herintreder schreef:
Beste medebarfers,
Het rantsoen van mijn hond bestaat voornamelijk uit slachtafval.
Haal kipkarkassen bij islamiet, samen met lams ribbetjes etc.
Bij een rundvleesgroothandel, mag ik zelf uit de bakken slachtafval halen wat van mijn gading is.
Hier vind ik allerlei soorten bot met redelijk veel vlees en vet hieraan. Ook soms hele stukken orgaanvlees etc.
Hierdoor koop ik geen vlees los, de hond ziet er goed uit, alleen krijgt hij veel bot voor zijn kiezen, vandaar de vraag tandslijtage.
Welke barfer heeft deze methode al meer als 8 jaar gedaan, en heeft er hond met stompjes aan overgehouden, of andere gebitsproblemen gekregen bij de hond?
hoor graag ervaringsverhalen.
groet Joop
Tsja Joop...
Je moet ervoor proberen te zorgen dat je aandeel botpercentage zo'n beetje over het algemeen tussen de 15-50 procent ligt, al naargelang de methode die je aanhangt. Wanneer je botten uitzoekt probeer dan juist te zoeken naar de botten van kalf, geit, lam ed. waar deze beesten niet op gelopen hebben, dus geen dragende botten, die zijn te hard. Zoek dus naar wervels, schouderbladen, ribben. Nou kan een iets harder bot zo heel af en toe weinig kwaad, maar probeer dat te beperken. De parelhoen- en kipkarkassen zijn uberhaupt geen probleem.
Dan zou er met tandslijtage eigenlijk geen problemen mogen ontstaan, d.w.z. die is er uiteraard wel, maar vordert naargelang de jaren.
Mijn persoonlijke mening is dat wanneer je je hond ettelijke malen per week op het pak laat bijten, de slijtage hoger zal liggen dan het eten van zachte botten. Botten is voor de hond een natuurlijk iets, de samenstelling van het jute is dit niet. Nou maakt het niet uit dat je je hond tijdens het oefenen laat bijten, maar maak daar nooit een overdreven gebeuren van, dus niet 3x in de week tussen de 10-15 keer laten bijten bijvoorbeeld.
Mijn oude Hollander heeft ook jarenlang botten gegeten en pakwerk gedaan, uiteraard zijn de punten inmiddels van de hoektanden af en de snijtanden korter geworden, evenals de snijvlakken van de kiezen, maar alle elementen zijn nog fier aanwezig. Ik heb mijn ernsige twijfels of dat wanneer hij brokken zou hebben gehad deze elemnten nog allemaal gehad zou hebben.
Geen zorgen maken dus......