Inmiddels een weekje verder. Het gaat prima allemaal. Goede ontlasting (minder dan eerst). Wel hebben ze, maar kan ook ergens anders aan liggen, wat uitslag onder de buik en liezen?
Minder ontlasting is erg normaal. Uitslag aan buik en liezen kan ontgiften zijn!
Ik barst van de vragen, mag dat?
Ik heb vers vlees en witte vis (beide rauw)gecombineerd met geblancheerde bloemkool, paksoy, en tauge. Voor de koolhydraatjes bij elke maaltijd een beetje rijst, pasta of bruin brood. Als extraatje soms rechtsgedraaide Yoghurt (beetje), komkommer, meloen, een appeltje, banaan, een geblancheerd blaadje paksoy (heel), walnootjes, eitje met schil, rauwe peentjes. De brokken inmiddels geheel mee gestopt.
Goed plan dat je met de brokken gestopt bent! Zeg, heb je al het bovenstaande iedere dag, allemaal tegelijk gegeven? Of over de week verspreid? Koolhydraten middels pasta of bruin brood of rijst hebben ze niet persee nodig overigens. Dus, wees er inderdaad maar een beetje zuinig mee. Geef je vlees of versvlees? Als je vlees geeft, wat geef je dan als calciumbron? Heb je de rauwe groente gepureerd? Mag ik vragen waarom je sommige groentes hebt gekookt?
Bloemkool zou ik niet al te veel/vaak geven (als ik jou was) vanwege purine.
Ik ben ook van plan om een vegetarisch dagje in te bouwen, maar weet eigenlijk niet zo goed welke groente en granen hier geschikt voor zijn.
Ik heb zelf ook een tijdlang 1 dag per week vegetarisch gevoerd, maar ben er mee gestopt. Mij bevallen granen gewoon niet... Kan er niks aan doen, maar mijn honden reageren niet zo goed op granen (ik geef wel 1 granenpap per week). Wat ik gaf: 1 maal per week gaf ik 's morgens een granenpap van 5-granen-vlokken uit de reformwinkel. Dit vulde ik aan met geprakt fruit en volle yoghurt. Als avond maaltijd gaf ik gepureerde rauwe groentes met gekookte granen en bonen. Want, granen bevatten veel fosfor en geen calcium en bonen bevatten veel calcium en geen fosfor. Dus, om dit in balans te houden, gaf ik een combinatie van gekookte granen (als rijst, griest, parelgerst, spelt) en bonen (zwarte bonen, adukiboontjes). Dit vulde ik aan met lijnzaadolie of walnootolie. Ze vonden het overigens wel lekker, daar niet van. Ik kan je het recept (want het is niet van mijzelf) wel via email opsturen.
Vanaf zaterdag wil ik heel langzaam met wat nekjes beginnen.
Goed plan!
Verder misschien een vers visje (sardientje of makreeltje ofzo?).
Je kunt sardientjes en makreel allebei rauw geven, met kop en graat. Overigens bevatten sardientjes vaak nog de organen en makreel niet (omdat makreel begint te rotten wanneer men de organen laat zitten). Sommige honden gaan er eerst eens even lekker in liggen rollen omdat ze niet weten dat ze ze ook op kunnen eten

. In stukken knippen (de eerste paar keer) helpt!
Vis uit een blik (ooit eens geprobeerd) doen we maar niet meer... beide honden heel errruuggg aan de diarree. Dit had vast met de olie te maken.
Dat kan inderdaad goed van de olie zijn. Hoewel honden die brokken krijgen, vaak gevoeliger zijn voor voer-veranderingen... Waarschijnlijk kunnen ze dit over een paar weken prima eten! Desnoods even met warm water afspoelen. Je kunt roze zalm, makreel, sardientjes en tonijn geven. Geef niet te vaak vette vis, ivm purine.
Oh ja, over olie... we willen ze ook visoliecapsules geven, doch zou dan hetzelfde verschijnsel optreden? Nog een vraagje; wij hebben ook lijnzaadjes. Kan hier een schepje in de yoghurt ook een goed plan zijn, i.p.v. lijnzaadolie?
Nou vragen zat weer voor nu.
richard
(en twee gulzige dalmatiers die blij zijn dat ik deze site gevonden heb)
Als ik teveel visolie capsules geef, dan krijgen mijn honden inderdaad dunne ontlasting. Maar, niet van 1 of 2 capsules per keer per hond.
Lijnzaad geef ik niet ongekookt. Er schijnt een stofje in te zitten waar honden slecht op kunnen reageren. Ik week de lijnzaadjes eerst 24 uur, dan spoel ik ze af en kook ik ze 20 minuten. Ze krijgen de zaadjes met sap (noem het gerust slijm) te eten. Ze vinden dat overigens erg smakelijk hier!
Aan hele lijnzaadjes (ongebroken) hebben ze overigens sowieso weinig. Ze zullen ook weer heel uitgepoept worden.
Groetjes, Lizzy, ook voor de gulzige dalmaatjes!