Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door roksefloks
Ja, ik weet het, het zijn brokken en het schaamrood staat me op de kaken. :-[
Eén van mijn hondjes kan echt niet tegen rauw. Ik heb alles geprobeerd. Nu krijgt ze Dog Lovers Gold en dat gaat goed.
Nu denk ik erover om over te stappen op Orijen. Maar het eiwitpercentage is 38%. Is dat niet erg hoog?
Of maakt het uit dat het dierlijke en geen plantaardige eiwitten zijn?
Door Lizzy
Nou, je hoeft je nergens voor te schamen natuurlijk (ik zou overigens zelf eten gaan koken voor mijn hond. Zelf gekookt eten is altijd nog beter dan die brokkenrommel, maar goed, da's een ander verhaal en dat is je vraag niet) maar de vraag is of wij hier een brok-vraag naar behoefte kunnen beantwoorden. Ik ga het proberen.

Ik weet niet hoe je Engels is? Want Orijen geeft zelf antwoord op deze vraag: http://orijen.ca/about_orijen/protein_rich

A COMMON MYTH IS THAT PROTEIN-RICH FOODS MAY CAUSE PROBLEMS FOR YOUR DOG OR CAT.

This myth has been roundly debunked by modern science. But given that meat-concentrated, protein-rich foods are not budget-friendly for conventional pet food makers, it's no surprise that this myth has been perpetuated.

The truth is that dogs and cats are carnivores with an evolutionary adaptation for an almost exclusively meat-based diet. Any extra protein in the diet is naturally and efficiently metabolized for energy or removed from the body through the natural elimination process.

And while protein is essential and cannot be oversupplied, your dog or cat has absolutely no biological requirement for carbohydrate — which is easily converted to body fat and is the leading cause of obesity in today's companion dogs and cats.

FREQUENTLY ASKED QUESTIONS (FAQ) ABOUT PROTIEN

Want to learn more about protein in the diet of your dog or cat? We've assembled a variety of studies and papers to help expose the high-protein myth. We highly recommend the "Myths of High Protein" below as a first read.

Myths of High Protein (113KB)
    Effects of High Protein on Renal Function (120KB)
    High Protein in Cat Foods (364KB)
    High Protein and Large Breed Study (708KB)

==================================

Deze bovenstaande zijn PDF files. Deze zou ik zeker lezen: http://orijen.ca/downloads/Myths_of_High_Protein.pdf

Uit Nederlandse studies is overigens gebleken (volgens mij uit studies van Hazewinkel) dat een hoog eiwitgehalte ook niet schadelijk is voor opgroeiende honden.

En volgens mij moet je hier ook vooral niet vergeten dat er in droge stof is gemeten. Ik denk dat als je het om zou rekenen naar gewone stof (natte stof), dat het eiwitgehalte zo hoog is als dat van vlees. Ik vind hun uitleg hier en daar dan ook niet zo subliem maar ik denk dat ze gekozen hebben om het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Vlees overstijgt namelijk het eiwit percentage van 21% niet. Dus ook al geef je 100% vlees (spiervlees of orgaanvlees): het eiwitgehalte blijft toch niet hoger dan 21%. En zij hebben het over een eiwitgehalte van 38%. Maar vergeten daarbij dus uit te leggen dat dit op een andere manier is gemeten. In droge stof.

En ja, verder is het inderdaad een mythe, dat te hoge eiwit percentage. Het enige dat ik niet weet is of je zonder problemen een brok kunt geven met zo'n hoog eiwit percentage. Want links of rechtsom, een brok is geen vers/rauw vlees. Maar dat is dus een vraag die ik gewoon niet kan beantwoorden, hoewel ik aanneem dat het wel kan. Anders zou een merk als dit: http://www.californianaturalpet.com/ al niet meer dan 8 jaar een brok verkopen waarbij het eiwitpercentage ook iets rond de 36% is. Dit merk bestaat dus al veel langer dan Orijen en is een Amerikaans merk. Zouden honden massaal neergestort zijn van dit voer, zouden ze daar onderhand al mee gestopt zijn, denk ik zo.

Barfplaats wordt gesponsord door