Tiesto en Zack schreef:
ik kreeg weer een kaart van de da voor de jaarlijkse cocktailenting..ze enten met nobivac dus jaarlijks roept bij mij al een vraagteken op...ze hebben 3 jaar geleden alles gehad , 2 jaar geleden alleen weil en kennelhoest en vorig jaar weer alles. Dus wat t meeste betreft zijn nog voor 2 jaar klaar. Aangezien ze regelmatig zwemmen zit ik toch wel aan weil/lepto te denken..maar kennelhoest? Ze komen niet op pensions of hondenscholen, gaan wel naar een uitlaatveld in de buurt waar vaker honden zijn..maar paar jaar geleden waren ze beiden geent en hadden ze alsnog kennelhoest, toen heeft de da alsnog een spuit gegeven en klaar..dus denk alleen weil te doen..wat vinden jullie?
Las trouwens ook dat honden met een auto-immuunziekte beter helemaal niet geent kunnen worden? Tiesto heeft namelijk nasale hyperkeratose, een auto immuunziekte. En bij Zack is een raar bultje ontstaan sinds zijn enting in zijn bil...tenminste ik heb t vermoeden dat dit daar van is gekomen..
Kennelhoest "moet" jaarlijks. Maar ik zou beslist niet voor kennehoest vaccineren. Ik vind het persoonlijk een onzinnige enting. Kennelhoest is niet dodelijk en het vaccin is belastend. En mijn honden hadden vroeger jaarlijks kennelhoest. Vlak na hun vaccinatie.... Niet meer laten vaccineren: nooit meer kennelhoest gehad. En wat ook zo 'grappig' was, zodra ik mijn honden had laten vaccineren, had de hele groep van de uitlaatservice daarna ook een lichte vorm van kennelhoest.
Alleen gezonde honden mogen gevaccineerd worden. Ik vind een hond met een auto immuunziekte niet gezond en ik zou persoonlijk een hond met een auto immuunziekte absoluut nooit meer laten vaccineren. Ook niet tegen Lepto. Ik nam dat risico. Want de kans dat er na het vaccineren iets hopeloos mis gaat, is groter dan de kans dat je hond dood gaat aan een Lepto besmetting. Maar, dit is mijn persoonlijke mening!! Jij moet zelf kiezen, lezen en nadenken. Maar goed, houd wel voor ogen dat in de bijsluiter van de vaccins staat dat alleen
gezonde honden gevaccineerd mogen worden! Overleg desnoods met een holistisch DA.