Hoi Geer, het pureren van groente gaat het beste met een blender of sap-pers (is mijn ervaring). Maar, een sap-pers is erg duur... Bij het pureren van groente in een blender, moet je er wel wat vocht aan toe voegen, anders loopt de groente vast.
Vis en vlees maal ik in een vleesmolen. Maar, je schijnt dit ook in een blender te kunnen doen, hoewel ik zelf vermoed dat je de vislucht nooit meer uit de blender krijgt. Ik weet niet of je daarna ooit nog zin hebt om het ding voor je eigen voedsel te gebruiken... Bij de vis of vlees zou je dus wel vocht moeten toevoegen in de blender.
Vlees met botten (vooropgesteld dat het hier om zachte, niet te dikke botten gaat) gaan alleen maar in een vleesmolen. Ik heb zelf 1 goedkope gehaktmolen van Breston naar z'n mallemoer geholpen met kalkoennekken... motor doorgebrand. Dit is gewoon TE hard. Stevige botten gaan alleen met een professionele vleesmolen. Daar zit een beveiliging op tegen doorbranden. Deze zijn dus DUUR.
Je kunt vaak op marktjes of tweede hands winkeltjes wel een blender kopen. Niet iedere blender pureert de groente even goed... Ik weet wel dat er een keer een test in de consumentengids heeft gestaan, maar ik weet niet meer welk merk daar het beste uit kwam.
Je kunt op marktjes ook vaak heel goedkoop vleesmolentjes kopen. OK, het is een takke-baan om het handmatig te malen, maar voor 1 hond zou het moeten kunnen werken (met drie van die eet-monsters zoals ik ze heb, is dat geen doen). In de handmolen kun je vaak ook nog wel kippenvleugels en vissen malen. Die handmolen kosten overigens heel weinig. Ik heb ze ook een keer voor 15 euro bij de VEN gezien, daar waren ze natuurlijk nieuw.
Maar goed, dan even terug naar de basics. De meeste vissen maal ik dus niet, die geef ik in z'n geheel. Dat kan jij ook doen, bijv. met sardientjes. Je hebt hier voor nodig: je hond
Vlees kun je zelf in stukken knippen, want grote stukken vlees zijn jUIst goed voor de hond. Je hebt hiervoor nodig: een scherpe schaar.
Blijft er nog groente over. Ik zou zeggen: probeer een tweedehands blender te kopen want een sappers is gewoon te duur. Ik heb zelf erg slechte ervaring met een staafmixer, maar ik hoor dat er mensen zijn die wel goede groentemix kunnen maken met de staafmixer. Je zou dus ook in de leer bij hen kunnen gaan (lees: Pam!).
Groetjes, Lizzy