Misschien hebben jullie al kunnen lezen dat mijn Duitse herder Ammy (Amadeus) sinds een aantal weken een chronische huidontsteking heeft (daarnaast heeft hij ook DM)

. Hij loopt de hele dag te likken en bijten aan zijn achterpoten, buik en zijn kruis. Mijn honden krijgen alweer 1 1/2 jaar uitsluitend een KVV. Eerst was dat Bibi en sinds een aantal weken Carnibest. Om een eventuele allergie voor iets in de voeding uit te sluiten wou ik een aantal weken zelf iets samenstellen. Voordat ik KVV ben gaan geven heb ik ook 1/2 jaar gebarft met hoofdzakelijk kip. Mijn idee is dus een menu uit alleen maar kip, gezien Ammy daar vroeger ook prima tegen kon. Zelf denk ik niet dat het iets in de voeding is, maar ik wil het wel uitsluiten. Ammy weegt 43 kilo en helaas moet ik zeggen dat hij geen hele botten eet, alles moet ik dus met mijn gehaktmolen gaan malen

. Uit ervaring kan ik zeggen dat Ammy op een graanloos menu ontzettend mager wordt ongeacht de hoeveelheid vet of groente in zijn eten. Ik wil dus eigenlijk Ammy 1000 gram voeding geven waarvan 50% kippenbot (nek, vleugel en karkas als ik het kan malen), 20% vlees (waarvan een klein deel orgaanvlees), 20% groente/fruit+pens, 10% rijst. Dus:
-25% bot (ervan uitgaande dat de meeste kippenbotten 50/50 zijn)
-35 % spiervlees (waarvan 25% afkomstig van kippenbotten, de andere 10% kipfilé)
-10% orgaanvlees (kippenhart, kippenmaag, kippenlever)
-15% groente/fruit
-5% pens
-10% rijst
Is dit iets wat ik hem voor ongeveer 2 maanden zou kunnen voeren? Welke groentes zou ik het beste kunnen geven? Zelf geef ik hem (ook voor zijn DM) nu iedere dag 500 IE vitamine E, visolie en borageolie.
Groetjes Rosita