Hoi Lizzy, ik laat ieder jaar enten tegen Lepto en wel omdat er zo ongeveer naast m'n huisje een moeras ligt waar bruine ratten wonen. Af en toe komt het zelfs voor dat die ratten het paadje oversteken en in mijn tuin en zelfs m'n vijver komen!
Voor mijn honden vind ik het risico dus echt te groot om niet te laten enten. Ook al dekt de enting dan misschien niet alle vormen van Lepto, en is het jaarlijks enten op zich ook niet risico-loos, ik zou het mezelf nooit vergeven als een van de honden ziek zou worden door die ratten terwijl ik het met een simpele enting had kunnen voorkomen! :'( Natuurlijk is voor iedereen de situatie anders, dus eigenlijk kun je niet op mijn verhaal afgaan. Tenslotte heeft niet iedereen een "rattenmoeras" naast z'n huis liggen. Zelf ben ik er ook niet echt blij mee, maar het is niet anders, helaas.
Misschien kun je er achter komen of er in het water waar jouw honden zwemmen bruine ratten voorkomen (voor de andere soorten, zwarte- bisam-en beverrat hoef je qua Weil niet bang te zijn, maar dat wist je waarschijnlijk al), en zo niet dan hoef je misschien niet te laten enten.
Zo ja, zou ik het geloof ik toch maar doen... :-/
Ik wens je veel wijsheid in deze...
Groetjes, Nelly.