer.

Af en toe krijgt hij hier hele kwartels. Soms ook hele fazant (wel per dag portie verdeeld). Dus KVV en barf kan ook samen gegeven worden.

Ik ben ook nog aan het uitkijken om in de toekomst ook meer barf te geven, maar mijn hond moet eerst goed barf leren eten. Met kwartel gaat het goed, maar als het grotere stukken zijn heeft hij niet de reflex om van een stuk vlees of karkas het vlees er af te trekken, door met zijn voorpoten het stuk tegen te houden en er dan aan te trekken. Hij bijt enkel met zijn kiezen, waardoor hij soms nogal grote stukken wil doorslikken en dan verslikt hij zich en wil niet meer verder eten. Dus hieraan moeten we nog verder werken. Als hij op een beentje kauwt zal hij het ook bijna nooit vasthouden tussen zijn voorpoten.

Als je nog vragen hebt stel ze maar gerust.
#3100108
Ah, ik had net in je topic op het Belgisch forum geantwoord voordat ik hier kwam lezen. :) Had beter eerst hier komen lezen.

Ivm leveranciers in het Mechelse:
The Doggy Shop in Lier
Zoowizoo in Kontich
Cool4pets in Wuustwezel
#3100117
Bedankt voor de reacties alweer, ik leer bij  :)

Ik mag dus m'n pup ook wel eens een kippendelen geven als hij verder op kvv staat?
Ik las al vaak dat sommige honden dit in een keer inslikken, is dat dan vnl bij grote of kleine rassen?
#3100131
Ja, dat kan prima.
Pups kauwen doorgaans mooi, maar dat merk je vanzelf.  De eerste keer kan je een kippennek goed gemept geven, dan kan het geen kwaad als hij hem toch in 1 keer in zou slikken.
Vleugels zou ik nog een tijdje gemept geven, dat is wat harder bot.  En altijd goed inknippen natuurlijk, zodat de hoeken eruit zijn.
#3100135
Ja je mag wel eens een kippendeel geven samen met KVV.
Sommige honden proberen het in te slikken, daarom dat je er best bij blijft in het begin en dat je begint met kippennekken en eendennekken die je de eerste keren best eens plat slaagt met een hamertje of deegrol.
Je kan het ook vasthouden als je het hem geeft, maar sommige honden gaan hierdoor nog erger beginnen schrokken.

Oja , nog een gouden tip vergeten zeggen:

Laat je vooral niet bang maken door dierenartsen en mensen die tegen KVV zijn of die tegen rauw vlees voeren in het algemeen zijn. Jij voert jouw hond gezond en wat een ander daarvan vind is zijn probleem.
#3100197
Miekjevdv, zalige post  :)
Al die percentages doen me tilt slaan, ik lees op het hele forum veel ober die percentages, daar zal ik me duidelijk nog moeten op inlezen want  ???
Ik zag wel al die rekensom staan. Wss erg handig, maar voorlopig nog allemaal,Chinees.

Ik laat het voor deze avond even rusten allemaal. kvv in huis en denk dat ik morgen eens naar Aartselaar ga, ben er quasi opgegroeid  ;)

Ja ik merk het dat de vriendelijke man die me 5 jaar lang de brokken voor m'n hond verkocht, de voorbije week toch wat afkeurendreageerde op mijn vragen.. Achja, ik heb dat boek van Billinghurst gelezen en ik snap heel z'n redenering en volg deze wel. We doen ons ding en ik ga heel blij zijn als jullie me allemaal wat willen helpen, maar dat lijkt hier precies geen probleem  :biggrin2:
#3100203
Laat je inderdaad vooral niet gekpraten door de dierenarts! In belgie is vers nog niet zo goed ingeburgerd. En helaas kennen veel dierenartsen niets van vers. Ik ontwijk de vragen meestal (na 5 jaar discussiëren met dierenartsen)
#3100613
Feest!!  :D vandaag onze pup opgehaald en totaly in love!
Ze kreeg al een kippennek, we konden het niet laten  :biggrin2:
Zalig om zien!
Ze at deze avond kvv. 
Ze weegt net geen 8kg. Ik zocht wat op en kwam er op uit dat ze dan 400g /d mag (50g/kg lichaamsgewicht) , klopt dat? Dus 100g 4x per dag. Op het eerste zicht lijkt me dat zo weinig?? Nuja, ik was wel een hond van 65kg gewoon, dus mss miskijk ik mezelf daarop.
Oh wat waren we trots toen ze zonder moeite alles op at  ;D
Toen ik op de markt was riep ik nog naar de visboer of ik aan viskarkassen kan geraken bij hem, lol de blikken van de mensen aan dat kraam waren boekdelen waard!  :biggrin2: i love it!
Feeling good, echt!

