Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bounty
#160815
Hoi,

Ik heb een Amerikaanse Stafford van 11 jaar met overgewicht. Ze krijgt nu alleen Carnibest light, maar ik vroeg me af of het verstandig is om af en toe iets te geven zoals rauwe kip etc.

Ik heb al gelezen dat ik eerst moet starten met kippenekken en vleugels etc.

We hebben ook een pup van 12 weken, kan ik hem al kippenvleugels geven? Of kan ik beter wachten?

Groetjes Bounty, Rakoesje en Macho
Door Lizzy
#160821
Bounty schreef: Hoi,

Ik heb een Amerikaanse Stafford van 11 jaar met overgewicht. Ze krijgt nu alleen Carnibest light, maar ik vroeg me af of het verstandig is om af en toe iets te geven zoals rauwe kip etc.

Ik heb al gelezen dat ik eerst moet starten met kippenekken en vleugels etc.

We hebben ook een pup van 12 weken, kan ik hem al kippenvleugels geven? Of kan ik beter wachten?

Groetjes Bounty, Rakoesje en Macho

Nou, op zich hoef je geen rauwe kip/kippennekken enzo te geven. Carnibest light bevat ook alles. En als je dit wel gaat geven, dan moet je de Carnibest toch in mindering brengen, anders krijgt ze alsnog meer overgewicht. Je zou het dus in de plaats van de Carnibest kunnen geven. Alleen denk ik weer niet dat je dat te vaak moet doen, want alleen kip is wel erg eenzijdig. Je zou dat dan moeten combineren met bijv. gepureerde groentes. Dit bevat alleen niet minder calorieen als Carnibest Light. Maar wil je graag zelf gaan samenstellen? Je kunt natuurlijk makkelijk zelf samenstellen voor jouw hond en bijv. magere vleessoorten gebruiken enzo.

Voor de pup: ik zou absoluut niet beginnen met kippenvleugels. Je kunt wel kippennekken gaan geven. Deze zou je eventueel nog even plat kunnen slaan met een hamertje of achterkant van een bijltje. Maar, ook voor jouw pup geldt: je moet dit wel in mindering brengen op het voer wat je hem nu geeft. En alleen kip is weer wat eenzijdig dus dat zou je ook moeten combineren met andere vlees/orgaanvleessoorten en gepureerde groentes.

Misschien kun je me anders vertellen wat je graag zou willen? Wil je een aantal dagen versvlees geven en een aantal dagen zelf samenstellen? Of wil je helemaal overschakelen op zelf samenstellen? Of wil je versvlees geven en af en toe eens een tussendoortje? Of iets anders?
Door Lizzy
#160832
Bounty schreef: Ik wil eigenlijk vers voer blijven geven en als tussendoortje een kippenvleugel/kippennek.

Gewoon 1 a 2 x per week ;D
Ohhh, OK!

Nou, aan jouw hondje met overgewicht moet je toch rekenen dat ieder pondje door het mondje gaat. Haar zou je dus wel 1 of 2 keer per week een nekje kunnen geven, maar ik zou haar dan toch ook ietsje minder voer geven. Geef ook niet teveel nekken want het bevat tamelijk veel bot. Samen met het gemalen bot in Carnibest zou je verstoppingen kunnen krijgen.

Voor de kleine pup geldt eigenlijk hetzelfde, hoewel je een nekje niet direct in mindering hoeft te brengen op haar normale voer. Hoewel je dan niet teveel moet geven, want anders is de verhouding zoek en krijg ook zij mogelijk last van constipatie.

Maar goed, af en toe een nek en later een (eerst goed ingeknipte!!) vleugel kan geen kwaad hoor. En weer later misschien zelfs eens een lekker zacht recreatiebotje?!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door