Eergisteren bij een kennis een reekalf mee helpen slachten. Ik was benieuwd naar de percentages spiervlees, organen, bot en overige bestanddelen, omdat ik qua voeding zoveel mogelijk een prooidier wil benaderen. Voornamelijk het botpercentage interesserde me, omdat ikzelf vind dat 15% bot meer dan voldoende is. De uitkomst was, na weging;
- 13 % bot. Voor mij is het nu duidelijk, tussen de 10- 15% bot is voldoende, het bot van de onderpoten wordt niet gegeten, alleen stukgebeten voor het merg, sommige stukken harde wervels blijven ook liggen. samen met de kaakbeenderen.
- Er kwam bijna 7 kilo zuiver bruikbaar spiervlees af en
nog een halve kilo taaie pezen met wat vette stukjes.
Het spiervleespercentage kwam op 50%
- 15% orgaan (niet alleen pens, lever en nieren, maar ook hersenen, ogen, tong, strot ed.)
- 7% vet en pezen
De rest van het dier, waaronder ongeveer 10% haar, opperhuid en onderhuid, hoeven, huid en verder de darmen, longen en geslachtsklieren en ander weefsel, bloed ed. vormen de overige 5 %.
Wat schijnt dus de ideale verhouding te zijn?
- 10 % bot (omdat ze niet alles eten van het komplete skelet, herleid ik het opneembare bottenpercentage naar 10 %)
- 50 % spiervlees
- 5 % vet
- 15 % organen, (lever, nier, hart , pens, ogen, hersenen, tong, milt)
Omdat de huid 8 % is, maar niet helemaal gegeten wordt, maar natuurlijk wel voor de benodigde natuurlijke ruwvezel zorgt, voeg ik hier dan 3 tot 5 % vezel aan toe, en dat kan van alles zijn, oa. granen.
Geeft een totaal van 80 à 85 %, hier maak ik een 100 % voeding van door bot, spier, orgaan en vet evenredig te verhogen of bijkomend aan te vullen met tafelresten, gf mixen, rauw ei, yoghurt, alles wat je maar kan bedenken, afhankelijk van de voorkeur van de hond.
Interessant genoeg mag ik wel zeggen...