Moderator: Lizzy
Truus schreef: Ik denk dat je wel gelijk hebtIk ben beslist met je eens dat je grote botten bij kleine honden weer moet wegnemen omdat het anders teveel bot kan worden!Zowiezo lijkt het me niet goed om een enorm groot bot aan kleinere honden te geven vanwegen de hoeveelheid of...je moet het dan weghalen na een bepaalde tijd.
Ik geef altijd bescheiden botten met wat vlees terwijl Timo b.v. behoorlijk kan knagen aan een groot bot hoor. Hij zou dan teveel binnen krijgen.
![]()
Binno schreef: Dus gisteren voor de eerste keer het aangedurfd en hem een half kippenvleugeltje gegeven.Te vroeg gejuigd, helaas... Deze middag heeft Snow (maltezer) een redelijk groot stuk van het kippenvleugeltje terug overgegeven.
Het was een echt sukses!Meneer heeft het met veel smaak opgeknabbeld en heeft er helemaal geen last van gehad. Wel een heel klein stukje bot teruggevonden in zijn ontlasting daarnet, maar ik denk niet dat ik me daar echt zorgen moet over maken.
Voor herhaling vatbaar dus.![]()
![]()
Binno schreef:Balen joh, maar had je wel het bochtje ingeknipt met een snoeischaar oid? Je kan natuurlijk ook kippennekken geven en die even bewerken met een hamer (dit kun je naast het inknippen ook nog met de vleugels doen).
Te vroeg gejuigd, helaas... Deze middag heeft Snow (maltezer) een redelijk groot stuk van het kippenvleugeltje terug overgegeven.Gelukkig voelt hij zich alweer beter maar nu blijf ik wel met het probleem zitten: wat kan ik hem dan nog wel geven om zijn tandjes proper te houden? Misschien een groter en harder bot dat hij niet kapot kan krijgen en ook niet kan inslikken? ???
Nitus schreef: Balen joh, maar had je wel het bochtje ingeknipt met een snoeischaar oid? Je kan natuurlijk ook kippennekken geven en die even bewerken met een hamer (dit kun je naast het inknippen ook nog met de vleugels doen).Ik had al maar een half kippenvleugeltje gegeven, en dus niet ingeknipt.
Dus ik zou het gewoon nog een keertje proberen maar dan de nekken of vleugels flink voorbewerken.
En wat ook een goede tandenpoetser is: een lap(je)pens
Binno schreef:Je kan het eventueel ook zonder inknippen,zelf vast houden ,dan kan ie evengoed "kluiven" zonder dat ie 't in 1 keer doorslikt.
Ik had al maar een half kippenvleugeltje gegeven, en dus niet ingeknipt.Volgende keer zal ik het eerst even flink platkloppen...
En het lapje pens en de kippennekken ga ik zeker ook nog eens proberen, bedankt!
![]()
202spots schreef:Een halve kip lijkt me toch ietsjes te groot voor een maltezer Dory...
Je kan het eventueel ook zonder inknippen,zelf vast houden ,dan kan ie evengoed "kluiven" zonder dat ie 't in 1 keer doorslikt.
(Je hand in was handjes of keukenpapier tegen 't glijen)
Wanneer ie weet hoe hij moet kluiven,dan geef je 'n halve kip,(heeft zachte botten) laat hem daar aan kluiven totdat je denkt dat ie genoeg heeft,en haal de rest weer weg.
Groot genoeg om niet in 1 keer door te slikken en genoeg kluifwerk om er wat vanaf te krijgen.
202spots schreef: Wanneer ie weet hoe hij moet kluiven,dan geef je 'n halve kip,(heeft zachte botten) laat hem daar aan kluiven totdat je denkt dat ie genoeg heeft,en haal de rest weer weg.Maar je laat hem ook niet de hele kip eten!!
Groot genoeg om niet in 1 keer door te slikken en genoeg kluifwerk om er wat vanaf te krijgen.