- wo 29 sep 2004, 13:02
Ik heb even op Internet gezocht naar die Royal Canin brokken bij hart problemen om te kijken wat er nou in deze brokken zit dat ze zo "speciaal" maakt.
Helaas kan ik alleen sites vinden waar de ingredienten van dit voer vermeld staan in het Deens, Noors en Zweeds. En mijn Deens (Noors en Zweeds) is niet wat het nooit geweest is...
Maar goed, hier zijn de ingredienten van de Royal Canin hartbrokjes (deze brokjes heten: EARLY CARDIAC EC 26)
Fjerkræmel, majsmel, ris, animalsk fedt, fjerkrælever, roetrævler, mineralske salte, frugto-oligosakkarider (FOS), fiskeolie, ølgær, renset vegetabilsk olie, kaliumcitrat, polyphenoler fra grøn te, spormineraler (inkl. kelaterede spormineraler), taurin, L-carnitin, DL-methionin, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer.
Wat ik kan vertalen is dat er rijst, maismeel, dierlijk vet, visolie, plantaardige olie, taurine, kaliumcitraat, mineralen, vitamines, etc. in zit en de rest kan ik niet vertalen. Maar er zit niet veel in waarvan ik denk "Ja, een hond met hartproblemen kan niet zonder brokjes". In tegendeel zelfs....
Het enige waarvan ik direct zeg "ja, dat is goed om te geven" is de visolie. En de taurine, maar dat zit sowieso in voldoende mate in een goed samengestelde verse/rauwe voeding. En ook in kant-en-klaar versvlees. De rest van de ingredienten ziet er (in mijn ogen) uit als droge-meuk-brokken als ieder ander merk. Maar misschien zijn er op Barfplaats zelfs nog wel mensen die een woordje Deens kunnen lezen!
Goed, ik weet niet hoeveel jij weet over het zelf samenstellen van voeding. Maar ik ben van mening dat je niet zomaar even met kippennekken en orgaanvlees aan de gang moet gaan. Er zit meer aan vast. Nogmaals, ik weet niet hoeveel je weet, maar je moet jezelf wel eerst op de hoogte stellen van wat jouw hond allemaal nodig heeft, alvorens je kunt beginnen.
Het lijkt me trouwens helemaal geen slecht idee om zelf te gaan samenstellen! Ik ben geen dierenarts en ik weet niet wat de toekomstperfectieven voor jouw hond zijn, maar rauwe/verse voeding lijkt me alleen maar heel goed voor hem.
Je kunt eigenlijk 2 kanten op, denk ik: je begint met een versvleesvoeding te geven (dit is vers/rauw en kant-en-klaar en compleet en gezond) en tegelijkertijd begin je je te verdiepen in het zelf samenstellen van voeding.
Of
Je begint met het zelf samenstellen van voeding voor je hond. En dan is het wel handig voor ons om te weten (om je verder te helpen) hoever je bent qua kennis over het zelf samenstellen. We kunnen je dan natuurlijk advies geven hoe je moet oveschakelen en wat je moet voeren.
En, voor voedingssupplementen zijn er vast mensen die daar ook veel zinnigs over kunnen zeggen. Mij lijkt het dus inderdaad sowieso een goed idee om iedere dag visolie aan je hond te geven (naast zijn rauwe/verse voeding).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 sep 2004, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.