Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1561934
Ons oudste 14.5jr teckel heeft spoelworm, vastgesteld door ontlastingsonderzoek bij t woud. Omdat ze nu al 2x echt buikkramp heeft gehad, heb ik dat laten doen. Nu blijkt ze dus spoelwormen te hebben, moet ik nu de andere 3 ook laten testen of direkt maar ontwormen, die hebben nergens last van en ik zie ook verder niets in de drollen, ook niet  bij de oudste. Gr. Ingrid
Door Lizzy
#1562090
Tja. Het hangt er vanaf wie je vraagt. Dit is de manier waarop een hond besmet raakt:

Spoelwormen zijn wormen die zo’n 15 cm lang kunnen worden. Ze hebben een ronde doorsnede en een glad oppervlak.
Honden en katten worden besmet door het eten van eitjes uit de ontlasting van andere honden of katten. Katten (en honden) kunnen ook nog besmet worden door het opeten van een tussengastheer, zoals muizen.
Wanneer een dier besmet is zitten de wormen vooral in de darmen. Soms treden de spoelwormlarven echter uit de darmen komen dan via de lever en de longen weer in de maag terecht. Op deze manier kunnen ze ook in de spieren terecht komen waar ze zich inkapselen. Bij teven en poezen kunnen deze larven geactiveerd worden waardoor ze pups of kittens kunnen besmetten via de melk. Het is bij honden zelfs mogelijk dat de pups besmet worden voordat ze geboren zijn.
Vaak zijn er niet veel symptomen, maar zeker bij jonge dieren kan je soms de volgende dingen opmerken: dikke buikjes, diarree, obstructies, overgeven, hoesten…

Net als bij lintwormen kunnen ook spoelwormen mensen (vooral kinderen) besmetten. Ook hier kunnen de larven door het lichaam circuleren en zich vooral in de lever inkapselen.

Ik denk dat ik zelf, persoonlijk, zou kiezen om ze allemaal te ontwormen. En misschien dat ik dat eerst met propolis tinctuur + probiotica zou proberen. En daarna de mest opnieuw op zou sturen naar 't Woud.
Door vagebond
#1562609
Dat heb ik in huis, dus je bedoelt ipv ontwormkuur. Hoeveel druppels per dag is het dan voor een teckel? Gr. Ingrid
Door vagebond
#1562890
Na dit gelezen te hebben ga ik ze alle 4 1x per dag 10 druppels (op gevoel) tinctuur geven. Probiotica is dan toch niet nodig? Ze hebben allen mooie drolletjes en verder geen klachten.
De coccidiose heb ik vorig jaar ook weggekregen met de parasietencomp. Terwijl dat zo'n hardnekkige parasiet is. Of was het een bacterie? Weet niet meer, in ieder geval allebei de teckels die de coccidiose hadden zijn nu nagetest. Gr. Ingrid
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door