Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door youp
#231667
Hoi ik ben nieuw op dit forum.
Mijn Duitse Dog reu van ruim 5 maanden staat nu volledig op cb.
Ik zou graag enkel dagen per week zelf samen willen stellen.
Waar kan ik het beste mee beginnen voor wat betreft vlees?
Door Lizzy
#231687
Hoi, eet jouw hond alle 'smaken' Carnibest? Want in dat geval zou het dus al duidelijk zijn dat hij de volgende vleessoorten goed kan verdragen: kip, rund, lam.

Ik zou zelf eerst gaan beginnen met het langzaam laten wennen aan botten. Het beste lees je "honden en het eten van botten" eerst even: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

En de soorten botten kun je dan uitbouwen.

Daarnaast kun je dus sowieso alle vleessoorten die hij nu via Carnibest binnen krijgt geven: rundvlees (snijdsels - die zijn veel goedkoper!), lamsvlees, kippenvlees en de pens (rund/schaap). Orgaanvlees zou ik zelf niet zo gauw geven wanneer je een paar dagen per week zelf samen gaat stellen. Orgaanvlees zit al genoeg in versvlees. OK, voor pens maak ik een uitzondering.

Goed, deze vleessoorten kun je langzaam gaan uitbreiden. Je kunt kalkoenvlees proberen. En je kunt eigenlijk alle soorten vlees (behalve varkensvlees) proberen: konijn, parelhoen, eend, hert, etc. etc. Ik zou dat wel langzaam opbouwen. Je kunt ook vis gaan proberen te geven (1 keer per week). Ik zou dan beginnen met sardientjes. Rauw en heel.

Want uiteindelijk is het natuurlijk (afwisseling-wise) het mooiste wanneer je in de dagen dat je zelf samenstelt juist DAT geeft dat niet in de Carnibest zit!
Door youp
#231903
Hij lust wel alle smaken maar krijgt nu alleen de natuurvoeding.
Lam en rijst verdraagt hij ook goed, net als aktief.
Rund en kip heb ik nog niet geprobeerd. Hij krijgt al wel af en toe de restjes als ik kipfilet heb gesneden.

Is zoiets als een kippennek niet te klein voor een Duitse Dog? Hij is al wel aardig groot namelijk(66cm) Slikt hij deze niet in 1 keer door?

Waar kopen jullie je vlees trouwens?
Door Marion
#231917
Bij de turkse of marokkaanse slager koop ik lamsribben, kippenvleugels, rundvlees, orgaanvlees, pens enz.
Ik koop ook wel eens wat bij de makro maar die is niet goedkoop; daar heb ik laatst eendenbouten, kwartels en konijn gekocht.
Eend en geit heb ik wel eens bij een surinaamse toko gekocht.
Bij een ambachtelijke of zelfslachtende slager kun je ook vaak botten krijgen wat ze anders weggooien, of bij een slachthuis. Verder kun je bij de slager om afsnijdsels vragen, dit zijn reepjes vetranden e.d. die mensen niet lusten maar voor de hond juist gezond ;)
Door Lizzy
#232679
youp schreef: Hij lust wel alle smaken maar krijgt nu alleen de natuurvoeding.
Lam en rijst verdraagt hij ook goed, net als aktief.
Rund en kip heb ik nog niet geprobeerd. Hij krijgt al wel af en toe de restjes als ik kipfilet heb gesneden.
Maar in de natuurvoeding zit toch kip en rund? Dus kan hij dat ook verdragen!
Is zoiets als een kippennek niet te klein voor een Duitse Dog? Hij is al wel aardig groot namelijk(66cm) Slikt hij deze niet in 1 keer door?

Waar kopen jullie je vlees trouwens?
Ja, eigenlijk is een kippennek veel te klein voor een DD. Maar ja, je moet ergens beginnen om te kijken hoe hij bot verteerd (hoewel je daar ook al een goede indruk van hebt aangezien er gemalen bot in dit versvlees zit). Ik zou de kippennekken plat slaan en met een washandje vast houden. Kijken wat hij er mee doet. Slikt hij de nek in 1 keer in, dan is dat niet erg.

Als dat goed gaat, dan moet je eigenlijk naar vleesbotten gaan kijken die geschikt zijn voor jouw hond. En ik denk dat je met hele (of halve) kippen, parelhoenen, konijnen, lamsribben (flinke grote), etc. een eind in de goede richting komt.

Ik koop mijn vlees op allerlei verschillende adressen: Islamitische slager, poelier, slachthuis, slager, VEN, etc. etc. Ik koop ook pens en botten bij versvleesvoerverkopers.
Door tieneke
#232803
youp schreef:
Is zoiets als een kippennek niet te klein voor een Duitse Dog? Hij is al wel aardig groot namelijk(66cm) Slikt hij deze niet in 1 keer door?

Waar kopen jullie je vlees trouwens?
Zelf koop ik eendennekken bij de Cb dealer ;)
Deze zijn dubbel zo groot wel zo makkelijk voor ons formaat hond ;D
Informeer eens waar je de Cb koopt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door