Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dewylara
#184765
Hoi,

Ik ben nieuw hier, en ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb 3 american staffords 2 van 8 maanden en 5 maanden, hoe kom ik erachter wat voor een maaltijden ik voor ze moet maken, en de hoeveelheid per dag??

Is er misschien een schema die ik kan volgen???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#184766
dewylara schreef: Hoi,

Ik ben nieuw hier, en ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb 3 american staffords 2 van 8 maanden en 5 maanden, hoe kom ik erachter wat voor een maaltijden ik voor ze moet maken, en de hoeveelheid per dag??

Is er misschien een schema die ik kan volgen???
Begin eens in de bieb te lezen, daar kom je al een heel eind mee om mee te beginnen :D
Door Lizzy
#184828
dewylara schreef: Hoi,

Ik ben nieuw hier, en ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb 3 american staffords 2 van 8 maanden en 5 maanden, hoe kom ik erachter wat voor een maaltijden ik voor ze moet maken, en de hoeveelheid per dag??

Is er misschien een schema die ik kan volgen???
Wat eten jouw honden nu?

Wil je 100% zelf gaan samenstellen?

Ben je al een beetje op de hoogte van de diverse methodes die je kunt volgens bij het zelf samenstellen?
Door dewylara
#184839
Hi

Mijn honden eten nu brokken van Cavom.

En ik wil wel 100% gaan samenstellen, maar zal eerst een overgangsperiode moeten gaan inlassen. Waar moet ik mee beginnen???
Door gonny
#184841
ff offtopic! wat zit er op die zwarte hond z'n zijkant???? ???
sorry hoor, maar ben héél nieuwsgierig! ;D
Laatst gewijzigd door gonny op ma 11 okt 2004, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#184843
hoi,
ik begrijp dat het te veel is ;D maar lees bv in de bib en menus dan heb je al een beetje een idee hoe het in zijn werk gaat.
welkom trouwens :D
Door Lizzy
#184848
dewylara schreef: Hi

Mijn honden eten nu brokken van Cavom.

En ik wil wel 100% gaan samenstellen, maar zal eerst een overgangsperiode moeten gaan inlassen. Waar moet ik mee beginnen???
Ik zou beginnen met het inlezen. Je kunt daarvoor de bibliotheek van Barfplaats raadplegen. Begin bij het lezen van het document "honden en het eten van botten": http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

En op http://www.barfclub.nl kun je handleidingen tot barf vinden (nog niet 100% klaar maar wel het grootste deel).

Het is ook niet verkeerd om wat boeken te lezen over zelf samenstellen. Ik weet niet hoe je Engels is? Als je daar mee uit de voeten kunt, dan zou je bijv. Give Your Dog a Bone" van Ian Billinghurst kunnen lezen. Als je liever een Nederlands boek leest, dan zou je het e-book van Mogens Eliasen kunnen downloaden: E book: http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... ?camp=5_em (Dutch)

Ik vind zelf dat het volgen van de percentages van Ian Billinghurst het makkelijkst is. Hij gaat uit van:

60% rauwe vleesbotten (50% bot en 50% vlees)
15% a 20% gepureerde rauwe groentes
10% a 15% orgaanvlees
5% a 10% gezonde tafelrestjes en/of supplementen

Hoe je de percentages kunt berekenen staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670

En nogmaals, in de handleiding van http://www.barfclub.nl staat bijv. hoe je groentepuree kunt maken (en hoe rauwe botten eruit zien en wat voor orgaanvlees er allemaal te krijgen is).

Goed, dan is het toch wel heel erg handig om eerst op zoek te gaan naar adressen en een vriezer. Want, zonder vriezer gaat het je gewoon niet lukken om zelf samen te stellen (is mijn mening). Je hebt dus adressen nodig waar je kippennekken kunt kopen (meestal lukt dat bij een Islamitische slager en anders kun je een poelier proberen). Kippennekken zijn DE meeste geschikte botten om een hond te leren botten te eten en te verteren. En je moet op zoek naar adressen waar je vlees en orgaanvlees en pens kunt kopen. Begin bijv. met lam of rund ofzo als spiervlees. Later, wanneer het zelf samenstellen vordert, heb je ook adressen nodig waar je wat grotere botten kunt kopen of adressen waar je ook bijv. hele eenden of konijnen kunt kopen. Maar goed, probeer dus eerst uit te vinden waar je allemaal aan kunt komen want je gaat er echt van balen als je eerst 1 uur in de auto moet zitten om aan de belangrijke ingredienten te komen.

