We hebben weer een oproep gekregen voor de cocktail enting van waffie en jiffie.
Ze hebben twee jaar geleden nog de cocktail gehad en vorig jaar weil, dus hoeven nu ook alleen weil.
Maar ik zit weer te twijfelen, vooral voor waffie, ik merk dat hij ouder wordt, dus wil zijn lichaam niet extra belasten. Daarbij geeft een bezoek aan de da hem veel stress.
Ik ben dus weer aan het zoeken naar info over weil. Ik lees dat weil onbehandeld een sterftepercentage van 5-10% heeft. Dus ALS je hond het al krijgt en je behandelt NIET (omdat je het niet merkt of herkent), dan nog heb je 90% kans dat ie het overleeft, maak ik daar dan uit op.. Daarbij lees ik dat per jaar ca 30 mensen met (ernstige) weil worden gediagnosticeerd, maar het waarschijnlijk meer voorkomt, welke (minder ernstige) gevallen niet worden gemeld omdat de ziekte niet wordt herkend, er wordt gewoon ab gegeven en daarmee is het opgelost...
Wat denken jullie over bovenstaande? Zo lijkt het voor mezelf wel te verantwoorden om geen weil meer te laten enten, het risico lijkt aanvaardbaar klein.. Of zie ik nu iets over het hoofd ???
Edit: ik ging er vanuit dat die 90% overlevingskans dan ook volledige genezing betekent, maar hoeft natuurlijk niet altijd... Misschien houdt de patient er wat aan over, beschadigde organen ofzo? Daar heb ik nog niets over kunnen vinden.