De Geijsjes schreef:
vraag van een echte leek
Waarom is het dat je bepaalde entingen niet samen moet laten zetten?
Bij de dierenarts waar ik kom zit in de cocktail ook lepto/weil volgens mij en
omdat we naar Frankrijk gaan moeten de doggies ook weer rabies. Vorige keer
dat ze rabies hebben gehad was in 2006.
Mijn dierenarts zegt altijd dat alles wel tegelijk kan en dat het eigenlijk
altijd samen wordt ge-ent. DAT zegt natuurlijk niets en ik kan het hier uit de
zoekfunctie niet zo snel vinden. Ik moet straks de entingen laten zetten, maar
wil dat dan dus maar wellicht los van elkaar laten doen, ook al is dat veel duurder
Ik hoop dat iemand me het snel kan uitleggen .... voordat ik straks er naartoe ga
Nou ja, te laat dus.... Helaas, jammer voor je
Maar goed, ja, de gemiddelde DA vindt dat je alles tegelijkertijd moet kunnen vaccineren. Ik heb er zelfs 1 gehad die de hond onder narcose vaccineerde met de grote cocktail + lepto + rabies
Wanneer je voor meerdere ziektes tegelijkertijd vaccineert, moet je dus rekenen dat het lichaam van de hond antistoffen aan moet gaan maken tegen al die ziektes, waartegen je vaccineert. Dat zou dus kunnen zijn tegen: distemper, HCC, parvo, para influenza, Lepto en rabies. En dat vergt enorm veel. Waarschijnlijk veel te veel. En eigenlijk is het natuurlijk gewoon van de zotte, wanneer je hier goed over na denkt! Het is dus ook niet gezegd dat een hond tegen al die ziektes tegelijkertijd dus ook maar antistoffen aan KAN maken! En dus kan het zomaar gebeuren dat je hond te weinig antistoffen tegen een specifieke ziekte aan maakt en er dus geen bescherming optreedt. Want, in de natuur zie je dit soort verschijnselen niet, dat een dier stuk of 6 ziektes tegelijkertijd tegen komt.... Hebben we het nog niet eens gehad over sowieso de bijwerkingen van de diverse vaccinaties. De bijwerkingen van Lepto en Rabies zijn behoorlijk pittig. Zet je die tegelijkertijd en krijgt je hond last van bijwerkingen van beide: heb je echt een doodziekte hond. En het vermoeden bestaat zelfs dat hierdoor zelfs auto immuunziektes ontstaan. Het immuunsysteem wordt namelijk zwaar overbelast.
En dus, als je vaccineert, vaccineer dan liefst tegen zo min mogelijk ziektes tegelijkertijd. Doe zeker rabies en lepto apart van alle andere entingen.