Oh, check ook even of je geschikt huishoudelijk apparatuur hebt om bijv. vlees te knippen/snijden, botten in te knippen (bijv. kippenvleugel) met snoeischaar of bijltje en keukenmachine of iets om groente echt helemaal tot pulp te pureren.

Nou, als je dat allemaal geregeld hebt (je hoeft echt niet alles tegelijkertijd in te slaan want je moet bijv. qua botten toch beginnen met kippennekken - later kun je hele kippen of kippenvleugels geven en daar is natuurlijk makkelijk aan te komen), dan ga je langzaam overschakelen! Geef dus niet alles tegelijkertijd, maar doe het langzaam. En bouw het geven van botten dus langzaam op. Geef dus bijv. een maaltijd van rundvlees (geef geen varkensvlees trouwens ivm ziekte van Aujeszky) en wat gepureerde groente en geef daar achter aan een kippennek. Sla de kippennek eerst even plat met een hamertje of achterkant bijltje.

Begin trouwens met eenvoudige groentenmixen. En bijv. met groentes die bijna iedere hond wel lekker vindt. Ik noem maar wat: een paar worteltjes, handje gekookte sperzieboontjes, half teentje knoflook. En, breidt ook weer op je gemakje uit.

Ik raad je trouwens helemaal hartstikke af om brokken te combineren met botten (ook kippennekken) en rauw vlees! Brokken maken het maagzuur van de hond minder zuur en de hond heeft juist zuur maagzuur nodig om botten en vlees te kunnen verteren.

OK, het is ook erg handig om deze lijst even door te nemen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4697. Dit is de lijst van dingen die je niet moet geven.

En deze lijst is dus ook handig: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451. Dit is de lijst van dingen die je wel kunt geven. In deze lijst staat trouwens ook een lijstje van de principes die je kunt hanteren.

Nou, dan verder wil je vast nog weten hoeveel je je honden per dag moet voeren. Het makkelijkst is om ongeveer 20 a 25 gram per kilo lichaamsgewicht aan te houden. Dit is dus het totaal aan voeding per dag. Aangezien je met zelf samenstellen geen/heel weinig koolhydraat (graan zoals rijst, pasta, brood, macaroni) gebruikt, kan het zijn dat de hond in het begin wat meer voedsel nodig heeft om de omschakeling te maken van koolhydraatrijke voeding naar koolhydraat-arme voeding. Belangrijk is om met je ogen te voeren.

Nou, ben benieuwd of je met deze info al een beetje uit de voeten kunt! Als je meer vragen hebt: kom maar op hoor.
Door dewylara
#184849
gonny schreef: ff offtopic! wat zit er op die zwarte hond z'n zijkant???? ???
sorry hoor, maar ben héél nieuwsgierig! ;D
Dat was een goedaardig gezwel, dat nu helemaal weg is. Er zit alleen nog bindweefsel en volgens de DA gaan daar geen haren meer groeien.
Maar hoe weet je dat???? Want op die foto van mijn onderschrift is het toch niet te zien???
Door Stephanie
#184852
dewylara schreef:

Dat was een goedaardig gezwel, dat nu helemaal weg is. Er zit alleen nog bindweefsel en volgens de DA gaan daar geen haren meer groeien.
Maar hoe weet je dat???? Want op die foto van mijn onderschrift is het toch niet te zien???
Jewel...t lijkt een soort kruis...
Door dewylara
#184859
stefenjohn schreef:

Jewel...t lijkt een soort kruis...
Ohhhhhhhhhhhh dat...................................... ;D

Nee dat zijn grassprieten, ik Dana uitgeknipt van een foto, maar dat gras kon er niet uit :D
Door Marion
#187275
dewylara schreef:

Ohhhhhhhhhhhh dat...................................... ;D

Nee dat zijn grassprieten, ik Dana uitgeknipt van een foto, maar dat gras kon er niet uit :D
hahaha hoezo verwarring ;D LOL
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door