Hallo allemaal,
ik heb de dierenarts in Mierlo/Helmond gevraagd of zij titeren en hoe dat in zijn werk gaat. Na een eerste mailtje over dat zij inderdaadtiteren en ik meer info vroeg, kreeg ik onderstaande reactie. Schieten maar! Ik raak nu wat in twijfel namelijk! Wel of niet titeren en wel of geen sneltest?
Beste Sandra.
Mijn excuses voor de verlate reactie.
Naar aanleiding van je mail met de vraag of wij titers in het bloed bij honden bepalen ben ik na gaan zoeken waarom dit eigenlijk niet vaker gebeurd. Het is namelijk heel simpel om bloed af te nemen en een test in te zetten. Het antwoord waarom het niet vaak gebeurd is duidelijk. Ik heb met de Unversiteit van Utrecht faculteit diergeneeskunde gebeld met de afdeling virologie en immuniteit. Hun antwoord was als volgt:
Zij vinden het testen van titers vrij weinig zinvol. Vooral omdat de betrouwbaarheid van de testen niet groot is. De immuniteit is vooral T cell imuniteit en niet gebaseerd op antilichamen (er bestaat hier wel een soort van correlatie tussen). Ook weet je niet wat je eraan hebt als er een bepaalde waarde uitkomt. Niemand weet precies hoe hoog de waarde moet zijn om voldoende bescherming te bieden. Het enige wat zinvol is is als de titer 0 is dan betekent dit dat je weer moet gaan enten. Ook staat de titer in bloed niet gelijk aan bescherming.
De protectie van virale vaccins duurt gemiddeld wel langer dan dat de fabrikant het aangeeft, daarom is er 3-4 jaar geleden bepaald door de faculteit dat 1 keer per 3 jaar enten voor de virale vaccins voldoende is. De bacteriele vaccins werken korter dus zouden best wel ieder jaar gegeven kunnen worden (bijv kennelhoestenting). Voor de ziekte van weil wordt voor werkhonden zelfs geadviseerd 2 keer per jaar te vaccineren en voor de gezinshond ieder jaar (best in voorjaar).
Als we titers bepalen dan sturen wij dit op nar het laboratorium want de sneltesten schijnen niet heel betrouwbaar te zijn.
In het laboratorium kunnen ze alle titers bepalen van de reguliere entingen maar slechts van een aantal hebben ze referentiewaarden zodat je weet of je hond nog voldoende beschermd is. Deze waarden hebben ze voor het parvovirus en distemper (of hondeziekte) virus. Met de uitslag van deze bepalingen weet je in ieder geval of uw hond op moment van bloedafname nog voldoende beschermd is maar je weet niet hoe lang nog, want dit is voor elke hond verschillend. De referentiewaarde van adenovirus (hepatitis), leptospirose en herpes is niet bekend, dus de waarde van dit onderzoek is moeilijk te interpreteren. Je krijgt een bepaalde waarde uit het bloedonderzoek maar niemand weet precies wat de betekenis van die waarde is. Hoe hoog is nog voldoende beschermd? Volgens hen is het enkel zinvol om het te meten bij dieren met onbekende vaccinatiestatus (waarde 0 is dus niet geent) of bij puppies om te zien of ze wel genoeg immuniteit van de moeder hebben gekregen.
De kosten van een onderzoek is natuurlijk afhankelijk van welke titers je wilt bepalen en varieert van 198 euro voor alle titers (exclusief Lyme, dit doen ze niet aangezien bewezen is dat die titer vaak zelfs maar 6 maanden hoog genoeg is) tot 97 euro voor bijvoorbeeld alleen distemper (hondeziekte), herpes of adeno (hepaitis) virus.
Wij als praktijk willen ook niet graag te vaak enten maar willen natuurlijk ook geen risico voor het dier nemen en houden dus een schema van ieder jaar enten voor de ziekte van Weil en om het jaar de voor de virussen. Kennelhoest wordt wel ieder jaar gegeven (indien gewenst) en rabies geven we eens in de 3 jaar (indien gewenst).
Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Drs. Ilvy Beun
Dierenarts
Geldropseweg 8a Boerhaavelaan 66
5731 SG Mierlo 5707 SL Helmond
Tel: 0492 - 599 559 Tel: 0492 - 540 953
i: http://www.dier-en-dokter.nl