- vr 27 aug 2004, 22:58
Hier is het specifieke stukje waar Don en Ron het niet met elkaar eens zijn (ik is dus Don Hamilton):
"Als je nu besluit om te blijven vaccineren, wat moet je dan doen:
Als je vindt dat vaccineren een juiste keuze is, dan kan ik de volgende aanbevelingen geven. Ik ben zelf dus tegen vaccineren, ook van puppies en kittens. Maar, als je besluit dat je wel wilt vaccineren, dan kunnen de volgende aanbevelingen helpen om tenminste zo minimaal mogelijk te vaccineren. De belangrijkste ziektes waar tegen gevaccineerd zou kunnen worden zijn: Hondenziekte (distemper), parvo, katten-leukemie en rabies. Ik ben zelf een voorstander van het gebruik maken van gedoodde virus vaccinaties. Ik vind zelf dat gedoodde virus vaccines veiliger zijn op de lange termijn. Maar, bij gedoodde virus-vaccine, moet er 1 maal herhaald worden. Dr Ron Schultz is juist voorstander van het gebuik maken van levend/gemodificeerd virus vaccines en hij raadt het volgende schema aan:
*Hondenziekte (distemper): levend, gemodificeerd bij 10 tot 12 weken.
*Parvo: levend, gemodificeerd bij 12 tot 14 weken.
*Katten-leukemie: levend, gemodificeerd: bij 10 tot 12 weken.
Dus, als je een nieuwe pup krijgt, dan geeft 1 enting van een levend, gemodificeerd van het Distemper virus bij 10 tot 12 weken, gevolgd door 1 enting met levend, gemodicieerd Parvo virus (twee weken later) een 95% kans op een levenslange bescherming tegen deze twee ziektes. Ook 1 of 2 maal een enting tegen Rabies geeft levenslange bescherming. De resterende 5% van de honden die niet geimmuniseerd zijn bij deze entingen, zal ook niet geimmuniseerd raken bij herhalings-entingen. Bij deze 5% werkt het vaccineren gewoon niet.
Bij honden raad ik dus aan om alleen tegen Parvo en Distemper te enten. En, deze twee moeten nooit tegelijkertijd gegeven worden. Verder raad ik af honden te enten tegen kennelhoest, Corona, de ziekte van Lyme, Leptospirosis (Weil). En, tegen Hepatitis raad ik alleen aan te vaccineren wanneer er een definitief risico bestaat dat de hond ermee in aanraking komt".