Bedankt voor de reakties. Engels is geen probleem, maar duits....
Hihi, mijn Duits is ook niet wat het nooit geweest is.. Engels vind ik makkerlijker. Je zou inderdaad, zoals Paul aangaf, het boek van Ian Billinghurst kunnen lezen. Ook een heel aardig boekje is dat van Kymythy Schultze (Natural Nutrition for Cats and Dogs). Susan Johnson (switching to raw) is ook wel een aardig werkje (niet echt een boek), maar wel ERG basic.
Ik duik in ieder geval in de items die jullie me hebben aangegeven. Zou het een goed plan zijn om eerst eens eenvoudig te beginnen? Ik denk hierbij aan b.v. Energique, Bibi en dergelijke om zodoende ze alvast in een relaxed tempo van de brokken af te krijgen?
Versvlees (AHV, Bibi, Carnibest, Duck, Energique, etc) is geen barf, maar het is ook gezond en dus altijd handig om hier naar over te schakelen en zodoende van de brokken af te geraken!
Onze eerdere pogingen met bijv. sardientjes, pens e.d. leverden namelijk direct behoorlijk wat problemen bij onze honden op. Misschien was hier de overgang te groot? Inmiddels ben ik redelijk op de hoogte van dat ontgiften, doch errruuug vervelend als de dames (het zijn dus teven) stevig aan de diaree gaan.
Ik hoor wel vaker dat dit een beetje heftig is voor honden... Veel honden kunnen weinig/niets hebben wanneer ze gevoerd zijn met steriele voeding (brok en blik). Het zou dus inderdaad wel eens teveel kunnen zijn voor ze. Het is erg makkelijk om versvlees te gaan geven. Op de Carnibest website staat zeer goed beschreven hoe je het beste over kunt schakelen op versvlees. Sommige mensen willen cold-turkey overschakelen op versvlees (dat heb ik ook gedaan) en dan kan het zinvol zijn om het versvlees de eerste twee tot drie dagen te overgieten met gekookt water (niet langer dan dat, want da's niet goed voor de vitamines). En tja, sommige honden krijgen wel wat diarree... Maar, in de meeste gevallen is dit helemaal niet zo heftig en na twee dagen weer over. Een paar dagen diarree kan ook geen kwaad... (ik heb daar zelf ook last van als ik bijv vet eet

. Of na een kaasfondue!). Als jouw honden dan aan het versvlees gewend zijn, dan zou je kunnen beginnen met 1 dag zelf samenstellen en dat uitbouwen totdat je helemaal zelf samenstelt (of je blijft versvlees combineren met dagen zelf samengesteld - kan ook).
Overigens, wat geef ik als tussendoortjes (nu varkensoren en (schaam, schaam)..... restjes van onze tussendoortjes?
Bij mij krijgen ze fruit, komkommer, tomaatje, stukje oud brood, gedroogd fruit (vooral vijgen en dadels - ongezoet en ongezwaveld - vinden ze erg lekker). Ze krijgen ook wel rauwe nootjes, bijv. een walnootje (zonder schil). Daarnaast geef ik ze ook wel eens een stukje kaas hoor. Of mozerella of zo.
Pfff, nu al meteen vragen tussendoor, dus berg je maar als ik de stof heb doorgelezen 
richard
Whahahaha! Gaaf toch!!!! Kom maar op met die vragen!
Groetjes, Lizzy