- ma 13 dec 2004, 09:43
Ik gebruik diverse keren per week visolie. Visolie bevat omega 3 vetzuren en dat komt de mens en hond gewoon tekort in de voeding. Zeker wanneer je voedingsmiddelen voert die arm zijn aan omega 3 en rijk aan omega 6. Neem nou kip.
Ik gooi door mijn groentemix verse alfalfa-spruiten en knoflook. Dit bevat gewoon veel goeds.
Ik gooi soms door mijn groentemix gedroogd zeewier (van de reformwinkel) of waterkers (ik geef nooit beide). Bevat ook veel goeds en is van nature rijk aan jodium.
Ik geef in de winter 2 keer per week een paar druppels levertraanolie. Voor de vitamine A maar vooral D. In de zomer is deze olie veel te zwaar dus krijgen ze die niet.
Ik geef soms een mengels van Chorella/spirulina met bijenpollen ze. Dat is zelden, maar het komt wel voor. Ik geef dat als er iets heerst (kennelhoest, diarree enzoi) in de buurt.
Ik geef Pinkel momenteel elke dag Glucosamine omdat Pinkel een rugafwijking/probleem heeft. Dit zie ik als medicijn, hoewel het dat natuurlijk eigenlijk niet is.
Ik geef Pinkel momenteel soms vitamine B complex, ook vanwege haar rug. Dit zie ik als een medicijn.
Als ze diarree hebben, dan geef ik probiotica-capsules. Dit zie ik dus eigenlijk ook als een medicijn.
Als ik rauwe vis geef, dan geef ik daar een dessert-lepeltje tarwekiemolie bij. Dat is omdat rauwe/vette vis kan oxideren in het lichaam.
In feite zijn natuurlijk de visolie, vitamine B complex, Chorella, bijenpollen en glucosamine echt voedingssupplementen. De rest is gewoon van nature rijk aan bepaalde vitamines/mineralen.
Ik denk zelf dat een goede, verse en varierende voeding voldoende vitamines en mineralen bevat (behalve omega 3 vetzuren). Maar, er zijn tijden dat de mens of hond eens iets extra's nodig heeft. Dat kan zijn wanneer de weerstand verminderd is (door bijv. stress of iets) of wanneer het winter is. Of als er iets heerst.
Daarnaast ben ik ook wel van mening dat er veel vitamines en mineralen uit mijn groentemix verloren gaan omdat ik het invries. Dus alleen om die reden al denk ik dat het geen kwaad kan om af en toe wat extra's te geven.
Ik eet zelf overigens behoorlijk gezond (en ook voor het grootste deel biologisch), maar ik neem regelmatig multivitamines, vitamine C en chorella en probiotica. Verder eet ik iedere dag een theelepel (minimaal) sesamzaad (voor de calcium - ik eet geen zuivel).
Of het allemaal werkt?
Visolie: daarvan kan ik beslist zeggen: het werkt.
Probiotica: daarvan kan ik ook beslist zeggen: het werkt.
Van de rest: Glucosamine geef ik nog maar kort dus dat moet zich nog bewijzen. En goed, mijn honden zien er prachtig uit, al zeg ik het zelf. Ze zijn 8 en 7 jaar oud en zien eruit als jonge honden. Ze zijn actief en gezond. Dus al met al denk ik dat we het goed doen hier, in Huize Plat. Ik denk dat dat voor 99% komt door de gezonde voeding. En misschien dat die ene 1% gehaald wordt uit 'de extra's'. Ik weet het niet. Ik zou het uit kunnen proberen door mijn honden eens een paar maanden niks extra's te geven. Maar dat doe ik niet omdat ik niet graag met de gezondheid van mijn honden experimenteer.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 dec 2004, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.