- do 10 feb 2011, 08:02
Wormen homeopathisch oplossen?
Tja, en hoe te vaccineren hangt erg af van hoe je pup bij de fokker al gevaccineerd is en wat jij zelf wil. Dit is het advies van Nobivac zelf:
6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L
Ik vind zelf dat je op 8 of 9 weken absoluut niet tegen Lepto moet laten vaccineren maar dat je dit pas op 16 en 19 weken zou moeten doen. Voor die tijd kan Lepto echt vervelende immuniteitstoornissen veroorzaken. Maar ja, je moet je pup dan wel weghouden bij modder en sloten en ratten. Ik vind zelf ook dat je niet tegen kennelhoest moet vaccineren. Het is een niet dodelijke ziekte en er gaan jaarlijks meer honden dood door kennelhoest nadat ze gevaccineerd zijn dan honden van alleen de kennelhoest als virus (dus ongevaccineerde honden). En op 12 weken zou ik er zeker geen DHPPi + Lepto in laten rossen maar hooguit een DHP. Dus geen Pi (para influenza) en geen Lepto. Sommige vaccineren met 12 weken helemaal niet, die laten titeren.