jara schreef:
Vandaag de uitslag van 't Woud binnengekregen;
Datum uitslag : 23-02-2011
Medewerker :
Wormbestrijdingsadvies :
Jara heeft een positief ontlastingsonderzoek. Wij adviseren om Jara binnen een week te behandelen met
een breed werkend ontwormingsmiddel.
Wij adviseren van Jara een volgend ontlastingsonderzoek half juni.
Hond Jara
Spoelworm ++
Haakwormen -
Zweepwormen -
Lintworm -
Nog even een vraag gesteld via mail voor wat nadere uitleg, en kreeg volgend antwoord;
Twee ++ betekend dat er een redelijke hoeveelheid eitjes is gevonden in de ontlasting.
Geen reden tot ongerustheid
Vraag nu is....ontwormen jullie standaard bij spoelwormen of kan een gezonde hond dit zelf aan....lees ook wel eens dat en kleine worm"besmetting" goed kan zijn voor opbouw afweersysteem...
Ik mag het misschien niet zeggen maar om verschillende redenen begint het advies van het Woud mij toch steeds meer te irriteren. Ik stuur ook ontlasting op naar deze tent maar ga het voortaan wel naar Dorothea opsturen. Ik vind het ook zeer irritant dat ik een vragen formulier moet invullen waar op staat "wanneer is uw hond voor het laatst ontwormt en waarmee?". Ik heb hen gevraagd waarom ze dat vragen. Krijg ik als antwoord terug "Om te weten of net na voor het insturen van de ontlasting is behandeld wat dan een verklaring kan zijn voor de uitslag". Met andere woorden, jouw antwoord bepaald mede de uitslag van het onderzoek? Dus als je invult "mijn hond is in 2000 voor het laatst ontwormt" vinden ze wel wormen? Mij bevalt dat niet. Het moet niet uitmaken wanneer/hoe mijn hond ontwormt is. Ik vraag hen te zoeken naar wormbesmetting en dat is het enige waar ik antwoord op wil hebben.
Maar goed, terugkomend op de irritatie: Waarom zou je in hemelsnaam een breedspectum ontworming in zetten als je hond alleen maar besmet is met spoelworm en je dus af kunt met een zo'n enkelvoudig mogelijk middel?! Ik zou dus zelf voor Banminth kiezen. En dat ontwormt echt prima bij spoelworm want ik heb Biscuit daar mee ontwormt (waar overigens met een ++ besmetting welgeteld 4 (!!) spoelwormen eruit kwamen) en een flink aantal maanden erna weer ontlasting opgestuurd en toen was zij wormvrij.
Ik heb Biscuit dus wel ontwormt, met deze uitslag. Omdat spoelwormen ook nadelig kunnen werken op de groei van de pup. Achteraf, als ik het over mocht doen, denk ik dat ik eerst nog een kuur propolis + probiotica zou hebben gedaan en dan na 1 maand weer ontlasting op hebben gestuurd. Maar goed, ik heb dat dus vorig jaar met mijn pup Biscuit niet gedaan en er ontworming ingegooid. Ook omdat zij bij de fokker alleen met propolis was ontwormt en ik zoiets had "OK, dan nu maar even gif erin".