Hallo allemaal,
Sinds 2 weken ben ik het nieuwe baasje van Nietzsche, een zwart mopshondje van een jaar. Ik ben ontzettend blij met haar, want ik wilde al heel lang graag een mops als metgezel.
Nu is het wel zo, dat N. last heeft van demodex, bijna over haar hele lichaam. Het grootste gedeelte bevindt zich achterop haar rug, het begint ongeveer op de helft en loopt bijna helemaal tot haar kontje. Verder heeft ze aan de voor-zijkanten van haar lichaam nog wat plekken, en het haar op haar wangetjes is ook wat dun. Op haar staart zit ook nog een klein plekje.
Ik wist voordat ik haar nam dat ze gekweld word door deze vervelende aandoening. Echter, ik ben van plan om mijn uiterste best te gaan doen om dit te behandelen. Probleem is alleen dat ze het al vanaf ongeveer 3/4 maanden had, en ze is nu dus een jaar. Ik ben vorige week met haar naar de dierenarts geweest. (van te voren had ik al veel gelezen op internet over demodex) N. is door haar vorige baasje al behandeld, onder andere met ectodex, waar ze absoluut niet tegen kon en van flauwviel. Ze heeft vorige week een injectie gehad, (weet niet precies wat de naam van het spul was, maar het was een mijt-dodend middel) ik heb nieuwe shampoo meegekregen om haar mee te wassen, deze is vooral verzachtend en kalmerend voor de huid, niet mijt-dodend. Verder heeft ze een antibiotica-kuur gehad (cefaral) tegen de (kleine) pukkeltjes die op haar huid zitten. Ik ben sinds een week overgestapt op versvlees-voeding van DARF. Als ik het goed begrijp zijn de meeste mensen op dit forum erg sceptisch over 'vers' vlees uit de diepvries, en stellen dit liever zelf samen. Hier heb ik heel veel respect voor, maar ik heb zo mijn eigen redenen om te kiezen voor het voer dat ik nu geef, en zou het fijn vinden om hier niet al te veel 'gedoe' van te maken.
Wat ik tot nu toe allemaal geef om N.'s demodex te behandelen:
-overstap van Royal Canin brokken (dit gaf haar vorige baasje) naar DARF, biologisch versvoer zonder granen of rijst
-omega 3 & 9 door het voer
-antibiotica.. hier ben ik dus eigenlijk niet zo blij mee maar maak het kuurtje maar af...
-echinecea van A. vogel
-1 x in de 4 dagen wassen met shampoo van DA
-1 x per maand advocate
-gister heb ik tea tree oil en een tube balsem gekocht, hier ben ik van plan haar plekken mee te gaan druppelen..
Wat denken jullie hiervan? Tips, suggesties? Ik las ook over cojosol cojovet shampoo.. misschien wil ik op deze over gaan stappen als deze shampoo op is...
Ik ben vooral bang dat die antibiotica-kuur er nu voor zorgt dat alles een beetje voor niets is, maargoed ik kan er ook niet zomaar mee stoppen...
i.i.g bedankt alvast!