Ik ga wat stukken tekst uit het boek "Homeopathic Care for Cats and Dogs" van Don Hamilton neerzetten (zoals belooft).
Deel 1:
Dierenartsen en eigenaren zetten steeds meer vraagtekens bij de huidige vaccinatie schema's. Niet alleen holistisch werkende dierenartsen, maar ook conventionele dierenartsen en leidinggevende immunologen vinden dat er over-geimmuniseerd/over-gevaccineerd wordt.
Het is moeilijk om dit onderwerp te bespreken, vooral omdat we de afgelopen 50 jaar een enorme groei aan het aantal vaccines tegen allerlei ziektes hebben gezien en het inkomen van zowel dierenartsen en vaccin-fabrikanten enorm is gestegen.
Persoonlijk zie ik dit item niet als een controverse: zeker niet in de homeopathische gemeenschap. Maar, gezien het feit dat vaccinatie binnen de dierenartsen-wereld een gevoelig onderwerp is, heb ik er voor gekozen om mijn eigen ervaringen op te schrijven en te vertellen wat ik zelf geleerd heb over vaccinatie, tijdens mijn onderzoeken.
Gedurende de opleiding tot dierenarts, hebben we de achterliggende theorie moeten bestuderen: Je stelt een dier bloot aan aangepaste (modified) organisme zodat er geen ziekte wordt gecreeerd, maar dat er wel immuniteit tegen het organisme wordt gevormd. Hier zat natuurlijk wel wat in! En, er zit nog steeds een hoop waarheid in. Tenminste: In theoretische zin. In de geschiedenis hebben we gezien dat vaccinaties epidemieen hebben gestopt. We hebben gezien dat het aantal gevallen van rabies sinds 1950 is afgenomen bij huisdieren. Ook hebben we gezien dat het aantal gevallen van Hondenziekte (distemper) en Parvo is afgenomen. Vaccinatie heeft gezorgd voor een dalend sterfte cijfer, vooral bij jonge dieren (die het meest vatbaar zijn voor ziektes). Gedomestiseerde dieren leefde langer en gezonder dankzij de vaccinaties die hen werd toegebracht door "verstandige eigenaren". Onze professor, in wie wij een groot vertrouwen hadden, vertelde ons dat vaccinaties niet alleen een groot voordeel hadden voor de gastheer (die de ziekte kan krijgen - hond/kat), maar dat vaccinaties ook nuttig waren voor de hele gemeenschap. Ziektes zouden niet overspringen op mensen (bijv rabies). Medische pionier als Jenner en Pasteur hebben mens en dier een groot goed gegeven: minder lijden door de mens en dier te wapenen tegen bacterieen en virussen.
Niemand leerde ons echter dat Pasteur veel van zijn woorden weer heeft terug genomen. Niemand leerde ons echter dat de successen die Pasteur had geboekt met rabies, helemaal niet zo succesvol waren als hij eerst had geclaimd....