De dierenarts bedoelt dus dat je een eliminatie-dieet moet volgen. Nou, paard en rijst lijkt me ook geen goed idee. Ten eerste is paard nou net wel een vleessoort die nog al eens allergieen kan oproepen en ten tweede is dit verre van een goede/gebalanceerde maaltijd.
Als ik jou was zette ik mijn hond eerst over op Carnibest Eend en Rijst. Voor minimaal 6, liever 8 weken. Dit is een compleet voer en is een zogenaamd eliminatie-dieet. Meer informatie over dit voer:
http://www.carnibest.nl/eend-rijst.htm
Goed, als de klachten die voedselrelateerd zijn nu verdwijnen, dan moet je verder gaan kijken hoe je verder moet gaan (overigens zullen de andere problemen mogelijk niet met deze gezonde rauwe/verse voeding verdwijnen hoewel je wel kans hebt dat je hond toch een heel end opknapt!). Ik bedoel daarmee: als je zelf wilt gaan samenstellen, hoe pak je dit dan na 6 a 8 weken aan. Of wil je niet zelf samenstellen en bijv. proberen een andere 'smaak' van Carnibest proberen. Dat is aan jou.
Maar goed, als je nu direct zelf wil gaan samenstellen, dan zijn er diverse plannen van aanpak mogelijk. Je kunt gewoon de brokken de kliko in mikken en zelf gaan samenstellen. Maar, ik raad je wel aan om je eerst goed te verdiepen in het zelf samenstellen. Want het is helemaal niet moeilijk, maar je moet wel even weten wat je moet doen. Je zou dus kunnen beginnen met bijv. kippennekken, een heel eenvoudige groentemix, kippenvlees en kippenorgaanvlees. En dan geef je alleen even dit. Dan ga je na een paar weken nieuwe dingen introduceren. En dat doe je wel rustig aan. Dus, maar 1 ding tegelijkertijd. En zo bouw je het rustig uit.
Maar goed, je moet maar even laten weten waar je voorkeur naar uit gaat. Dan kunnen we wat gerichter helpen.