Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lot25
#256361
Hoi hoi,

Ik vroeg me af of het veel kwaad kan als de hond zand binnenkrijgt, bijvoorbeeld omdat hij met stukken karkas door de tuin sleept (ipv netjes op de stenen te eten).

Er blijft nogal eens wat aan hangen, en van paarden weet ik dat ze er koliek van kunnen krijgen,
Door evds
#256363
Volgens mij is een beetje zand niet erg voor een hond(itt een paard ivm koliek), een hond heeft een heel ander maag-darm stelsel.

Hier eten ze soms zelf zand, eerst een stukje graven en dan lekker erin happen :P. Ik heb ook wel eens gehoord dat zand zelft bepaalde mineralen kan bevatten.
Door Lizzy
#256414
Nee, kan geen kwaad volgens mij. Gebeurd in de natuur bij wolven (hondachtigen) ook, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#256429
Volgens mij halen ze helemaal niets uit zand maar wordt dit gebruikt om de darmwand mee te reinigen
Door Helen
#256431
Allebei mijn honden nemen regelmatig een hapje modder. Ik denk dat het idd ergens nuttig voor is. Sporenelementen, reiniging etc.
Door Jolly
#256432
als Chasey graaft trekt hij flinke lappen grond weg, hij krijgt dus ook behoorlijk wat zand/aarde e.d binnen, heb nog nooit gemerkt dat hij er ziek van werd.
Maar kan me idd wel voorstellen dat ze niet kilo's naar binnen moeten werken.
Ik denk dat het kleine beetje zand, wat ze door het slepen eventueel binnenkrijgen meteen schade doet.
Door Nelly
#256452
Heb nog nooit gezien dat wat binnengekregen zand kwaad deed, zou me er dus niet al te druk om maken.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#256456
De uitdrukking is niet voor niets "zand schuurt de maag" ;)
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 07 feb 2005, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DiNero
#257476
Het zand wat aan botten of vlees blijft hangen buiten zou ik me ook geen zorgen om maken.
Nero heeft periodes waarin hij bewust bepaalde graspollen zoekt, deze opgraaft/uittrekt en de wortels daarvan eet, daar zit dan ook zand en modder aan.
Doordat hij het zo specifiek doet ga ik er vanuit dat dit toch is om wat mineralen op te zoeken
Door richard
#257479
Mijn honden graven zich soms meer dan een meter in een konijnenhol. Hun hele bek zit dan van binnen en buiten vol met zand en modder. Ik heb er nog nooit iets negatiefs van gemerkt...

richard
Door Thunder
#259500
Hier gebeurt het wel eens,dat de ene een put aan het graven is,dat de andere erachter staat om het opvliegende zand naar binnen te happen ::).
En dan poept die ff later zanddrollen :-\.

Groetjes,Anja.
Door yalla
#259546
Pas wel op dat het niet dwangmatig wordt, want het kan wel een obsessie gaan worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door