dewylara schreef:
Ik moet nog overstappen van brokken naar Barf, maar het is beter geen botten te geven terwijl ze nog brokken eten, maar hoe moet ik ze daar dan aan laten wennen???
Ik vind dat je best botten kan geven. Je kunt gemalen botten geven (van gevogelte) en je kunt beginnen met kippennekken. Je moet niet eerst brokken geven en daarna een bot als toetje, want dat is vragen om problemen. Maar je zou 's morgens brokken en 's avonds vlees/botten e.d kunnen gaan geven. En nogmaals, met gemalen botten en kippen en eendennekken kun je wel aan de slag. Je moet alleen niet maaaaandenlang kippennekken blijven voeren als botsoort, want dan wordt het wel eenzijdig. Kippennekken bevatten trouwens ook veel bot en weinig vlees dus op langere termijn sowieso niet het ideale bot. Maar, prima om mee te starten/wennen. Dus als je af hebt gebouwd van de brokken, dan kun je gewoon op gaan bouwen qua botten. Ik zou dus zelf geen grote/hardere botten (lam/kalf/geit en dergelijke geven) zolang je nog brokken geeft. De kans op verstopping is dan gewoon te groot.
En het is ook beter om geen rauw vlees te geven, maar moet ik met overstappen dan alleen groente/fruit te geven?? Dat is toch niet genoeg???
Natuurlijk moet je ook vlees en orgaanvlees geven. Maar wat is nu precies de bedoeling? Wil je eerst je zak hondenbrokken nog opmaken ofzo? Je kunt toch 's morgens brokken geven en 's avonds vlees?
Ik heb ook een menu in elkaar gezet, en ik wil graag weten of dit goed is.
Maandag:
's ochtends: 150 g brokken/ 45g kippenmaag
's avonds: 120 gr kippennekken/ 60 g groente,fruit/ 60g rijst/ 1 rauw ei
Dinsdag:
's ochtends: 150 g brokken/ 45g kippenmaag
's avonds: 120g kippennekken/ 60g groente,fruit/ 60g gehakt
Woensdag:
's ochtends: 150 g brokken/ 60g gehakt
's avonds: 200 g groente,fruit/ yoghurt
Donderdag:
's ochtends: 150 g brokken/ zeeweer/ lijnzaad
's avonds: 200g groente,fruit/ 100g Rodi
Vrijdag:
's ochtends: 150 g brokken
's avonds: 150 g brokken/ 100g kippenlever/ ei
Zaterdag:
''s ochtends: 150 g brokken
's avonds: 200 g kippennekken/ 100g groente,fruit
Zondag:
's ochtends: 150g brokken
's avonds: 250g pens/ 50g groente, fruit
Is dit een menu-voorbeeld van 1 week? Of wil je zo voorlopig blijven voeren?
Ik zou brokken en vlees beslist niet mengen. Ik zou gewoon 's morgens brokken geven en 's avonds vlees en dergelijk. Hoe lang had je brokken willen blijven voeren trouwens?
Ik heb even naar de hoeveelheden gekeken van de diverse voedingsmiddelen (brok buiten beschouwing gelaten):
Je voert nu 26,6% orgaanvlees. Ik vind dat erg veel en dat zou ik terugbrengen naar een 10% a 15%. Je voert 21,6% botten. Dat lijkt me wel prima. Je voert nu 33% groente/fruit. Dat is echt teveel en dat zou ik terugbrengen naar zo'n 15%. Je voert 6% vlees en dat zou wel behoorlijk omhoog mogen.
De hoeveelheden zijn voor een pup van 15 kilo, ze moet ± 450g per dag. Voor de andere honden heb ik hetzelfde menu alleen met andere hoeveelheden.
Voor de pup geldt hetzelfde als voor de volwassen hond. Je percentages zou je (vind ik) aan moeten passen.
Ik ben benieuwd of ik het goed heb gedaan.
Oh met groente,fruit zat ik te denken aan banaan, kiwi, wortelen, sperciebonen.
Kan de groente/fruit trouwens door elkaar gemengd worden???
Nogmaals, ik weet niet of je van plan bent om dit maar 1 week te voeren of dat je van plan bent dit langere tijd te voeren. Als je van plan bent dit langere tijd te voeren, dan moet je wel veel meer gaan afwisselen met de groentes. En ik zou zelf ook meer groentes gebruiken. In een mix zo'n 6 a 7 verschillende groentes is prima.
Een pup kan ook prima botten eten. Je kunt ze malen (gevogelte) en je kunt beginnen met kippennekken en eendennekken. En daarna beginnen met vleugels (langzaam opbouwen en van vleugels altijd het bot verpletteren!). Wel opletten dat de pup ook echt de botten opeet! Daarna lamsribben, ook voor de fun. Overigens hoeft een pup niet eerst gewisseld te hebben alvorens je hem botten geeft.
Ik zou het zelf wel prettig vinden wanneer je iets meer verteld over wat je bedoelingen zijn qua voeren en overschakelen (zie vragen boven). Want ik denk dat ik je dan passender advies kan geven.
Groetjes, Lizzy