Bij de rekenhulp voerde ik gewicht in. En kwam uit op het volgende. Lijkt me opnieuw zo weinig?? Of is dat echt voldoende?

Hoeveelheid: 2% van 8 kilo = 160 gram per dag / 1120 gram per week
Rauw vleesbot 45% :  72gr p/dag
Groentes 10% :  16gr p/dag
Orgaanvlees 20% :  32gr p/dag

Dus m'n vraagjes op een rij:
400g kvv op een dag is dat voldoende?
Voor BARF zou 160g/d voldoende zijn, kan dat?
En dan nog een vraagje. Ze mist duidelijk het gezelschap van broertjes en zussen. Ze is erg aanhankelijk, komt op je liggen (we love it) maar ze jankt ook, we negeren dat. Maar ik wil eens horen of jullie nog tips,hebben daarvoor en of hoe we dit voor de nacht best aanpakken?
#3100624
Bexke schreef: Feest!!  :D vandaag onze pup opgehaald en totaly in love!
Ze kreeg al een kippennek, we konden het niet laten  :biggrin2:
Zalig om zien!
Ze at deze avond kvv. 
Ze weegt net geen 8kg. Ik zocht wat op en kwam er op uit dat ze dan 400g /d mag (50g/kg lichaamsgewicht) , klopt dat? Dus 100g 4x per dag. Op het eerste zicht lijkt me dat zo weinig?? Nuja, ik was wel een hond van 65kg gewoon, dus mss miskijk ik mezelf daarop.
Oh wat waren we trots toen ze zonder moeite alles op at  ;D
Toen ik op de markt was riep ik nog naar de visboer of ik aan viskarkassen kan geraken bij hem, lol de blikken van de mensen aan dat kraam waren boekdelen waard!  :biggrin2: i love it!
Feeling good, echt!

Bij de rekenhulp voerde ik gewicht in. En kwam uit op het volgende. Lijkt me opnieuw zo weinig?? Of is dat echt voldoende?

Hoeveelheid: 2% van 8 kilo = 160 gram per dag / 1120 gram per week
Rauw vleesbot 45% :  72gr p/dag
Groentes 10% :  16gr p/dag
Orgaanvlees 20% :  32gr p/dag

Dus m'n vraagjes op een rij:
400g kvv op een dag is dat voldoende?
Voor BARF zou 160g/d voldoende zijn, kan dat?
En dan nog een vraagje. Ze mist duidelijk het gezelschap van broertjes en zussen. Ze is erg aanhankelijk, komt op je liggen (we love it) maar ze jankt ook, we negeren dat. Maar ik wil eens horen of jullie nog tips,hebben daarvoor en of hoe we dit voor de nacht best aanpakken?
Hey gefeliciteerd met je pup!! Je gevoel zit zeker juist, want wat je gaat geven is inderdaad veel te weinig. 2% is het gemiddelde voor een volgroeide hond (volwassen) bij pups begin je meestal op 10% van het lichaamsgewicht en dit bouw je naarmate hij opgroeit af. Het is ook belangrijk om op het oog te voeren, merk je dat je pup wel een heel volle buik krijgt geef je wat minder, merk je dat die te mager wordt voer je hem wat bij. Kira heeft (bijna 2jaar) tot 6maand 8-10% van haar lichaamsgewicht aan barf gekregen. En vanaf 7maand  ging dit per halve % per maand naar beneden.
Als je vragen hebt of tips wil over de opvoeding van je pup, kan je deze het best in de bar-plaats een topic aanmaken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3100731
Van barf voer je net zoveel als van kvv, bij een pup 5-10% van zijn lichaamsgewicht. Bij grote rassen zit je vaak meer richting de 5% en bij kleine rassen richting de 10% maar voeren doe je inderdaad op het oog want elke pup is anders.
Boeke krijgt sinds hij hier kwam met 8 weken ongeveer 5% en doet het daar prima op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door