Laura2004 schreef:
Ik geef het gewoon op gevoel dus om de dag groente en fruit mix waar van alles in zit.
En verder iedere dag ander soort vlees, de laatste tijd krijgen ze iedere dag een of twee kippevleugeltjes, omdat ik de botten van de slager niet meer durfde te geven (had het idee dat ze te hard waren).
Ze krijgen de ene dag : pens of rundvlees, lamsribben , geiteribben, kippemaagjes, kippehartjes , lamshart (orgaanvlees 1 of twee keer in de week) , hele kip, konijn en 1 of twee keer in de week sardientjes. En ik weeg het niet en ik bereken geen percentages, dus was ik bang dat ze iets te kort kwamen, maar ze zien er gezond uit.
Ze krijgen ook weleens schapevet en maiskiemolie, lijnzaadolie, olijfolie en levertraan. (van de olien krijgen ze iedere dag een dessertlepel). En ze krijgen ook weleens een rauw eitje. Soms heb ik wel het idee dat ze misschien te weinig botten binnen krijgen.
Er zitten trouwens ook noten door de groente en fruitmix heen: walnoten, cocosnoot en soms cashews en er zit ook stuifmeelpollen doorheen.
Dus voor alle duidelijk heid ik schrok, omdat iedereen zo precies berekent wat ze hun hond geven en ik dus ik weeg het niet eens af, dus was ik bang dat ik het niet goed zou doen.
Groetjes Laura
Hoi Laura,
Aha, op die manier. Nou, ik kan me je reactie dan best voorstellen. Die berekeningen schrikt meer mensen af. Ik heb dat al vaker gezien. En dat vind ik best jammer, want zo is het echt niet bedoeld. De percentage-berekeningen zijn juist bedoeld om mensen een soort houvast te geven. Een soort handvatje aan te rijken om te controleren of ze op de goede weg zijn..... Het is een hulpmiddeltje, niks meer of minder.
Als jouw honden het goed doen, dan doe je het dus goed. Zo te zien wissel je ontzettend goed af en krijgen ze echt van alles en nog wat te eten. En dat lijkt me prima. Nu schrijf je zelf "soms heb ik wel het idee dat ze misschien te weinig bot krijgen". En dan zeg ik dat er een manier (begrijp me goed, niet DE manier) is om daar achter te komen en da's door een keer een berekeningen-tje voor jezelf te maken. En als je dat lastig vindt, dan kunnen wij je daar ook mee helpen. We hebben dan wel een overzichtje nodig van wat ze bijv. in 1 week allemaal eten, inclusief de gewichten.
Kijk, sommige mensen kunnen dit zo op het oog allemaal prima inschatten. Ik kan dat (helaas) niet. En daarom reken ik het uit. Maar ik verander zelf ook regelmatig wat aan mijn 'basis dieet' en ik spring dan zelf ook echt niet in de rekenmachine hoor! En natuurlijk ronden we ook alles af. Kijk, als je zit te rekenen dan krijg je alles tot op de gram nauwkeurig maar in de praktijk rond je natuurlijk af en komt het ook niet tot die nauwkeurigheid. Voorbeeld: de ene week krijgen ze wel gemalen noten en zaden. De andere week niet. De ene week krijgen ze meer zuivel en/of eieren als de andere week. De ene week komt het me goed uit dat ze drie dagen achter elkaar eend eten in de ochtend en de andere week krijgen ze geen eend maar 2 dagen parelhoen. Het gaat om de basis. Het gaat er (heb ik al eerder geschreven volgens mij) dat je een manier hebt om erachter te komen dat je niet 30% of 40% orgaanvlees geeft, week in week uit.
Dus, het is echt maar een hulpmiddeltje. Als mensen vragen "hoe weet ik nou hoeveel gram bot ik ongeveer per week moet geven", dan helpt zo'n berekening ook. Als daar bijv. uit komt dat een hond van xx gewicht iedere week 3000 gram moet hebben, dan betekend dat echt niet dat je elke week precies 3000 gram moet geven. Het zal de ene week misschien 2000 gram en de andere week 3500 gram zijn. De 3000 gram is een richtlijn. Snap je wat ik bedoel? Stelt mijn antwoord je een beetje gerust?